Fett på sylen... jag menar ventilen

T595

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Triumph T595 Daytona
Håller som bäst på att plocka ihop toppen när tanken slår mig... Visst f-n skall man smörja ventilskaften/styrningarna med något innan man monterar ihop det igen !?
Triumph tycker man skall använda "molybdenum disulphide grease" :confused:
På svenska blir det.... ? :D

Någon som har ett förslag på vad man kan använda ?

/Magnus

gör som jag lämna in...
fast fan va dyrt det blir :(
får hojen med ny spis imorgon, fan vilken abstinens jag har :mad:

Av någon outgrundlig anledning får jag alltid mer att göra när jag lämnar in hojen än när jag gör jobbet själv :(
Sist så lämnades hojen på 2000-mila hos Sulas och det enda dom hade gjort var att byta olja och kolla ventilerna, men dom hann med att förstöra tanken och montera ventilkåpspackningen fel så den spottade ut olja på sidokåpan. :mad:

/Magnus

T595 skrev:

Triumph tycker man skall använda "molybdenum disulphide grease" :confused:
På svenska blir det.... ? :D
/Magnus

på svenska blir det MoS2 molybdendisulfidfett även kallat molly-fett eller grafit-fett. du har säkert sett det. det är svart till färgen

visst duger den. titta på den kemiska beteckningen, vad står det... ja just det det står MoS2 (nedsänkt 2:a) Så visst är det molly fett det där. Den har dock någon tillsats men det ska nog inte vara några problem. Så kör på bara.

När jag monterade ihop min topp enligt Haynes manualen så stod det där att man ska använda molybdenfett eller bara köra med vanliga motorolja. Ventilskaft och följare, fjädrar, shims, allt med motorolja ska vara helt okejj.

/a

Jaejooo... jag kom ungeför lika långt jag med :D
Men i och med att det stod "containing MoS2" så vart jag lite osäker på om det var rätt eller om det fanns fett med mer eller mindre "Mos2".

Men, men.... var förbi på Schneiders och hämtade en gradskiva och den killen använde helt vanligt lagerfett så då tänkte jag att då kan inte detta vara sämre... så jag håller som bäst på att sätta tillbaka alla ventilerna... sedan blir det justering av spel,
montage till veckan och bänkkörning den 18:e :D

/Magnus

Last edited:
visst finns det rent MoS2 fett att köpa, finns blandannat på biltema.
Men det där duger alldeles säkert utmärkt, det är troligtvis bara en vidare utveckling av samma produkt. :tummenupp

Det viktiga är att kammar o ventiler har smörjning under dom 1a 20 sek vid starten efter hopsättning. Sen förväntas oljan har börjat skvimpa runt o fixa det.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back