FI-lampan blinkar för att jag kopplat bort ljusen!

  • Thread starter Thread starter 2K
  • Start date Start date

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Hej, håller på att bygga om en gsxr 1000 k9 till banhoj, och har fått på racekåpor. Har då såklart kopplat ur alla kontakter till bakljus, blinkers och framljus. Men nu får jag inte igång hojen. Och F1 lampan blinkar.
Blir det så bara för att man kopplat bort ljusen, eller har jag lyckats med något dåligt?
 
Får fram felkod: C23 - TIPOVER SENSOR
Vad gör man åt detta tro? :jisses
 
Får fram felkod: C23 - TIPOVER SENSOR
Vad gör man åt detta tro? :jisses
Kanske kontrollera att TIPOVER SENSOR
är monterad ? (du har väl inte tagit bort den, kopplat ur den ?)
sitter i rätt läge ?
är inkopplad ?
 
Får fram felkod: C23 - TIPOVER SENSOR
Vad gör man åt detta tro? :jisses
Verkar finnas mycket filmer på YT om detta - orkade inte gå igenom det, men både funktion och hur man förbikopplar den ser ut att finnas info om
Tillägg:
Kunde inte låta bli att kolla - på 600:an som finns med på filmen så sitter den fast i skylthållaren, så den strök väl med när du tog bort baklampa/blinkers
 
Last edited:
Tack! Det löste sig, sensorn låg upp o ned (jag inte visste va en sensor)
Men nu har lärt sig hur man får fram felkoder iaf.. kan ju va bra, med tanke på hur jag krånglar ?
 
också lite OT
jag hade en gps tracker för många år sedan, med en magnet som skulle hålla trackern på plats.
det gjorde den inte & flyttade sig en decimeter, vilket påverkade tipp sensorn & hojen dog mitt i körning.. efter en massa googlande kom vi på och jag kunde fixa felet & sedan köra hem
 
Halvt OT, men jag råkade montera tippsensorn 90 grader fel sett uppifrån, så när man gav fullgas eller körde över vägbulor dog motorn :gnissla
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor
 
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor
Som jag nämnt i tidigare inlägg så finns en YT-film om hur den förbikopplas - principen borde vara lika på alla Suzuki tycker jag - testa det så kan du lägga ner som Marc M.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
också lite OT
jag hade en gps tracker för många år sedan, med en magnet som skulle hålla trackern på plats.
det gjorde den inte & flyttade sig en decimeter, vilket påverkade tipp sensorn & hojen dog mitt i körning.. efter en massa googlande kom vi på och jag kunde fixa felet & sedan köra hem


Inte så jäkla svårt att vara tjuvjägare om man dopar hojen med en tracker... :clown
 
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor
Jotack, jag hade en banhoj som hade en i högsta grad hembyggd kabelstam, och vi kan väl säga att han som hade gjort den hade lite utvecklingspotential, för det glappade i den. Det gjorde att hojen gärna tvärdog när man lutade omkull den, i 1-2s ungefär, sen hoppade den igång igen. Då hade den också mättats med luft/soppa-blandning, och sparkade iväg rejält, och sen dog tändningen i 1-2s igen, på repeat, tills man var ute på rakan. Ordet spännande fick en helt ny innebörd :fakta
 
Tänk om den där jäkla sensorn får för sig att slå av motorn vid fullt nedlägg, om den skulle få nåt frispel å känna fel... fan vad jobbigt läge det kan bli då:kryckor
Det hände rejäla masskrascher på exempelvis Daytona när tippsensorn blev ett krav på 90 talet. Iom de rejält doserade kurvorna så lutade hojarna mer än vad sensorn tillät och låg folk då en meter bakom för en bra slipstream på rakan så kan ni nog räkna ut vad som hände.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Det hände rejäla masskrascher på exempelvis Daytona när tippsensorn blev ett krav på 90 talet. Iom de rejält doserade kurvorna så lutade hojarna mer än vad sensorn tillät och låg folk då en meter bakom för en bra slipstream på rakan så kan ni nog räkna ut vad som hände.
Förr (i alla fall) kände väl tipsensorn på mc av g-kraftens rikting. Dvs man kunde köra med typ 60 graders nedlägg i en kurva, men om man lutade cykeln lika mycket stillastående så bröt tippsensorn.
Rollover-sensorn i bilar och arbetsfordon är dock gyrobaserade vad jag vet.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Aldrig hört att tippsensor skulle vara ett problem annat än om man flyttar och inte monterar rätt på en hyfsat modern hoj, mina har aldrig dummat sig iaf. och fixar fullt nedlägg sålänge man håller sig på hjulen.

Bryter fint när man väl ligger och hojen funkar igen så fort man rest upp den, som det ska vara. ?

Troligen finns ingen anledning att montera bort den på någon hoj idag annat än om man vill hålla motorn igång för att snabbt komma iväg när man lagt sig då men då riskerar man ju fylla cyllarna med grus om man går i fållan med motorn igång sååå. . .
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Jotack, jag hade en banhoj som hade en i högsta grad hembyggd kabelstam, och vi kan väl säga att han som hade gjort den hade lite utvecklingspotential, för det glappade i den. Det gjorde att hojen gärna tvärdog när man lutade omkull den, i 1-2s ungefär, sen hoppade den igång igen. Då hade den också mättats med luft/soppa-blandning, och sparkade iväg rejält, och sen dog tändningen i 1-2s igen, på repeat, tills man var ute på rakan. Ordet spännande fick en helt ny innebörd :fakta
Hahaha.. underbart :rofl
 
Aldrig hört att tippsensor skulle vara ett problem annat än om man flyttar och inte monterar rätt på en hyfsat modern hoj, mina har aldrig dummat sig iaf. och fixar fullt nedlägg sålänge man håller sig på hjulen.

Bryter fint när man väl ligger och hojen funkar igen så fort man rest upp den, som det ska vara. ?

Troligen finns ingen anledning att montera bort den på någon hoj idag annat än om man vill hålla motorn igång för att snabbt komma iväg när man lagt sig då men då riskerar man ju fylla cyllarna med grus om man går i fållan med motorn igång sååå. . .
Då släpper jag detta med tip sensorn.. ska varken till Daytona och är ingen Marc M.. så borde var lungt?
 
Då släpper jag detta med tip sensorn.. ska varken till Daytona och är ingen Marc M.. så borde var lungt?

Ha ha, luta kan du göra ändå till du ligger på backen, är inte vinkeln i sig dom bryter utan först när du inte längre svänger.

+60grader är inga problem. . ..eller. ja, måste ju ha ordning på materialet och sig själv osv. men just för tippsensor är det lugnt. ?
Senaste avåkningen för mig hade den inte brutit när jag undrade vad det var för skrapande ljud, var visst bromsgreppskyddet som slipade lite asfalt. . . .?
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Back
Top