Fett till bakaxel?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har lite arbete som ska genomföras på hoj som medför att bakhjulet åker av.
Tänkte att man kanske ska fetta in baxaxeln innan man monterar tillbaka den.
Vilket fett ska man då använda?
 
Det du vill uppnå är at någon form av fet yta skall vara kvar för att undvika korrosion. Plockar man av hjulet ofta duger 556/WD40 gör man det mer sällan vill man ha något som sitter kvar längre. Precis vilket universalfett som helst duger. Eller ta lite motorolja och gnid på om du inte har fett i garaget.

På Biltema ahde jag valt det här. MEst för att förpackningen är smidigare änd eras universalfett https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/hjullagerfett-2000017180
 
Ok då blir det fettet som Boris länkade till.
Tack för hjälpen boys. :tummenupp
 
Jag kör med litiumfett på spray, enkelt och funkar.

Ska vara litiumfett i stötdämparlänkage och svinglagring osv. så det går åt lite på en säsong, biltemas har funkat bra för mig nu i 10år. :)
 
Jag kör med litiumfett på spray, enkelt och funkar.

Ska vara litiumfett i stötdämparlänkage och svinglagring osv. så det går åt lite på en säsong, biltemas har funkat bra för mig nu i 10år. :)

Tycker det har en tendens att ”försvinna” ganska snabbt efter att man lagt på det?
 
Och nu med fet bakaxel kan det vara ide att bara dra bakaxelmuttern med 70 % av momentet i Haynes. Alla moment är ju med torra gängor.
Så står det 110Nm, kan man stoppa redan vid 75Nm.
 
Alternativt fettar man inte in gängan alls.

Boris JR
Det du vill uppnå är at någon form av fet yta skall vara kvar för att undvika korrosion.
Det allra enklaste är då att inte fetta in alls.
Eller hur ?

Men kruxet är att det finns två axeltätningar på bakaxeln för att hålla ute skit.
En på vänster sida inne i ryckutjämmnaren och en på höger sida av bakhjulet och för mig är det självklart att man har fett här, att gummit inte ska snurra mot en torr axel.
Och resultatet är att axeln blir fet.
Hela vägen inklusive gängorna för bakaxelmuttern.

Och vad händer nu med jävlar anamma i armarna och ett tillfälligt glapp i tankarna,
jo distansröret av aluminium mellan hjullagren trycks ihop, och lagren kommer arbeta ihopspända.
 
Last edited:
Annars är väl dom flesta åtragningsmoment som jag har sett , ska vara anoljade..
Betyder väl inoljat ?
 
Boris JR

Det allra enklaste är då att inte fetta in alls.
Eller hur ?

Men kruxet är att det finns två axeltätningar på bakaxeln för att hålla ute skit.
En på vänster sida inne i ryckutjämmnaren och en på höger sida av bakhjulet och för mig är det självklart att man har fett här, att gummit inte ska snurra mot en torr axel.
Och resultatet är att axeln blir fet.
Hela vägen inklusive gängorna för bakaxelmuttern.
Och på vilka cyklar sitter tätningarna direkt mot axeln då?
Jag har då aldrig sett något annat än att tätningarna löper mot distanserna.Sen är det inte särskilt svårt att torka rent gängorna innan man skruvar dit muttern om man nu vill ha en torr gänga...
 
Tycker det har en tendens att ”försvinna” ganska snabbt efter att man lagt på det?

Nä, brukar torka rent sen sprayar jag på en "sträng" och tar ett papper och stryker ut det så det bara är en tunn hinna på axeln, behövs inte mer, den ska ju bara glida in lätt.
Kanske gör rent och lägger på nytt var 10 byte eller så, och varje gång den gått i blött då, tycker allt att det sitter kvar. :)
 
Och på vilka cyklar sitter tätningarna direkt mot axeln då?
Jag har då aldrig sett något annat än att tätningarna löper mot distanserna.Sen är det inte särskilt svårt att torka rent gängorna innan man skruvar dit muttern om man nu vill ha en torr gänga...

Du har rätt, men min erfarenhet är att när jag dragit ut bakaxeln
(på mina begagnat inköpta hojar)
så har det varit fett överallt.
På bakaxeln även gängorna har sätt skitiga ut. På utsidan. Olja / fett.
Och då utgår jag från att det är samma med muttern. På insidan olja / fett.

Jag har ALDRIG fettat in en hjulaxel.
Dom har redan varit kladdiga vid köpet !
 
Last edited:
Annars är väl dom flesta åtragningsmoment som jag har sett , ska vara anoljade..
Betyder väl inoljat ?

Det jag sett är att rostfria skruvar ska oljas för att undvika att dom nyper
(friktionsvärmen blir så hög så stålet smälter på ytan och svetsar ihop skruv och mutter)

Men jag har inte sett motsvarande på vanligt stål.
sök på
torque moments with dry and greased threads
så kommer en massa länkar
inklusive förslag på liknande sökningar

Som det känns för mig är ett av de vanligaste problemen på SH
avdragna pinnbultar
sönderdragna gängor (speciellt i aluminium som tål mindre än stål)

Mer sällan problem med tappade skruvar, oljepluggar, muttrar.

Och min slutsats blir att man ofta drar för hårt,
jag har i varje fall aldrig tappat något för jag dragit för lite
däremot har jag dragit sönder gängor.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top