Fick däcket bytat idag...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
...efter att ha väntat 1h, trots han sa att de skulle fixa det direkt. Svaret blev att de hade problem med att få balanseringen rätt. När jag fick tillbaka däcket satt det 5 balansvikter på det. Hur svårt kan det vara att balansera ett däck i maskin egentligen. Maskinen visar ju var vikten ska sitta och hur mycket den ska väga, eller har jag fel?

Samtidigt ställde jag frågor rörande byte av drev. Enligt en snubbe som jobbade i affären skulle inte hastighetsmätaren visa fel trots man gick ner i antal kuggar på framdrevet. Detta kan väl ändå inte stämma???

Tyckte förövrigt folket som jobbade där verkade ha dålig koll på läget rörande mc frågor till skillnad från en bilmekaniker som i princip har svar på alla frågor och mer eller mindre har stenkoll på allt som rör bilar.

Detta skedde på malmös största mc affär, man tycker ju de borde ha lite mer koll på läget. Dit går jag inte igen för hjälp eller reparationer.

Var bara tvungen att tala ut lite :P

Mc däck brukar man inte balansera med hjälp av maskin...

Hastighetsmätarn visar iaf fel på min hoj, efter att jag bytte drev...

"Enligt en snubbe som jobbade i affären skulle inte hastighetsmätaren visa fel trots man gick ner i antal kuggar på framdrevet. Detta kan väl ändå inte stämma???"

har du en wire ner till framhjulet från hastighetsmätaren så spelar det ingen roll hur mycket du drevar, den visar "rätt" ändå.

Ok men du kan väl fundera lite vart mäter den hastigheten någonstans på din hoj, knappast ute vid dreven eller sitter givaren vid framdrevet på R1 svårt att tänka mig det?

Har du inte "sandpapprat" nåt då? ;)

Det är Sverige! SVERIGE SVERIGE SVERIGE SVERIGE Vi bor i för själva fan!

http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm Finns på bikersneed.

Men om det är en givare på framdäcket så spelar det inte någon roll. Vet inte hur det är på R1. Men på en Gixxer är det elektroniskt :)

Fan måste skriva snabbare. 4 svar före ....

Last edited:
Hastighetsmätaren kommer visa fel om du inte får till samma utväxling igen men då är man ju tillbax där man började... :va

Hastighetsmätaren kommer visa fel om du inte får till samma utväxling igen men då är man ju tillbax där man började... :va

Mmm jag kan förstå om du ändrar utväxlingen på växellådans drev men inte borde drevningen ha någon betydelse.

Elektroniskt är oavsett det sitter på framhjulet eller ej. Däremot sitter givaren i växellåden på gixxern & r1.

På gixxer sitter den i drevkåpan och räknar pulser mot en bricka med tänder på, inte i växellådan.

Mmm jag kan förstå om du ändrar utväxlingen på växellådans drev men inte borde drevningen ha någon betydelse.

Tänk en gång till. Drevvarvet är samma, men ändrar du drevning så snurrar hjulet saktare eller fortare, beroende på om du drevar upp eller ner.

Last edited:
Ang. Balansering

Mc däck brukar man inte balansera med hjälp av maskin...

Hastighetsmätarn visar iaf fel på min hoj, efter att jag bytte drev...

Om man har en balanseringsmaskin för mc-däck är det väll dumt att inte använda den..... ;-)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard