Jag har snackat med några psykologer pga långvarig depression..
Först ville jag bara prata med någon professionell och få tips på hur man löser problemen, sedan insåg jag att psykologer inte kunde hjälpa mig då de själva inte hade en Aning om varför jag kände som jag gjorde (jag knäckte nöten själv något år senare, så onekligen va de inte speciellt kompetenta)..
De frågade ingenting konkret utan alltid var i gåtor, och som mål ville de att jag skulle ringa min mamma och säga att jag älskar henne (?)
Så jag sökte psykiatriker för att bli medicinerad men de tyckte inte det behövdes, utan de ville mjölka ur mig ett antal besök först innan de kunde avgöra om jag behövde det. Hellu, jag säger ju att jag varit deppig i 6 år, hjälp mig..
Anyway, jag gav upp vården och satsade själv. Ett år senare stod jag på benen och jag kan lova att det är få som trivs så bra som jag i livet..
En kompis till mig började i samma veva med att käka SSRI och vi utvärderade hans resultat. När han påbörjat medicineringen blev han tom, såg aldrig lycklig ut och kunde börja gråta när som. Han avslutade medicineringen för ett halvår sedan och har fortfarande inte kommit någon bit på vägen.
Jag säger inte att man inte ska söka vård eller medicineringen, men tänk efter och analysera vad problemen kan vara och försök finna en lösning. Den stora kraftansträningen måste man i slutändan göra själv i vilket fall!
De är schysst att må bra. Satsa hårt och du kommer lyckas