FI (oljelampa) blinkar och lyser

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Vad har ni för tips gällande oljetryckslampa som börjat lysa och blinka?
Den lyser inte konstant och blinkar till väldigt ofta, lyste konstant någon km och stannade stängde av vänta några min och starta för att köra hem. Kunde göra några km igen innan lampan börja blinka till. Olja och filter bytt nyligen.
Oil pressure switch/sensor finns på ebay för någon hundring + frakt, någon idé att chansa på att köpa nya eller börja felsöka?

Vad finns för bra verktyg för att kolla oljetrycket?
 
Kanske fånigt förslag men har du kollat oljenivån NU?
 
Hände det efter oljebytet?
Vad köpte du för oljefilter?
Kanske lite långsökt men vet om folk som skickat efter något billigt skräpfilter som inte släppte igenom tillräckligt med oljeflöde.
Var på bil men kan ju hända med mc också.
 
Hände det efter oljebytet?
Vad köpte du för oljefilter?
Kanske lite långsökt men vet om folk som skickat efter något billigt skräpfilter som inte släppte igenom tillräckligt med oljeflöde.
Var på bil men kan ju hända med mc också.

Nej, hände sista turen i höstas men låg på gränsen till för lite olja så tänkte inte så mycket tyvärr och tänkte att det löser sig med nya grejer. Så bytte till nytt Hiflo filter och ny castrol olja.
Haft Hiflo filer senaste 4 åren så borde inte vara det, men förstår din tanke.
 
Antingen är det oljetrycksgivaren eller något i kretsen till lampan som inte alltid leder över trots att du har rätt oljetryck.
Eller så har du för lågt oljetryck...
 
Går det på något sätt att mäta kretsen eller kolla oljetrycksgivaren?
 
Går det på något sätt att mäta kretsen eller kolla oljetrycksgivaren?

Jsg tycker du ska mäta oljetrycket istället. Köp en billig mätare på t.ex. Biltema (189kr) som du monterar provisoriskt. Är den och orginalmätaren överens om att trycket är lågt så är det nog en motorrenovering i farans riktning.
 
Är med stor sannolikhet tryckgivaren. Det är en egentligen en enkel tryckstyrd kontakt med ganska dålig noggrannhet.
Du kan ju kolla att kontakthylsorna har ordentligt kontakttryck innan du beställer ny givare.
 
På KTM så blinkar fi lampan i olika kombinationer av lång o kort blinkning, för att tala om vad som är fel.
 
Kan ju också vara kabelfel. Någonstans kan du ha ett isolationsfel. Oljetrycksgivaren jordar minussidan av lampan. Lite långsökt kanske, men värt att testa.
 
Jag tycker fortfarande att det kan vara intressant att veta om det är oljetryck i motorn eller inte. Det är det viktigaste och förmodligen det enklaste att ta reda på.

När man sedan konstaterat att det är ett elfel så börjar man leta efter ett elfel.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top