fi-lampan på gsxr

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
fi-lampan har en benägenhet att tändas ibland på tjejens hoj (gsxr 1000 -02). Och när hon stänger av hojen så slutar den att lysa. Som jag har uppfattad det så har fi-lampan med avgasreningen och insprutet att göra, eller? så vad kan då vara problemet?
 
Last edited:
Väldigt ofta är det servon till den variabla avgasporten som krånglar. Jag har haft det problemet på två av mina fyra GSXR 1000.

Men börja i rätt ände! Under kutsen på vä sida så finns en kontakt med en gummihylsa på. När FI lampan börjar lysa så stänger du av hojen, tar ett gem eller valfri kabel och byglar kontakten. Du vrider på tändningen och får upp en felkod i displayen. C-00 betyder att det inte är ett fel, eller att det är intermittent rättare sagt. Till 99% avgasporten. Även C-46 (vill jag minnas) är kärvande avgasport.

Om det är avgasporten kan man smidigt "lösa" problemet genom att klippa en kabel på ECU:n. Det är en brun/svart kabel. Gör du detta vill du ev även ta bort vajrarna mellan servon och avgasporten, beroende på hur mycket den kärvar. Den kan fastna i ansträngt läga och hojen går då som en påse skit.

Alternativt så byter du servo. Man kanske kan smörja den? Jag har aldrig provat, jag har kört klipp-metoden.
Man förlorar väl några hästar i botten, men är man lat så är man. :)
 
Väldigt ofta är det servon till den variabla avgasporten som krånglar. Jag har haft det problemet på två av mina fyra GSXR 1000.

Men börja i rätt ände! Under kutsen på vä sida så finns en kontakt med en gummihylsa på. När FI lampan börjar lysa så stänger du av hojen, tar ett gem eller valfri kabel och byglar kontakten. Du vrider på tändningen och får upp en felkod i displayen. C-00 betyder att det inte är ett fel, eller att det är intermittent rättare sagt. Till 99% avgasporten. Även C-46 (vill jag minnas) är kärvande avgasport.

Om det är avgasporten kan man smidigt "lösa" problemet genom att klippa en kabel på ECU:n. Det är en brun/svart kabel. Gör du detta vill du ev även ta bort vajrarna mellan servon och avgasporten, beroende på hur mycket den kärvar. Den kan fastna i ansträngt läga och hojen går då som en påse skit.

Alternativt så byter du servo. Man kanske kan smörja den? Jag har aldrig provat, jag har kört klipp-metoden.
Man förlorar väl några hästar i botten, men är man lat så är man. :)
Det går att laga den ifall det är felet. Är man bara normalhändig, har en borr maskin och en lödkolv så... Den säljs inte som reservdel separat utan endast tillsammans med spjällhusen....
 
Kan man bara koppla ur avgasportens servo eller måste man bygla eller köpa till nåt extra?
 
Kan man bara koppla ur avgasportens servo eller måste man bygla eller köpa till nåt extra?

Jag har inte behövt bygla något, men jag har låtit själva servon sitta kvar inkopplad och bara plockat bort vajrarna.


Det går att laga den ifall det är felet. Är man bara normalhändig, har en borr maskin och en lödkolv så... Den säljs inte som reservdel separat utan endast tillsammans med spjällhusen....

Ebay! :)
 
FI lampan kan lysa vid många olika fel så kolla vilket fel det är innan du hoppar på avgasservon. Går att göra själv om man söker lite (typ byglar två sladdar innan man startar, vet inte säkert vad det är på just gixxer1000-02)

Edit: Ja, nån var före, började skriva inlägg men blev avbruten.
 
Last edited:
FI måste ju stå för "Fel-indikator" va? Det betyder att något är fel tror jag. :smasha
 
tack för svaren grabbar! ska ge mej på hojen imorgon och se om jag kan lösa det
 
Man behöver inte bygla. Lika enkelt att dra ur stiftet ur kopplingsplinten.
 
Min gsxr 600 spökade likadant men då var det bara jordningen som spökade. Var inte åtdragen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top