Fick inte kolla på röntgenplåtarna?!

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Var och röntgade mig idag (höften), har alltid efter röntgen fått kolla direkt på bilderna men idag sa dom nej. Dom hade inte den "kompetens som krävdes för att förklara vad man såg"

Dom komenterade även att jag såg stel ut i höften flertalet gånger, vilket gjorde att det kändes ännu mer kryptiskt.

Herr doktor skulle kolla på bilderna och ringa upp, så känns som det blir en lång väntan.... är jag nojjig eller är det fler som varit med om samma sak??

:confused:

Du är nojjig, jag har varit med om det tidigare. Faktum är att de enda röntgenplåtar jag har fått kika på (direkt) är de hos tandläkaren.

Dom har hittat nånting krejsi i din höft och vill därför inte visa bilderna som avslöjar det såklart. :5sure

Det är körtt, du kommer att bli enbent d.v.s. dom kommer plocka snorren också... :hihi

Äh, det har faktiskt rätt att se dina röntgenbilder men om inte sköterskan kan
se något uppenbart och därför kanske inte kan svara på dina frågor så är det ett bra svar. Är man bara intresserad av att se hur man ser ut inuti så är det inga problem att få se bilderna..
Sen är ju sjukhus aningens hierarkiska och där är doktorn gud så...

inget att oroa sig för, dom ville bara kunna ge dig ett korrekt svar.

Röntgensjuksyrror får inte lov att ge någon form av diagnos även om dom skulle kunna det. Diagnos MÅSTE ställas av läkare så som reglerna är.

Dock borde man ju kunna få se dom, bara man ger f*n i att ställa frågor :)

Frågade aldrig om man kunde få se på bilderna direkt när man röntgats.
Dock var det inga problem att få dom på en cd senare.

Frågade aldrig om man kunde få se på bilderna direkt när man röntgats.
Dock var det inga problem att få dom på en cd senare.

Jag fick också veta hur lite jag var värd när jag bad om att få se bilderna på mig själv. Min axel.
Jag skulle minsan begripa att det inte var en lektionssal jag kommit till, utan en röntgenavdelning. Jodå så att....

Men hos farbror doktorn så var det inga problem, jag fick en CD-skiva med mig hem och titta på.

Mats

Svaret du fick av rontgensyrran ar standardsvar, och som nagon annan har papekat innan ar att diagnos ska stallas av lakare och ges av den remitterande lakaren. Detta for att som rontgensyrra kan jag inte ge dig adekvata svar pa behandling eller vad gora, om det nu skulla nat finnas dar.

Varfor du inte fick se pa dina bilder dar och da kan ha lite olika svar... Dels sekretessen, dina bilder finns formodligen bara pa dator (digitala bilder) och att ta dig bakom till vart arbetsutrymme innebar att du far tillgang till sekretessbelagda uppgifter om andra patienter (skarmar, papper whatever som ligger och skrapar dar). Inte helt poppis. Annars kan det bara vara att hon, din rontgensyrra, var bara busy och inte hade tid moga runt med en nosy patient bakom skarmen.

Ibland pa jourtid om jag har tid, och patienten ar trevlig och "av ratt sort" (alltsa inte hysteriska Linda som tolkar allt fel) kan jag ta mig tid till att visa patienten bilderna. Speciellt om det ar ett barn. Givetvis inte om jag upptackt nagot allvarligt, men att se sin fraktur dar och da kan vara... Roande :)

TS: Vad hon menade med "sag stel ut i hoften" kan jag inte svara pa, har ingen aning om vad hon menade.

Lycka till :)

Jag fick också veta hur lite jag var värd när jag bad om att få se bilderna på mig själv. Min axel.
Jag skulle minsan begripa att det inte var en lektionssal jag kommit till, utan en röntgenavdelning. Jodå så att....

Men hos farbror doktorn så var det inga problem, jag fick en CD-skiva med mig hem och titta på.

Mats

Synd du hamnade hos en dryg syrra. Man kan ju forklara lite snallt om man inte har tid eller om det ar olampligt pa nage vis...:(

Var glad att det inte var som den enda gången jag vurpat, och fick röntga tummen.
När bilderna tagits och jag satt i korridoren och väntade, så kom en läkare och satte sig bredvid med bilderna. Han kollade ett tag och mumlade om att det ser ut som en flisa är borta ur leden. "Vad tycker du?" sa han och langade över bilderna till mig. Vad svarar man på det? Jag begrep absolut inget av bilderna, men faktum var att tummen hoppat ur led. Tryckte man tillbaka den så ploppade den ur direkt, så nåt fel var det.... Eller är, detta var i mitten på 80-talet och tummen är fortfarade ur led, men den fungerar perfekt ändå.

Någon gång på stenåldern när jag var in och hade brutit ena armen så framkallade jag bilderna själv, laddade om filmkassetterna och hängde upp bilderna på granskning, samt hittade frakturen själv innan röntgenläkaren hade tid att komma...
(det var på kvällen, jag var enda patient där)

Han såg något snopen ut att ha en patient med armen i band som granskade bilder, jag hade pryat där strax innan, men det visste ju inte han, inte heller att min pappa jobbade där...

Nuförtiden med bildplattesystem så borde dom ju kunna ha en patientbildskärm inne i undersökningsrummet så slipper dom släppa patienter bakom disken...

Någon gång på stenåldern när jag var in och hade brutit ena armen så framkallade jag bilderna själv, laddade om filmkassetterna och hängde upp bilderna på granskning, samt hittade frakturen själv innan röntgenläkaren hade tid att komma...
(det var på kvällen, jag var enda patient där)...

Grymt! "Var man är sin egen läkare" :tummenupp

Han såg något snopen ut att ha en patient med armen i band som granskade bilder, jag hade pryat där strax innan, men det visste ju inte han, inte heller att min pappa jobbade där...

Nuförtiden med bildplattesystem så borde dom ju kunna ha en patientbildskärm inne i undersökningsrummet så slipper dom släppa patienter bakom disken...

Bildplattor finns bara pa gamla stallen, de flesta har direkt-digitala system:tummenupp

Visst har jag sett sana skarmar inne pa rummen pa vissa sjukhus, men dom staller till en del problem... Man ska sta och forklara for varannan kotte vad som finns pa bilderna (sadant tar tid som manga ganger inte finns...) plus att dom skarmarna ocksa visar allt annat som finns i den burken... Som andra patienters personuppgifter, patientlistor jada jada...

Dom stallen som dom skarmarna fanns, stangde jag ner den nar jag kollat att patienten i rummet var den pa skarmen. Tog helt enkelt for mkt tid nar var och varannan stallde sig dar for att glo pa bilderna. Inget illa menat, men extra 5 minuter har och var blev snabbt timmar nar man kor 150 pat per dag och alla ska "bara titta snabbt".

Som sagt, jourtid var oftast en annan sak...:)

Bildplattor finns bara pa gamla stallen, de flesta har direkt-digitala system:tummenupp
...:)

Halleluja for att tekniken gar framat:brinnerup . Hanga for att sedan ta ner 4-5
fulla rullskop med bilder som skulle hangas efter ett speciellt monster (dar alla radiologer tyckte att just deras satt var det basta) var ingen hojdare :gnissla, dessutom valdigt monotomt och det var val ett under att man inte fick "rontgenarm". Tur man skrev lite ocksa.

Last edited:

Äshc det där var väl inget. Kom igen när du gjort en egen koloskopi på dig själv :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg