FI/RBW på MC, hur svårt kan det va'?

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Tänkte byta MC till våren och har varit ute och provkört en hel del nu i sommar/höst. Väldigt många hojar har uppenbara problem med mappningen. De kan inte hålla jämn gas på låga varv utan att rycka, och det blir lätt ryck vid på/avslag av gasen. Det har ju funnits FI på hojar i minst 15 år, varför är fortfarande många hojar så dåligt implementerade? Särskilt de med RBW får jag en känsla av. De flesta förgasarhojar är ju en fröjd att köra i jämförelse.

Jag har faktiskt aldrig kört en bil med dessa problem, ens på 90-talet när RBW var nytt. Vad är skillnaden? Är MC-knuttar mindre kräsna och nöjer sig med en Firmware ihopkodad på en fikarast hos MC-fabrikanterna?

Man blir ju lätt förvånad när man sätter sig på en modern hoj från 2015 för 100k+ och så rycker det och bluddrar hit och dit när man kör i stan.
 
Avgaskrav på låga varv. Mappar man om hojen blir det mycket bättre. Ofta kan ryckigheten vid av/påslag också fixas.
 
RBW? Vad menas?

FI borde ju betyda Fuel Injection, eller på svenska bränsleinsprutning
(eller Feministiskt Initiativ?:))

RBW däremot. När jag googlar på det får jag bl a upp ett klädmärke, en restaurang och något om brittiskt wrestling.
 
Last edited:
Hög litereffekt och mager bränsleblandning ger tyvärr en ryckig gång. Sedan ger ju bilens tyngre vikt en högre tröghet, vilket gör att den upplevs betydligt jämnare kontra motorcykeln. I stort sett alla hojar på marknaden går märkbart mycket bättre efter en mappning. Antingen genom uppdatering av mjukvaran i ECUn eller montering av en eftermarknads produkt, tex piggyback enhet som Powercommander. Alla modifieringar ger dock högre avgasutsläpp och ofta lägre bränsleförbrukning. I likhet vad VW har gjort med deras dieselbilar.
 
RBW? Vad menas?

FI borde ju betyda Fuel Injection, eller på svenska bränsleinsprutning
(eller Feministiskt Initiativ?:))

RBW däremot. När jag googlar på det får jag bl a upp ett klädmärke, en restaurang och något om brittiskt wrestling.

Ride by wire, alltså elektroniskt reglerad gas.
 
Hög litereffekt och mager bränsleblandning ger tyvärr en ryckig gång. Sedan ger ju bilens tyngre vikt en högre tröghet, vilket gör att den upplevs betydligt jämnare kontra motorcykeln. I stort sett alla hojar på marknaden går märkbart mycket bättre efter en mappning. Antingen genom uppdatering av mjukvaran i ECUn eller montering av en eftermarknads produkt, tex piggyback enhet som Powercommander. Alla modifieringar ger dock högre avgasutsläpp och ofta lägre bränsleförbrukning. I likhet vad VW har gjort med deras dieselbilar.

Modifieringarna ger väl på MC ofta högra bränsleförbrukning? Det är ju en bensinmotor !

Vad VW gör i dieselmotorerna är att minska bränsleförbrukning vilket ger lägre CO2 utsläpp (önskvärt i EU) men högre kväveoxidutsläpp. I USA där man ansett att koldioxidutsläppen från personbilar är oväsentliga # har kravet varit låga kväveoxidutsläpp för bättre luft i städerna, minska antalet sjuka av luftföroreningarna. vilket ger högre bränsleförbrukning för dieselbilar. Men tydligen har VW sålt i princip EU anpassade dieselbilar till USA. Med mjukvara som fixat låga kväveoxidutsläpp med öppen motorhuv
(=kan vara motortest, då mappar VW för kväveoxider i USA, koldioxid i EU !).

# Koldioxidutsläppen i USA kommer från: Uppvämning ~25% Industri ~25% Elkraftproduktion ~25% Kollektivtrafik ~15% (tåg, bussar, lastbilar, flyg, fartyg), Personbilar ~10%
 
TS: Intressant vad du skriver.
I min nyaste hoj Suzuki GSX1300R 2008 så upplever jag vad du beskriver, ryckighet i stadstrafik i Motorläge A (maxeffekt).
Kör jag den i Motorläge C (ca 50% effekt) så känns hojen mycket "lugnare" i stadstrafik. Så det är C hemifrån.
Utanför stadstrafiken läge B och enbart på motorväg A.
Den startar i Läge A så när motorn går på tomgång för att bli varm och få igång oljecirkulationen enligt Suzukis manual, byter jag till C. Sedan under körning går det att byta Läge genom att slå av på gasen och dra in kopplingen och trycka på Lägesknapp UPP eller Lägesknapp NER.
Och den har en PC III ! PÅ plats när jag köpte den ! Undrar hur det var innan PC III an ?
Jag gissar att på modernare hojar är det lättare byta fabrikens "mappning" när man kör.

Så då kan du utom priset för hojen räkna med PC V / Bazzaz , montage + bänkning eller "Autotune utrustning" för att fixa det själv !

Eller koda om ECUn ?
Är det på det här sättet Singel och Twinnar klarar ljudkraven? Vid körning i bänk, =framhjulet står stilla, så minskar man bensintillförseln: Mindre bensin, mindre bang ?
Det finns en "VW ingenjör" överallt !
 
Last edited:
Denåterfödde, intressant iakttagelse.

Hmm, så utsläppskraven är så hårda att man tvingas kompromissa med användbarheten? Hur stor del av utsläppen kommer vid 1% utstyrning av gasomfånget (precis runt throttle on/off) ?! Låter helgalet att fokusera på det området ur miljösynpunkt, men förödande ur användarsynpunkt.

En PC optimerar väl "bara" bränsle och tändning? Eller kan den lugna ner spjällrörelserna runt throttle on/off på en RBW hoj?
 
Modifieringarna ger väl på MC ofta högra bränsleförbrukning? Det är ju en bensinmotor !

Vad VW gör i dieselmotorerna är att minska bränsleförbrukning vilket ger lägre CO2 utsläpp (önskvärt i EU) men högre kväveoxidutsläpp. I USA där man ansett att koldioxidutsläppen från personbilar är oväsentliga # har kravet varit låga kväveoxidutsläpp för bättre luft i städerna, minska antalet sjuka av luftföroreningarna. vilket ger högre bränsleförbrukning för dieselbilar. Men tydligen har VW sålt i princip EU anpassade dieselbilar till USA. Med mjukvara som fixat låga kväveoxidutsläpp med öppen motorhuv
(=kan vara motortest, då mappar VW för kväveoxider i USA, koldioxid i EU !).

# Koldioxidutsläppen i USA kommer från: Uppvämning ~25% Industri ~25% Elkraftproduktion ~25% Kollektivtrafik ~15% (tåg, bussar, lastbilar, flyg, fartyg), Personbilar ~10%

Med modifieringar, menade jag egentligen modifiering av bränsleblandningen (om rätt inställd) ger en bättre bränsleförbrukning pga man har mer effekt vid samma trottelposition än tidigare. Ryckningarna i hojen är ju en "dålig" förbränning pga mager blandning, vilket egentligen leder till sämre avgasusläpp, men högre avgastemp och förbränning av dessa. Min parallell till VW-fusket är endast de teoretiska tänket.

En spällsynkronisering och mappning på en modern hoj gör underverk, speciellt på låga trottelöppningar. Märks framförallt på banan när man går från motorbroms till stödgas genom kurvan.
 
PÅ många hojar botas lågvarvshickena med en lambdasond killer , kopplar ur den och ersätter den med ett fast motstånd.

O2 eliminator för en hundring eller för den som har ett motstånd för 8 öre på hyllan.

Suger och ha en hickande stånka eller twin , sugig risk för skamligt haveri ala p-plats fart:hihi
 
Det är egentligen flera faktorer som spelar in.

Dels är det så att man vill hålla nere utsläppen vid måttliga gaspådrag. (Eftersom avgas mätningarna görs vid tomgång och måttlig gas men inte vid full-last)
Dels är det så att en MC motor har väldigt lätta rörliga delar, som exempelvis svänghjul, för att göra den mer varvvillig.
Dessa faktorer är också en stor del av anledningen till att många MC motorer har väldigt dålig körbarhet och går väldigt ryckigt vid låga varv. Du måste i stort sett upp över 3000 varv innan en MC motor känns snäll.
Sen är det också så att dom flesta hojar har väldigt hög effekt per kg fordonsvikt vilket gör att ryckigheten hos motorn märks mycket mer.

Jämför du med en bil så väger exempelvis svänghjulet mycket mer vilket gör att motorn går mjukare och därav går at använda hela vägen ner till nästan tomgångsvarv.

Dessutom har en typisk bil med skaplig prestanda idag kanske 150 hk på minst 1500 kg vilket ger ca 100 hk/ton medan redan en måttlig motorcykel har 100 hk på 200 kg hoj vilket ger 500 hk/ton.
Det säger sig självt att små skillnader i hur mycket motorn drar märks brutalt mycket bättre när du har 5 gånger så mycket motor för varje kg fordonsvikt.
 
Det blir rätt tydligt när man tillkopplar en avgasmätare och jämför en förknasarhoj mot elektronisk insprutning
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top