Fick en slang över?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu har man haft ett roligt motorbyte för sig och en slag vete fan vart den ska. är trött och snurrig av bensin, skickar en bild. Vart ska den?

Bifogat

• Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    75.5 KB · Visningar: 137
Var kommer den ifrån ? Du har ett flertal dräneringsslangar och luftningsslangar från förgasare (om den är en 01 eller äldre) och tanken, samt luftburken. Ett par av dem ska ledas ner till strax framför stödet.

Japp, men i den gammla motorn har jag inte de 4 rören som kommer ut från avgasportarna som går ihop till 1 därifrån går en smal och en tjock slang. den tjocka går upp i luftburken.

Edit säg till om du ni vill ha bättre bilöder.

Det är ett s,k "air iduction system", tror faktiskt inte det är standard på svenska hojar, importmotor(?), du borde kunna ta bort hela ventilen om du kan tillverka lämpliga pluggar för toppen.

Den grova slangen ska till luftburken och den klena (inringade på bild 2) ska till ett påstick vid insuget till cyl1, troligen saknas påsticket på din luftburk.
Hittade en bild till som visar lite anorlunda än de första två, jaja, du ser nog hur det hänger ihop:tummenupp

Edit:
OM du tar bort ventilen så måste du även plugga påsticket vid insug nr1.

Last edited:
"AIS" kom 00

jag hade en R1 -99 fighter som lådan rasa på.
köpte en 01 motor från skroten som rullat 600 mil.

jag bara pluggade slangarna från AIS, unnars kommer du höra ett sugande ljud & den går sämre (i med en skruv & ett strips)

Se där. Jag höll på med de där slangarna för bara en månad sedan :) Man glömmer fort... AIS ska finnas på alla europeiska R1 fr.o.m. 2000 (enligt Haynes i alla fall).

Och ja, man kan ta bort hela systemet och plugga igen i och med att du nog saknar anslutningarna i andra änden :tummenupp

Hmmm då måste det vara någon idiot som slängt in än r1 -99 i min, Därför bytet inte gick så enkelt, hoppas all el passar rakt av annars blir det ett jobbigt motorbyte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg