Fiddy bluddrar

• Thread starter Thread starter def
  • Start date Start date

def

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tog första turen med min snakepit 160cc fiddy i veckan, och hojen bluddrar och tappar kraft till och från.
mestadels i mellanregistret men även på höga varv ibland. de finns en luftskruv på förgasaren som sitter mellan luftburk och trotteln och som jag förstått det så skruvas skruven in för fetare blandning och ut för mager blandning. det sitter en Mikuni VM24 förgasare på.

ja skruvade in skruven helt och då blev det värre, 2.5 varv ut så går den bättre men inte helt bra.
men är det inte så att bludder = för mager blandning? vilket vore konstigt då den i så fall går bättre med magrare blandning, dvs om skruven ut = magrare blandning.

har gjort rent förgasaren. och justerat ventilspelet, samt satt på ett soppafilter vilket skulle kunna vara orsaken då det är riktigt dåligt flöde i det filtret. ska köpa ett nytt o sätta dit.
men jag tvivlar på att soppafiltret är orsaken, men vid två eller tre tillfällen så gick den såpass dåligt att ja fick stanna och låta motorn stå på tomgång i 3-5 sekunder innan det gick att köra igen så soppa tillförseln kanske kan vara en del av problemet men inte det enda problemet?

kan det vara läge att ställa upp nålen? eller kan det även vara andra saker som strular, typ gnistan? kan ju tycka att man inte ska behöva bestycka om förgasaren med andra munstycken i originalutförande, speciellt med tanke på att det ska vara en kvalitetsfiddy.

På många fiddys sitter det en ventil på slangen till tanken kolla så den inte blivit tät eller ta bort den från slangen och kolla om du märker någon skillnad.

Sitter blandskruven närmast motorn eller luftfiltret?

Byt bensinfilter, kolla tankavluftning och ta isär förgasaren och gör rent alla munstycken och kanaler så gott det går. Bensinslangar tål ibland inte ens bensin, luftfilter fungerar inte bra osv osv

Jag har nog haft 10 Fiddys, och det har varit samma ovanstående problem med de flesta någon gång.

Sen att allt annat rasar med jämna mellanrum hör inte hit:crash

a får prova med tanklocket om problemet kvarstår efter nytt soppafilter. har redan haft isär förgasaren och sprayat rejält med wd40. tanken verkar inte heller tåla soppa om nu inte förra ägaren har tankat med Coca cola, bensinen såg ut som utspädd cola/kaffe när ja köpte den :S

Blandskruven sitter på baksidan av förgasaren, dvs mellan trotteln och luftfiltret.
har satt på ett biltema luftfilter, kanske ska prova köra utan en kort stund o se om problemet kvarstår, kanske får köpa ett med bättre flöde.

Då kan man hoppas du tömt ur colan och fyllt på med riktig bensin.
Sitter blandskruven på luftfiltersidan så blir blandningen fetare när du skruvar medurs.

Att duscha förgasaren med wd-40 är ingen garanti för att den blir ren. Plocka bort munstycken och blås rent överallt.

Kolla luftfiltret så det inte täpper till luftkanalerna i förgasaren. Om det nu är ett filter med en invändig gummikant asså.

nejdå det vet jag. spraya mest rent för att få ur eventuellt smuts ifrån colasoppan som var i. o klart ja har fyllt på med nytt :) förgasar gummit sitter utanför förgasaren. ska ut o provköra lite i morgon tänkte ja så får vi se hur det går.

Om det börjar bluddra kan det tyda på att den får för alldeles mycket bränsle även om det kan bero på annat också (t.ex. klen tändning). Kolla hur stiftet ser ut. Går den för snålt blir stiftet vitt och går den för fett blir det svart.

körde en sväng igår och det var ingen skillnad efter nytt soppafilter, öppnade även tanklocket och körde utan luftfilter.

ställde upp nålen ett hack, den var längst ner ifrån början. och då gick den riktigt kasst. skruvade då ut luftskruven typ 3-4 varv och då gick den bättre på mellan och höga registret, men riktigt dåligt på låga varv.
ska byta stift o se om de blir någon skillnad, och även kolla om den går för fett/snålt.

Vad jag menade var kolla så det inte finns en invändig gummiklack i luftfiltret som täpper till kanalerna in förgasaren.

Så clipsen på nålen satt i översta skåran när den gick någorlunda? Isf kan det vara en liten hint att du har för stort huvudmunstycke.

Du kan kanske ha löjligt hög nivå i flottörhuset med.

nålen satt i översta skåran, dvs nålen satt så långt ner den kunde komma. nu sitter den ett snäpp högre, finns 3-4 steg till.

sitter det alltid två munstycken i förgasarna? har inget minne av att jag såg mer än ett munstycke när jag hade isär förgasaren. får ta isär igen och kolla.
kan ju tycka att det inte borde va fel munstycke eftersom att den går bättre än innan på full gas, men riktigt slö på låga varv.
puttra runt i skogen på låga varv gick bra men så fort jag rullar ut på gruset/asfalten och kan accelerera fritt så känns problemet direkt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing