Fett för att kränga däck?

Du vet att fönsterputs är diskmedel, vatten och sprit va? ;)

Fönstertvättstipset kommer från en av Dunlops GP-tekniker, inget jag har hittat på själv, han menade att det var det bästa av allt han testat. Kan hålla med honom och önskar att jag hade kommit på det själv, då skulle jag kunna skryta om det.
Sen om det innehåller sprit eller bea kvittar för mig.
 
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!
 
Du kan testa med hjulaxeln.
Har med biltemas axel sett hur det varit kullagren i hjulet som hjulet snurrade runt. Biltemas axel låg stilla.
Men beror givetvis på hur lätt kullagren i ditt hjul snurrar.

Det är viktigt att man ser till att få bort leveransfettet ur kullagren på balanseringsmojängen och smörjer med TUNN olja, jag använder ventilolja till trumpeten, blir satiken så känsligt.

Som kuriosa kan jag nämna att senast jag skulle byta så hade jag sönder två av BTs däckjärn, gammdäcket var av pansararmerad bakelit tror jag:gnissla, så jag åkte ned till däckfirman istället och lät dem brottas med det.

De hade precis bytt lokaler och det var fullt av datorstyrda helautomatiserade apparater som krängde och balanserade på en gång med laserstrålar och hela baletten.
Men när mitt nya däck var pålagt efter sådär 30 sek, så gick de och rotade i en garderob efter just en sådan axel på kullager för balanseringen, blev mycket bättre tyckte de...
 
Diskmedel och vatten i en blomspruta har alltid funkat.
 
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?
 
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?

1. Nej. 2. Nej. (Det går med från 3-400 spänn och en fotpump, men för en tusing och en kompressor så är man hemma för all framtid) 3. Njaej (det handlar om teknik, inte så mycket om kraft). 4. Nej.

Har man en krängare ("bead breaker") så ligger hjulet utmärkt på den. Annars så två tjocka brädor eller liknande. Som du säger så vill man inte ha skeva bromsnav.
 
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!

Pallrar du dig upp till min hemby kan du få kränga hos mig men jag gissar att soppa + trängselskatt blir lika dyrt som att åka till valfri gummiverkstad.
 
Det är viktigt att man ser till att få bort leveransfettet ur kullagren på balanseringsmojängen och smörjer med TUNN olja, jag använder ventilolja till trumpeten, blir satiken så känsligt.

Som kuriosa kan jag nämna att senast jag skulle byta så hade jag sönder två av BTs däckjärn, gammdäcket var av pansararmerad bakelit tror jag:gnissla, så jag åkte ned till däckfirman istället och lät dem brottas med det.

De hade precis bytt lokaler och det var fullt av datorstyrda helautomatiserade apparater som krängde och balanserade på en gång med laserstrålar och hela baletten.
Men när mitt nya däck var pålagt efter sådär 30 sek, så gick de och rotade i en garderob efter just en sådan axel på kullager för balanseringen, blev mycket bättre tyckte de...

Jo jag krökte biltemajärnen med när jag skulle på och hållas, så jag köpte mig tre stycken KTM-märkta däckjärn istället, funkar shiiitbraaa.. :D
Biltemajärnen gick ju att böja över knät. CrV-stål min ludna rumpa. :näsblod
 
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!

Samma sak när jag var där för nån vecka sen.
Jag: Jag hittar inte denna vara, står att det ska finnas i lager.
Biltema: Nej den har vart slut länge.
Jag: Det är ju tur att ni har ett lagersaldo då...
Biltema: Det är bara ett ungefär.
Jag: Tur att jag åkt en bra bit då...
Biltema: Tråkigt för dig.

Bojkott på den firman snart... I alla fall i Göteborg för där jobbar nog bara begåvningsreserven...

Tar du dig 3 mil norr om Götet så finns grejerna som behövs. Är dock inte hemma i helgen då det är Gelleråsen på schemat :banana Körde inte vi upp samma dag för MC-kortet? Har nån minnesbild av detta...
 
Då tycker jag du ska se över din teknik.

Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi
 
Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi

Mina är stenhårda eller så är jag klenare än mjukost
 
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?

Så här gör minimalisten:
https://www.youtube.com/watch?v=iZrIRNS83YE

Bevisar att man inte behöver en arsenal med verktyg, även om jag hade valt bort skruvmejseln för ett däckjärn till. Notera att han trycker ned däcket med knäna när han börjar kränga av, och på slutet när han kränger på = :tummenupp
 
Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi

Att man jobbar på däckverkstad är väl ingen garanti för att man är fullärd på området.
 
Att man jobbar på däckverkstad är väl ingen garanti för att man är fullärd på området.

Nej, men det borde räcka för att man ska ha någorlunda grundläggande teknik för att kränga däck. Med däckjärnen jag har nu har jag inga som helst problem, de är mindre, lättare och har en form som jag gillar bättre än biltemas som jag bara köpte för att de var skitbilliga. De var ju dessutom skit, tvivlar starkt på att det är CrV i mina som det står att det ska vara, för de är mjuka som blötjärn, och att bryta av dem som en tidigare postare gjorde, är fullkomligt omöjligt. De viker sig. Jag vek ett av dem som ett Z med en hand i skruvstädet för skojs skull på en fest. :näsblod
Så, nej, det är inte min teknik som felar, det är kvalitén på biltemas järn, som verkar vara som resten av deras sortiment, ganska varierande. Har man tur får man något skitbra för en skitpeng, ibland får man bara skit. :hihi
 
Nej, men det borde räcka för att man ska ha någorlunda grundläggande teknik för att kränga däck. Med däckjärnen jag har nu har jag inga som helst problem, de är mindre, lättare och har en form som jag gillar bättre än biltemas som jag bara köpte för att de var skitbilliga. De var ju dessutom skit, tvivlar starkt på att det är CrV i mina som det står att det ska vara, för de är mjuka som blötjärn, och att bryta av dem som en tidigare postare gjorde, är fullkomligt omöjligt. De viker sig. Jag vek ett av dem som ett Z med en hand i skruvstädet för skojs skull på en fest. :näsblod
Så, nej, det är inte min teknik som felar, det är kvalitén på biltemas järn, som verkar vara som resten av deras sortiment, ganska varierande. Har man tur får man något skitbra för en skitpeng, ibland får man bara skit. :hihi

Mina däckjärn är gjorda av vanligt blötjärn.
 
Mina däckjärn är gjorda av vanligt blötjärn.

Det säger ju inte direkt något om hur mjuka de jag har från biltema är. :fakta
JAg lyckades kränga av ena däcket utan att någon av dem gav sig nämnvärt, men kände att de var mjuka när jag krängde runt däcket runt fälgkanten. Nästa däck rätade "kroken" på järnet ut sig, sedan krökte resten av järnet sig när jag försökte använda det för att mera bända runt däcket runt fälgkanten. Mjukt och fint.
 
Jo jag krökte biltemajärnen med när jag skulle på och hållas, så jag köpte mig tre stycken KTM-märkta däckjärn istället, funkar shiiitbraaa.. :D
Biltemajärnen gick ju att böja över knät. CrV-stål min ludna rumpa. :näsblod

Mmh, jag misstänker att mina biltemajärn var en dålig batch eller nåt sånt. Biltemas kvalité är högst ojämn.

Då tycker jag du ska se över din teknik.

Måste nog ställa mig på Ulvhamnes sida. krökte också mina biltema järn utan någon större kraft. Efter en stunds googlande fann jag många äldre inlägg som sa att de var bra. Men alla från senare tid vittna om sämre kvalite
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top