Fetingblåst på Blocket...vad skulle ni göra?

Last edited:
Om man bortser från att kåporna inte motsvarade hans beskrivning (vilket i och för sig är mycket illa) så tycker jag att han har rätt. Han kan inte påverka hur de packats, men det kan du. Därför bör också risken ligga på dig. Man kan bara ta på sig risk för sånt som man själv har möjlighet att påverka. Att han skickade dem i samma kartonger hör inte riktigt hit. Ansvaret för att de kommer fram oskadda ligger fortfarande på dig.

Se det från hans sida; han skickar hela kåpor och får trasiga kåpor tillbaka.

7 000 för ett set begagnade kraschkåpor :confused:

Håller med fullständigt.

Jag hade blivit sur på ts/posten om det hände mig. Sen att han sätter sig på tvären när du erbjöd honom 1500 kan jag väll föstå, men det är knappt... Be han laga kåpan och be han skicka ett kvitto till dig så drar ni av det från dom 7000? Om du nu får tag på honom.
 
Om det är Nilssons så har jag dealat med dom en gång per postorder. No problems. Sen betyder ju inte det ett skit men ändå. :D
 
Att alla hänger upp sig på transportören...

1, Det är SÄLJAREN som har skickat felaktig vara från början.
2, Eftersom felaktig vara skickats borde säljaren stå för returfrakten SAMT
den nya fraktkostnaden för den riktiga varan.
3, Har varan verkligen blivit skadat i transporten?
4, Har säljaren inte den utannonserade varan, utan försökte lura köparen?

5, Vad hade ersättningen vart för den skadade varan från fraktbolaget?
6, Varför godtar inte säljarn den ekonomiska deal köparen erbjuder?

Finns många frågor...
 
Last edited:
...

Lider med dig för 7 pix e ju en slant men du nästa gång använd Bussgods för de kan hantera sakerna så de är hela och fina när de dyker upp.
 
Jobbar själv inom transport branschen och ett tips kan vara att ALLTID kontrollera kartongens skick innan ni skriver på för godset! Är det minsta lilla skada så skriv upp det på lappen du signar och be om att få en kopia. Därav så har du bevis för att godset hade en liten skada eller anmärkning på kollit.

Och jag håller med om att säljaren i grund och botten borde stå för retur frakten eftersom han från start skickade fel saker. Sen kan det vara ett tips att göra sådana här frågor klara innan man köper. Att få det skriftligt att om något inte stämmer med varan så ska säljaren åtgärda detta och skicka rätt produkt samt stå för frakten.

Surt att det inte löste sig :/
 
Håller med fullständigt.

Jag hade blivit sur på ts/posten om det hände mig. Sen att han sätter sig på tvären när du erbjöd honom 1500 kan jag väll föstå, men det är knappt... Be han laga kåpan och be han skicka ett kvitto till dig så drar ni av det från dom 7000? Om du nu får tag på honom.

Klokt resonemang men nu var det ett år sedan det hände lite drygt...tror knappast han har ändrat attityd sedan dess tyvärr.

Jobbar själv inom transport branschen och ett tips kan vara att ALLTID kontrollera kartongens skick innan ni skriver på för godset! Är det minsta lilla skada så skriv upp det på lappen du signar och be om att få en kopia. Därav så har du bevis för att godset hade en liten skada eller anmärkning på kollit.

Och jag håller med om att säljaren i grund och botten borde stå för retur frakten eftersom han från start skickade fel saker. Sen kan det vara ett tips att göra sådana här frågor klara innan man köper. Att få det skriftligt att om något inte stämmer med varan så ska säljaren åtgärda detta och skicka rätt produkt samt stå för frakten.

Surt att det inte löste sig :/

Bra tips...ska komma ihåg det till nästa gång + en del annat.:tummenupp

Lider med dig för 7 pix e ju en slant men du nästa gång använd Bussgods för de kan hantera sakerna så de är hela och fina när de dyker upp.

Det kanske jag skulle ha krävt ja. Och att jag skickat returen mot postförskott (7000 kr), då hade allt varit någorlunda frid och fröjd. Men det är lätt att vara efterklok.

Att alla hänger upp sig på transportören...

1, Det är SÄLJAREN som har skickat felaktig vara från början.
2, Eftersom felaktig vara skickats borde säljaren stå för returfrakten SAMT
den nya fraktkostnaden för den riktiga varan.
3, Har varan verkligen blivit skadat i transporten?
4, Har säljaren inte den utannonserade varan, utan försökte lura köparen?

5, Vad hade ersättningen vart för den skadade varan från fraktbolaget?
6, Varför godtar inte säljarn den ekonomiska deal köparen erbjuder?

Finns många frågor...

Hmmm det mesta står i tråden men ok då:

1) Så var det. Vare sig skick eller utseende överenstämde med bild/beskrivning. Och det erkände han faktiskt och godtog utan gnäll att jag fick returnera kåpsetet.
2) Frakten har jag stått för två gånger redan men det är skitsamma. Jag ville bara ha tillbaka mina 7000 kr minus det han behövde för att repa kåpan..rätt generöst tyckte jag. Någon ny vara finns inte.
3) Ja pga av bristfällig emballering enligt Posten. Och det får jag ta på mig såklart.
4) Jodå varan skickades till mig och jag skickade tillbaka den för att den inte motsvarade det som överenskommits.
5) Vet ej. Posten vill inte ersätta skadorna eftersom emballeringen var bristfällig.
6) Ja du det är 100 000 kronorsfrågan...antagligen var han lycklig över att få överpris för kåporna och ångrade att han låtit mig häva köpet. När det uppstod en skada så tog han sin chans. Jag försökte resonera med honom, sen gick han under jorden och vägrade svara på mail. En riktig kyckling mao.
 
Last edited:
Om det är Nilssons så har jag dealat med dom en gång per postorder. No problems. Sen betyder ju inte det ett skit men ändå. :D

Det är det. Men jag vill understryka att jag gjorde dealen (eller vad man ska kalla den..) med en av bröderna privat. Bara för att han är en jävla ynkrygg betyder ju inte per automatik att deras affärsrörelse drivs på samma sätt.
 
Aldrig mer Nilssons för mig så länge inte en mycket bra förklaring kommer fram. :arsele

Det är ett jävla sätt av honom, och det ska beivras! :mad:
 
Att alla hänger upp sig på transportören...

1, Det är SÄLJAREN som har skickat felaktig vara från början.
2, Eftersom felaktig vara skickats borde säljaren stå för returfrakten SAMT
den nya fraktkostnaden för den riktiga varan.
3, Har varan verkligen blivit skadat i transporten?
4, Har säljaren inte den utannonserade varan, utan försökte lura köparen?

5, Vad hade ersättningen vart för den skadade varan från fraktbolaget?
6, Varför godtar inte säljarn den ekonomiska deal köparen erbjuder?

Finns många frågor...

Hmmm det mesta står i tråden men ok då:

1) Så var det. Vare sig skick eller utseende överenstämde med bild/beskrivning. Och det erkände han faktiskt och godtog utan gnäll att jag fick returnera kåpsetet.
2) Frakten har jag stått för två gånger redan men det är skitsamma. Jag ville bara ha tillbaka mina 7000 kr minus det han behövde för att repa kåpan..rätt generöst tyckte jag. Någon ny vara finns inte.
3) Ja pga av bristfällig emballering enligt Posten. Och det får jag ta på mig såklart.
4) Jodå varan skickades till mig och jag skickade tillbaka den för att den inte motsvarade det som överenskommits.
5) Vet ej. Posten vill inte ersätta skadorna eftersom emballeringen var bristfällig.
6) Ja du det är 100 000 kronorsfrågan...antagligen var han lycklig över att få överpris för kåporna och ångrade att han låtit mig häva köpet. När det uppstod en skada så tog han sin chans. Jag försökte resonera med honom, sen gick han under jorden och vägrade svara på mail. En riktig kyckling mao.

1) Eftersom han medvetet har sålt en vara som inte motsvarar varan som var till salu, så borde det klassas som bedrägeri... eller?

2) Varför betalade du då fraktkostnaden för returen, när säljaren inte skickat överenskommen vara?

3) Visst, om det beror på frakten. Men hur vet DU att varan var skadad när säljaren fick tillbaka din försändelse?

4) Är det inte på tiden att åka ner och hämta dina pengar då? Kan följa med som resesällskap...:tummenupp
 
Det är det. Men jag vill understryka att jag gjorde dealen (eller vad man ska kalla den..) med en av bröderna privat. Bara för att han är en jävla ynkrygg betyder ju inte per automatik att deras affärsrörelse drivs på samma sätt.

Hej på re' "fazerfun" jag har inte läst hela tråden du startat. Så jag vet inte om detta har dryftats tidigare. Men kan Du inte begära att få även de "Det helt värdelösa kåpsetet" och själv försöka sälja detta på egen hand eftersom han inte tyx klara av att sälja något eller sälja rätt saker. Den där tjommen bör inte överhuvud taget ge sej in i mc-branchen för har man firma bör man KUNNA sälja RÄTT saker. ELLER?????
 
1) Eftersom han medvetet har sålt en vara som inte motsvarar varan som var till salu, så borde det klassas som bedrägeri... eller?

2) Varför betalade du då fraktkostnaden för returen, när säljaren inte skickat överenskommen vara?

3) Visst, om det beror på frakten. Men hur vet DU att varan var skadad när säljaren fick tillbaka din försändelse?

4) Är det inte på tiden att åka ner och hämta dina pengar då? Kan följa med som resesällskap...:tummenupp

1) Visst, så kan man ju se det moraliskt. Rent juridiskt håller det dock inte i den meningen att polisen inte skulle lägga ned en minut på en sån anmälan.
2) För att jag ville få saken ur världen. Självfallet borde jag ha skickat mot postförskott med fraktkostnaden inkluderad men det är som sagt lätt att vara efterklok.
3) Det kan jag inte. Rent teoretiskt kan han ha hoppat på kåpan när den kom till honom och orsakat skadan själv. Att ett emballage av totalt 3 var på driven hos Posten och gick igenom deras hantering ett varv till är dock ställt utan allt tvivel.
4) Haha tack för det...frestande. Jag känner folk som inte skulle tvekat en sekund men det är inte min stil.

Hej på re' "fazerfun" jag har inte läst hela tråden du startat. Så jag vet inte om detta har dryftats tidigare. Men kan Du inte begära att få även de "Det helt värdelösa kåpsetet" och själv försöka sälja detta på egen hand eftersom han inte tyx klara av att sälja något eller sälja rätt saker. Den där tjommen bör inte överhuvud taget ge sej in i mc-branchen för har man firma bör man KUNNA sälja RÄTT saker. ELLER?????

Jodå, kåpsetet ligger i mitt garage och ska säljas inom kort tillsammans med SP1an. Det som hände var att han skickade tillbaka allt och det hamnade i en bur på Posten. Där låg det i några veckor medan vi diskuterade (trodde jag) en lösning. Till slut vägrade han snacka med mig och då tänkte jag att det är lika bra att hämta ut grejorna så att inte Posten sabbar något mer. Rent juridiskt spelade det ingen roll, dvs att jag genom att hämta ut kåporna accepterade att jag blivit blåst.

Hmmm....ju mer jag diskuterar detta desto mer förbannad blir jag....:mad: :mad: kanske var ett misstag att låta den jäveln löpa...en poll kanske...:D

Aldrig mer Nilssons för mig så länge inte en mycket bra förklaring kommer fram. :arsele

Det är ett jävla sätt av honom, och det ska beivras! :mad:

:tummenupp

Där kommer jag då inte handla i alla fall..

:tummenupp
 
Last edited:
1)



Hmmm....ju mer jag diskuterar detta desto mer förbannad blir jag....:mad: :mad: kanske var ett misstag att låta den jäveln löpa...en poll kanske...:D



:tummenupp



:tummenupp

en poll skrämmer lika lite som en boll, ta med några västar istället o du har åtminstone halva summan i din ägo tämligen snart, dom tar väl hälften för jobbet men bättre än att bara låta skiten bero!!
 
1) Visst, så kan man ju se det moraliskt. Rent juridiskt håller det dock inte i den meningen att polisen inte skulle lägga ned en minut på en sån anmälan.
2) För att jag ville få saken ur världen. Självfallet borde jag ha skickat mot postförskott med fraktkostnaden inkluderad men det är som sagt lätt att vara efterklok.
3) Det kan jag inte. Rent teoretiskt kan han ha hoppat på kåpan när den kom till honom och orsakat skadan själv. Att ett emballage av totalt 3 var på driven hos Posten och gick igenom deras hantering ett varv till är dock ställt utan allt tvivel.
4) Haha tack för det...frestande. Jag känner folk som inte skulle tvekat en sekund men det är inte min stil.



Jodå, kåpsetet ligger i mitt garage och ska säljas inom kort tillsammans med SP1an. Det som hände var att han skickade tillbaka allt och det hamnade i en bur på Posten. Där låg det i några veckor medan vi diskuterade (trodde jag) en lösning. Till slut vägrade han snacka med mig och då tänkte jag att det är lika bra att hämta ut grejorna så att inte Posten sabbar något mer. Rent juridiskt spelade det ingen roll, dvs att jag genom att hämta ut kåporna accepterade att jag blivit blåst.

Hmmm....ju mer jag diskuterar detta desto mer förbannad blir jag....:mad: :mad: kanske var ett misstag att låta den jäveln löpa...en poll kanske...:D



:tummenupp



:tummenupp

Vet inte men.....vi bajkers hänger väll ihop:tummenupp och min personliga åsikt är att du Hänger ut Faanskapet.:yoparty .. jag menar honom här och med sina ytterst tvivelaktiga affärs metoder så torde dessa även genomlysa i hans arbete:va "- Klart som faan att han vill tjäna stålar. Eller?" Han är ju trots allt en näringsidkare och högsta önskan är i grund och botten att man kan gå över lik för att få ett par spänn till. Du vill väl ändå inte att fler ska behöva bli skinnade???
 
Jag har inte läst alla inlägg men med de juridik klasser jag har läst om köplagen så gäller detta:
"Saken ska vara i det skick som köparen kan förvänta sig att varan är i". Enligt priset tycker jag att det skulle vara tipptopp skick. Men om du beställt fel kåpor eller inte sagt att det "är av stor betydelse" att de ser ut på ett vist sätt så borde det vara ett felköp vilket är i 9fall av 10 köparensfel. Säljaren sålde ju ett tipptopp set kåpor till dig som var värt 7000kr eller hur!

Sen vad beträffar utskicket så måste man väl säga att säljaren tog en chansning och den gick hem. Att DU sen gjorde lika dant och det inte gick hem det får ju stå för dig. Det måste ju vara ditt ansvar och där med måste du försäkra dig om att den du anlitar (posten) gör allt de kan...vilket kanske just betyder att du måste försäkra grejerna om de är så dyra..

Alltså:
1. Du måste förvissa dig om att du får rätt grejer
(om så inte är fallet så kan köparen om han vill ta tillbaka den men åter igen är det inte konsumentköplagen så du har ingen formell rätt till "öppet köp"
2. Du har ansvaret för att det retuneras så säkert som möjligt

Sorry... men så tolkar jag situationen..

Att alla hänger upp sig på transportören...

1, Det är SÄLJAREN som har skickat felaktig vara från början.
2, Eftersom felaktig vara skickats borde säljaren stå för returfrakten SAMT
den nya fraktkostnaden för den riktiga varan.
3, Har varan verkligen blivit skadat i transporten?
4, Har säljaren inte den utannonserade varan, utan försökte lura köparen?

5, Vad hade ersättningen vart för den skadade varan från fraktbolaget?
6, Varför godtar inte säljarn den ekonomiska deal köparen erbjuder?

Finns många frågor...

Det är köplagen och inte konsumentköplagen som gäller... säljaren måste fråga köparen allt som är av betydelse... och det har han tydligen inte gjort eftersom han fått fel grejer.. man kan inte säga att man köpt fel grejer privatpersoner emellan de går bara affär privatperson..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top