Fick uppmaning på besiktningen idag.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Kärestas Kawa VN800 besiktigades idag och gick igenom med blankt papper. Fick dock uppmaningen att ställa ljuset lite högre då det var aningen lågt. Förre ägaren var ju ganska mycket längre och tyngre så jag antar att ljuset är bra för honom.

Jag vet ju att det finns tumregler för hur man ställer ljuset på en bil men motorcykel är ju första gången för mej. Nån vänlig själ som kan berätta hur de gör?


/D
 
Lys med bilen/annan hoj mot en vägg, ställ lyset på samma höjd. Ska vara en skarp kant upptill som syns tydligt.
 
Mät höjden på lampan över marken, dra av 10% och gör en markering på en vägg och ställ hojen med käresta sittande i sadeln 10 meter bort från väggen. Då ska överkant på ljusbilden vara i höjd med din markering på väggen.
Så står det i en av mina verkstadshandbocker.
Har stämt genom åren oavsett vilken mc jag har använt det på
 
Eller så skiter du i det och kör.... finns det inte på papper så finns det ingen anmärkning
 
Tja!

Kärestas Kawa VN800 besiktigades idag och gick igenom med blankt papper. Fick dock uppmaningen att ställa ljuset lite högre då det var aningen lågt. Förre ägaren var ju ganska mycket längre och tyngre så jag antar att ljuset är bra för honom.

Jag vet ju att det finns tumregler för hur man ställer ljuset på en bil men motorcykel är ju första gången för mej. Nån vänlig själ som kan berätta hur de gör?


/D

På en hoj så skruvar du bara upp lyset. Inte så supernoga, det värsta som händer är att folk ser dig lite bättre...


Buy quality, cry once.
 
Hej. Kapar tråden lite.
Jag har en Hornet 900 med eftermarknads-framljus. Har kopplat så att det är heljus när det skall vara halvljus och tvärt om. Var färdiga kontakter, och råkade bli så.

Gick genom besiktningen utan problem förra gången, men nu fick jag en 2:a
Min fråga är om det är godkänt att köra såhär ändå? Vill gärna alltid ha heljus på, för att synas bättre. Lyser uppenbarligen inte så starkt, aldrig någon som blinkar på mig.
Att koppla om är lite bökigt, då jag inte vill skruva ned allt igen.

Vad säger lagen?

/Martin
 
På en hoj så skruvar du bara upp lyset. Inte så supernoga, det värsta som händer är att folk ser dig lite bättre...


Buy quality, cry once.

M;an kan råka få det som jag ahde det på min Z1000SX när den var ny. Lyset var uppe i trädkronorna på natten. :hihi Där gör det väldigt lite nytta.
 
Hej. Kapar tråden lite.
Jag har en Hornet 900 med eftermarknads-framljus. Har kopplat så att det är heljus när det skall vara halvljus och tvärt om. Var färdiga kontakter, och råkade bli så.

Gick genom besiktningen utan problem förra gången, men nu fick jag en 2:a
Min fråga är om det är godkänt att köra såhär ändå? Vill gärna alltid ha heljus på, för att synas bättre. Lyser uppenbarligen inte så starkt, aldrig någon som blinkar på mig.
Att koppla om är lite bökigt, då jag inte vill skruva ned allt igen.

Vad säger lagen?

/Martin

Rent lagmässigt så får du inte byta en endaste del på en helfordonsgodkänd motoryckel utan att tillverkaren godkänt den utbytesdelen officiellt så egentligen får du inte ens ha ett eftermarknadsframlyse. De flesta instanser i Sverige bryr sig inte, så länge man sköter det snyggt.
Och man får inte ha felkopplat helljus/halvljus, det är därför besiktningen gett dig en 2:a på det.
 
På en Mc är det nästan aldrig bra att ha för lågt ställt halvljus eller en styrka i klass med fotogenlykta.

En liten aning högt ger klara fördelar när det gäller hur man uppmärksammas av andra trafikanter, särskillt om man har mörk hoj och outfit.

Att däremot blända mötande genom att ha väldigt högt ställt eller köra med helljus dagtid gör bara folk förbannade.
 
På en Mc är det nästan aldrig bra att ha för lågt ställt halvljus eller en styrka i klass med fotogenlykta.

En liten aning högt ger klara fördelar när det gäller hur man uppmärksammas av andra trafikanter, särskillt om man har mörk hoj och outfit.

Att däremot blända mötande genom att ha väldigt högt ställt eller köra med helljus dagtid gör bara folk förbannade.

Tror det beror på vem man är !
För det var inte en enda bilist som reagerade den soliga sommardag jag körde från Göteborg till Karlskoga med alldeles för högt halvljus.
Efter att ställt in ljuset med hojen utan vara sig förare eller packning.....första gången....
Eller är det helt enkelt så att när solen skiner sommartid är ca 100W strålkastarlampor rakt i ansiktet inget man överhuvudtaget märker ?
Med ögonen anpassad till omgivningsljuset en solig sommardag ?
Vilket jag tror !
För när jag körde hem vid 1800-tiden nästa dag började bilisterna blinka.
Så det var bara att stanna och skruva ner halvljuset. Ett varv
Och så var det lugnt till 19-tiden då de började blinka igen.
Så det var bara att stanna och skruva ner halvljuset. Ett varv.
Och så var det lugnt men på en bensinstation i Skara tog jag 1/2 varv till för slippa blink. Nu när det blivit mörkt.
Och så var det lugnt hem till Göteborg. Inga fler blink.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120426/stalla-in-halvljuset/
 
Jo, det är säkert så att det blir mer irriterande för mötande ju mörkare omgivningen är och det bevisar ju på sett o vis att det behövs lite mer "bländning" för att sticka ut dagtid :tummenupp
 
Lys med bilen/annan hoj mot en vägg, ställ lyset på samma höjd. Ska vara en skarp kant upptill som syns tydligt.

Fast detta förutsätter att det andra fordonet har ljuset på samma höjd, på min Africka Twin sitter lamporna säkert 40-50cm högre än på bilen.
 
Fast detta förutsätter att det andra fordonet har ljuset på samma höjd, på min Africka Twin sitter lamporna säkert 40-50cm högre än på bilen.

Gräv en 40-50cm djup grop i sanden bredvid bilen och kör ner din Afrikcka Twin i gropen !
Kan det vara det enklare ?

Ingen sand ? Då är du inte i Africkcka ännu. Kör längre söderut.

Till daspunner
1) Ställ hojen på natten 10 meter från en vägg.
Höj ljuset ett varv på justerskruven.
Varför vägg ? Lättare se åt vilket håll du ska skruva.
2) Blinkar inte bilisterna vid nästa nattkörning är det bara att återgå till 1)
2) Blinkar bilisterna vid nästa nattkörning, sänk 1/2 varv.

PS Jag tror man får korrekt höjd på halvljuset genom ställa hojen med förare och packning 10m från vägg.
Alt 1. Mät höjden till strålkastarens ovandel tex 90cm, dra ifrån 12cm, dra ett streck på väggen 78cm över marken.
Alt 2. Mät höjden till strålkastarens centrum tex 80cm. Dra ett streck på väggen 80cm över marken.
Till slut, bäst halvljus för dig, du ser längst med halvljus, ger metod 1 varv eller 1/2 varv på justerskruven.
För då ställer du halvljuset så högt du kan med hänsyn till mötande när det är mörkt.
Se ovan.
DS
 
Last edited:
Enligt Hella:
halvljus.jpg

Strålkastarens centrum höjd -10 cm på 10 meters håll
Så mycket enklare kan det knappast uttryckas väl...?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top