Fettmängdsmätare.

stoffer skrev:
Funderar på att köpa en sån för att göra lite statistik på mig för skojs skull.

Någon som vet om denna är bra?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=31472&item=3854464827&rd=1

Det finns inte några elektriska mätare som ger klockrent resultat. Däremot är den bra för att se om du minskar/ökar fettmängd.

Ska du använda den för att mäta är att du gör typ 3-5 mätningar varje gång och tar snittet av dessa... Se dessutom till att inte ha ätit precis innan..

Spelar ingen roll om den visar att jag har 10% när jag har 8% eller om den visar 15% när jag har 10%.

Däremot vill jag se om jag går upp eller ner i fettmängd, funderar på att börja äta kopiöst nämligen :)

stoffer skrev:
Spelar ingen roll om den visar att jag har 10% när jag har 8% eller om den visar 15% när jag har 10%.

Däremot vill jag se om jag går upp eller ner i fettmängd, funderar på att börja äta kopiöst nämligen :)

Då funkar den bra. Däremot är den inte bra på att ge den exakta procenten.. Men den lär iaf ge så att säga snarlika resultat för dig vilket gör att den är bra för att se trender..

Men tänk på att den kan vara lite ojämn så gör fem mätningar(vid varje tillfälle), ignorera högsta och lägsta värdet, ta snittet på de tre däremellan så får du någorlunda rättvisande resultat...

korvgubbe skrev:
Då funkar den bra. Däremot är den inte bra på att ge den exakta procenten.. Men den lär iaf ge så att säga snarlika resultat för dig vilket gör att den är bra för att se trender..

Men tänk på att den kan vara lite ojämn så gör fem mätningar(vid varje tillfälle), ignorera högsta och lägsta värdet, ta snittet på de tre däremellan så får du någorlunda rättvisande resultat...
Jo, det ska jag tänka på.

När man läser om fettmängdsmätning så får man fram att den här metoden ska vara väldigt precis i sina mätningar, 1-2% sägs det. Manicken är ju byggd av en läkemedelsfirma med gott rykte (finns även i Sverige).

Jag accepterar att den inte ger ett rättvisande resultat, men varför är det så?

korvgubbe skrev:
Det finns inte några elektriska mätare som ger klockrent resultat. Däremot är den bra för att se om du minskar/ökar fettmängd.
QUOTE]

Jo då det finns. Men dom är inte billiga. Gissar på 40k för en bra.

Jag vet att det har precis kommit en hand mätare, liknande den på länken. Utifall det är den eller ej vet jag inte men dessa säljs av Tillquist och jag tror att dom är bland dom enda i landet med dessa.

Qwerty skrev:
korvgubbe skrev:
QUOTE]

Jo då det finns. Men dom är inte billiga. Gissar på 40k för en bra.

oki oki.. det var en sanning med modifikation. Jobbar man proffesionellt så finns det hyggliga verktyg.. På samma sätt som det finns "elpuls-tränare" som ger träning om man har de pengarna medan TV-shopsvarianterna bara är skräp..

Men även om man lägger ut mycket pengar så är det ju mer än fett som avgör hur stort motståndet blir genom kroppen varför en impuls aldrig kan ge ett exakt värde.

korvgubbe skrev:
Men även om man lägger ut mycket pengar så är det ju mer än fett som avgör hur stort motståndet blir genom kroppen varför en impuls aldrig kan ge ett exakt värde.

Precis. Men den först jag talade om mäter man med en klämma på lite olika ställen på kroppen(valkar) och får på så sätt ut ett bra resultat.

Är tyvärr inte tillräckligt påläst om dessa. Dom används inom sjukvården och jag tror att den enklare "hand" modellen är till för gym mm där noggranheten inte är lika stor.

Qwerty skrev:
Precis. Men den först jag talade om mäter man med en klämma på lite olika ställen på kroppen(valkar) och får på så sätt ut ett bra resultat.

Är tyvärr inte tillräckligt påläst om dessa. Dom används inom sjukvården och jag tror att den enklare "hand" modellen är till för gym mm där noggranheten inte är lika stor.

Ah oki... För att få en bra mätning bör man ju som sagt mäta lite här och där.

Den modell som stoffer visade har jag prövat. Har en kompis som driver en liten "hälsofirma" som använder just den där. Han säger som jag:

- den är bra för att se uppgång/nedgång.. men inte så bra för exakta värden.

Säkerhet i mätningen

För att få fram ett säkert resultat i mätsamanhang brukar man annars göra ett konfidensintervall.
Att bara stryka mätningar ska man INTE göra, då FÖRLORAR man JÄTTE MYCKET nogranhet!

Konfidensintervallet anger ett intervall (med en specifik sannolikeh) inom vilket det SANNA värdet egentligen ligger.

Vanligt är att välja 95% eller 99% sannolikhet.

Om du mäter 200ggr och väljer ett 95% konfidensinterval blir t-kvantilen=1.96

Bifogat

• Dryg bild.jpg
    Dryg bild.jpg
    12.4 KB · Visningar: 81
RacerX skrev:
Om du mäter 200ggr och väljer ett 95% konfidensinterval blir t-kvantilen=1.96

Kan du förklara det där på svenska?

EDIT1: Och man lär knappast ha tid och lust att mäta 200ggr vid varje mättillfälle... det tar ju drygt en minut per mätning och man vill ju inte hålla den där framför sig i 200 minuter!

korvgubbe skrev:
Kan du förklara det där på svenska?
Det han menar är att t-fördelningen i princip följer z-fördelningen om man har tillräckligt stort dataunderlag. Ganska orelevant i tråden.

Men eftersom han SKRIKER så är det nog viktigt ändå. Man har alltid rätt i allting när man läst en a-kurs i metod :hihi

mb skrev:
Man har alltid rätt i allting när man läst en a-kurs i metod :hihi

...eller som min metodlärare sa för att just påpeka att man inte ska bli metodtaliban(även om han var en själv):

- Ge en person en hammare och han ser spikar överallt och även om det är en skruv kommer han envist tjata för att få behandla den som en spik.

På tal om sånadär elektroniska fettmätare så är det ju en jälla skillnad på fettmängd i överkropp och underkropp... Iaf. om man skall tro på skillnaden som blir på en såndär handhållen och en våg med så kallad fettmätning...

Edit: fast roliga är det där små prylarna... av nån dum anledning

[Akryl]*Amid skrev:
På tal om sånadär elektroniska fettmätare så är det ju en jälla skillnad på fettmängd i överkropp och underkropp... Iaf. om man skall tro på skillnaden som blir på en såndär handhållen och en våg med så kallad fettmätning...

Edit: fast roliga är det där små prylarna... av nån dum anledning

På killar är det ju de facto rätt stor skillnad. Vi har ju rejält med bukfett medan tösabitarna har mer runt lår och höfter...

Jag får rätt skumma värden med en sån mätare. Jag är nämnligen kort, har tändstickor till ben och av naturen "väldigt" bred överkropp... Regelbunden kättring har dessutom gett mer massa på överkroppen vilket ger mer motstånd än om jag varit jämnt tränad och dessutom lite mer proportionerligt byggd....

jag tycker att du ska köpa en kalipometer. det är en sån där klämma man klämmer med på några olika ställen på kroppen och sen räknar man ut fettprocenten. dom ger rätt bra resultat.

jag själv har en sån där elektrisk mätare. jag litar inte på den för fem öre. den kostade kanske 600kr och jag tycker inte alls att den funkar bra. det känns som att den nästan bara går på den vikt och längd man knappar in. jag har mätt mig en jäkla massa gånger. ibland har jag vägt 80 och varit ganska fet och inte haft så mycket muskler. ibland har jag vägt 80 och haft mycket muskler och jäkligt lite fett. jag har då vid dessa tillfällen fått nästan exakt samma fettprocent, vilket är bullshit.

mb skrev:
Men eftersom han SKRIKER så är det nog viktigt ändå. Man har alltid rätt i allting när man läst en a-kurs i metod :hihi

...men det är rätt kul att vara lite fascist ibland ändå! :D :7peta

RacerX skrev:
...men det är rätt kul att vara lite fascist ibland ändå! :D :7peta
Jodå, visst kan det va kul att va sifferfascist fast man får va beredd på en känga tillbaka ibland :jäs

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back