Fett för att kränga däck?

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Du vet att fönsterputs är diskmedel, vatten och sprit va? ;)

Fönstertvättstipset kommer från en av Dunlops GP-tekniker, inget jag har hittat på själv, han menade att det var det bästa av allt han testat. Kan hålla med honom och önskar att jag hade kommit på det själv, då skulle jag kunna skryta om det.
Sen om det innehåller sprit eller bea kvittar för mig.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Du kan testa med hjulaxeln.
Har med biltemas axel sett hur det varit kullagren i hjulet som hjulet snurrade runt. Biltemas axel låg stilla.
Men beror givetvis på hur lätt kullagren i ditt hjul snurrar.

Det är viktigt att man ser till att få bort leveransfettet ur kullagren på balanseringsmojängen och smörjer med TUNN olja, jag använder ventilolja till trumpeten, blir satiken så känsligt.

Som kuriosa kan jag nämna att senast jag skulle byta så hade jag sönder två av BTs däckjärn, gammdäcket var av pansararmerad bakelit tror jag:gnissla, så jag åkte ned till däckfirman istället och lät dem brottas med det.

De hade precis bytt lokaler och det var fullt av datorstyrda helautomatiserade apparater som krängde och balanserade på en gång med laserstrålar och hela baletten.
Men när mitt nya däck var pålagt efter sådär 30 sek, så gick de och rotade i en garderob efter just en sådan axel på kullager för balanseringen, blev mycket bättre tyckte de...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Diskmedel och vatten i en blomspruta har alltid funkat.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?

1. Nej. 2. Nej. (Det går med från 3-400 spänn och en fotpump, men för en tusing och en kompressor så är man hemma för all framtid) 3. Njaej (det handlar om teknik, inte så mycket om kraft). 4. Nej.

Har man en krängare ("bead breaker") så ligger hjulet utmärkt på den. Annars så två tjocka brädor eller liknande. Som du säger så vill man inte ha skeva bromsnav.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!

Pallrar du dig upp till min hemby kan du få kränga hos mig men jag gissar att soppa + trängselskatt blir lika dyrt som att åka till valfri gummiverkstad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är viktigt att man ser till att få bort leveransfettet ur kullagren på balanseringsmojängen och smörjer med TUNN olja, jag använder ventilolja till trumpeten, blir satiken så känsligt.

Som kuriosa kan jag nämna att senast jag skulle byta så hade jag sönder två av BTs däckjärn, gammdäcket var av pansararmerad bakelit tror jag:gnissla, så jag åkte ned till däckfirman istället och lät dem brottas med det.

De hade precis bytt lokaler och det var fullt av datorstyrda helautomatiserade apparater som krängde och balanserade på en gång med laserstrålar och hela baletten.
Men när mitt nya däck var pålagt efter sådär 30 sek, så gick de och rotade i en garderob efter just en sådan axel på kullager för balanseringen, blev mycket bättre tyckte de...

Jo jag krökte biltemajärnen med när jag skulle på och hållas, så jag köpte mig tre stycken KTM-märkta däckjärn istället, funkar shiiitbraaa.. :D
Biltemajärnen gick ju att böja över knät. CrV-stål min ludna rumpa. :näsblod
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Hur svårt kan det vara att ha ett uppdaterat lagersaldo?
Kommer till Biltema för att köpa däckdemonteringsverktyget.
Självklart var det slut eller personalen kunde inte hitta det för det fanns ingen etikett på hyllan som det refererades till i datorn.
Tjejen som jobbade där påpekade att hennes kollega inte hittat varan för en vecka sedan så den var nog slut.

Kanske läge att beställa hem då alternativt korrigera lagersaldo så att ert system automatiskt beställer hem?
Miffon är allt jag har att säga om hanteringen på Biltema!
Lämnar fan in fälgen istället nu! Klart om någon har ett liknande verktyg att låna ut så kan man köra själv.
Måste ju besiktiga hojen denna månad och nuvarande däck lär inte gå genom med -0,5 mm mönster kvar!

Samma sak när jag var där för nån vecka sen.
Jag: Jag hittar inte denna vara, står att det ska finnas i lager.
Biltema: Nej den har vart slut länge.
Jag: Det är ju tur att ni har ett lagersaldo då...
Biltema: Det är bara ett ungefär.
Jag: Tur att jag åkt en bra bit då...
Biltema: Tråkigt för dig.

Bojkott på den firman snart... I alla fall i Göteborg för där jobbar nog bara begåvningsreserven...

Tar du dig 3 mil norr om Götet så finns grejerna som behövs. Är dock inte hemma i helgen då det är Gelleråsen på schemat :banana Körde inte vi upp samma dag för MC-kortet? Har nån minnesbild av detta...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då tycker jag du ska se över din teknik.

Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi

Mina är stenhårda eller så är jag klenare än mjukost
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Slänger in en fråga medan ämnet är uppe.

Finns det någon anledning att inte lära sig byta däck själv? Är verktygen dyra? Är det krångligt/svårt? Tar det lång tid(över en timme)?

Var/hur lägger ni fälgen när ni kränger av gamla däck? Man vill väl inte lägga någon sidokraft på bromsskivor?

Så här gör minimalisten:
https://www.youtube.com/watch?v=iZrIRNS83YE

Bevisar att man inte behöver en arsenal med verktyg, även om jag hade valt bort skruvmejseln för ett däckjärn till. Notera att han trycker ned däcket med knäna när han börjar kränga av, och på slutet när han kränger på = :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, jag tog tag i båda ändarna på däckjärnen, satte det mot knät och tryckte så kunde jag kröka det till nästan 90 graders vinkel mellan ändarna, runt knät. Behövde inte ens ta i speciellt mycket, så tror tekniken var bra. Mina biltemajärn är gjorda av mjukost.

Jobbat på däckverkstad lite, så tekniken för att kränga däck av/på fälgar får jag hoppas duger. :hihi

Att man jobbar på däckverkstad är väl ingen garanti för att man är fullärd på området.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att man jobbar på däckverkstad är väl ingen garanti för att man är fullärd på området.

Nej, men det borde räcka för att man ska ha någorlunda grundläggande teknik för att kränga däck. Med däckjärnen jag har nu har jag inga som helst problem, de är mindre, lättare och har en form som jag gillar bättre än biltemas som jag bara köpte för att de var skitbilliga. De var ju dessutom skit, tvivlar starkt på att det är CrV i mina som det står att det ska vara, för de är mjuka som blötjärn, och att bryta av dem som en tidigare postare gjorde, är fullkomligt omöjligt. De viker sig. Jag vek ett av dem som ett Z med en hand i skruvstädet för skojs skull på en fest. :näsblod
Så, nej, det är inte min teknik som felar, det är kvalitén på biltemas järn, som verkar vara som resten av deras sortiment, ganska varierande. Har man tur får man något skitbra för en skitpeng, ibland får man bara skit. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, men det borde räcka för att man ska ha någorlunda grundläggande teknik för att kränga däck. Med däckjärnen jag har nu har jag inga som helst problem, de är mindre, lättare och har en form som jag gillar bättre än biltemas som jag bara köpte för att de var skitbilliga. De var ju dessutom skit, tvivlar starkt på att det är CrV i mina som det står att det ska vara, för de är mjuka som blötjärn, och att bryta av dem som en tidigare postare gjorde, är fullkomligt omöjligt. De viker sig. Jag vek ett av dem som ett Z med en hand i skruvstädet för skojs skull på en fest. :näsblod
Så, nej, det är inte min teknik som felar, det är kvalitén på biltemas järn, som verkar vara som resten av deras sortiment, ganska varierande. Har man tur får man något skitbra för en skitpeng, ibland får man bara skit. :hihi

Mina däckjärn är gjorda av vanligt blötjärn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina däckjärn är gjorda av vanligt blötjärn.

Det säger ju inte direkt något om hur mjuka de jag har från biltema är. :fakta
JAg lyckades kränga av ena däcket utan att någon av dem gav sig nämnvärt, men kände att de var mjuka när jag krängde runt däcket runt fälgkanten. Nästa däck rätade "kroken" på järnet ut sig, sedan krökte resten av järnet sig när jag försökte använda det för att mera bända runt däcket runt fälgkanten. Mjukt och fint.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jo jag krökte biltemajärnen med när jag skulle på och hållas, så jag köpte mig tre stycken KTM-märkta däckjärn istället, funkar shiiitbraaa.. :D
Biltemajärnen gick ju att böja över knät. CrV-stål min ludna rumpa. :näsblod

Mmh, jag misstänker att mina biltemajärn var en dålig batch eller nåt sånt. Biltemas kvalité är högst ojämn.

Då tycker jag du ska se över din teknik.

Måste nog ställa mig på Ulvhamnes sida. krökte också mina biltema järn utan någon större kraft. Efter en stunds googlande fann jag många äldre inlägg som sa att de var bra. Men alla från senare tid vittna om sämre kvalite
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top