Fetaste glöggen

Håller också på med en liknande glögg. Mitt recept är som följande:

20 flaskor Svagdricka á 33cl
2kg socker
500gr Russin
1 påse pomeransskal
1 vanilstång
1 bit skivad ingerfära
1 påse nejlikor 11g
1 påse kanelstänger 20g
1 påse kardemumma 20g
1 skivad potatis
2 nävar Jack Daniels-spån
1 påse starkvinsjäst

Funderar dock på att dundra i en påse nejlikor till. Jack Daniels-spånen är för att det ska bli en eklagrad ton på det hela. Körde igång satsen den 19:e Nov.

Har gjort liknande satser några år i rad och det blir grymt gott. Bättre än köpevarianterna som oftast är på tok för söta. Dock tyvker jag Blossas finare varianter är mycket bra också. :)

Rörde själv ihop min glögg igår, dock lite kort tid. Blir lite drygt 3-veckorsglögg.

Funderar på lite senare att droppa i lite Whiskey, kan ju få en trevlig ton på det hela.

Hörde iaf när jag kom hem av lillbrorsan som sa att det luktade grymt gott på rummet. Så helt fel kan det nog inte bli!:tummenupp

Gjorde Dunderglöggen med en vaniljstång.

Håller också på med en liknande glögg. Mitt recept är som följande:

20 flaskor Svagdricka á 33cl
2kg socker
500gr Russin
1 påse pomeransskal
1 vanilstång
1 bit skivad ingerfära
1 påse nejlikor 11g
1 påse kanelstänger 20g
1 påse kardemumma 20g
1 skivad potatis
2 nävar Jack Daniels-spån
1 påse starkvinsjäst

Funderar dock på att dundra i en påse nejlikor till. Jack Daniels-spånen är för att det ska bli en eklagrad ton på det hela. Körde igång satsen den 19:e Nov.

Har gjort liknande satser några år i rad och det blir grymt gott. Bättre än köpevarianterna som oftast är på tok för söta. Dock tyvker jag Blossas finare varianter är mycket bra också. :)

Efter att surfat runt på några andra forum så hittade jag som vanligt svaret här.... Jag kommer att sätta en sats på ditt recept imorgon men jag undrar hur färgen blir på glöggen när man gör den på svagdricka blir den sådär mörkröd som köpe glöggen? Behöver man klarna och jässtoppa glöggen som med vin?, Blir det kolsyra som måste bort i sådana fall kanske man ska tappa om glöggen ett par gånger mellan olika jäskärl?

Oj vad jag undrade mycket men jag är faktiskt amatör när det gäller att brygga själv. (I helgen ska andra satsen med cider tappas upp på flaskor)

Rock On/ Per

Nej, glöggen blir inte röd utan mer brunaktig. Jag kommer köra jässtopp och klarning men det går såklart att få den klar genom att bara låta den stå.

Efter att surfat runt på några andra forum så hittade jag som vanligt svaret här.... Jag kommer att sätta en sats på ditt recept imorgon men jag undrar hur färgen blir på glöggen när man gör den på svagdricka blir den sådär mörkröd som köpe glöggen? Behöver man klarna och jässtoppa glöggen som med vin?, Blir det kolsyra som måste bort i sådana fall kanske man ska tappa om glöggen ett par gånger mellan olika jäskärl?

Oj vad jag undrade mycket men jag är faktiskt amatör när det gäller att brygga själv. (I helgen ska andra satsen med cider tappas upp på flaskor)

Rock On/ Per
Körde klarning o jässtopp ifjol.Blev en klar brunglögg.
Mest för att inte riskera att glöggen inte var färdigjäst.
Ser ju okså lite aptitligare ut med klar glögg än ngt som liknar getrunk....
Hävde ur direkt fr jäsdunk t glöggflaskor.
Hävert är nödvändigt
om du inte vill ha en fyllig glögg.....

Lade till 2 påsar nejlikor i min brygd igår och redan idag så har dom gett effekt. Nu blir den mer som jag vill ha den även om den verkade grym redan innan. :)

Igår rörde jag ihop min glögg :) nu är det bara att vänta. Roooligt!

Nej, glöggen blir inte röd utan mer brunaktig. Jag kommer köra jässtopp och klarning men det går såklart att få den klar genom att bara låta den stå.

Mina herrar...en nybörjare här. Jässtop? Klarning? Var får man tag på dessa saker och hur funkar det? Påverkas smaken? När tillsätter man dessa?
Jag vill att min glögg skall bli klar NU och vara lagrad 6 månader :knepigt

Last edited:
Jässtopp dödar jästen och klarningsmedlet binder upp partiklarna i glöggen som sedan sjunker till botten. Både jässtopp och klarning finns ex på Ica Maxi eller på andra butiker som säljer bryggeriprylar.

Man ska tillsätta jässtoppet när sockret i brygden är utjäst eller när brygden nått den alkoholhalt man vill ha.

Smaken påverkas ... till det bättre som tur är. Det finns dom som påstår att en en del av färgen kan försvinna om man ex gör rödvin.

Igår rörde jag ihop min glögg :) nu är det bara att vänta. Roooligt!

Mina herrar...en nybörjare här. Jässtop? Klarning? Var får man tag på dessa saker och hur funkar det? Påverkas smaken? När tillsätter man dessa?
Jag vill att min glögg skall bli klar NU och vara lagrad 6 månader :knepigt

inget av det är nödvändigt på något vis eller något sätt.
jag tog helt enkelt och grovsilade bort allt gönk ur min glögg förra året, lät den avsilade och ganska grumliga drycken stå orörd över natten och därefter hälldes den nu alldeles klara brygden över på flaskor:tummenupp (jästen sjunker ju till botten av sig själv men är inte bunden dit så man får hälla försiktigt så att man inte rör upp den, annars får man låta det stå en natt till och göra om:) men gör man bara rätt så blir man av med allt som inte ska vara där på helt naturlig väg:tummenupp )

Det här receptet låter inte alls så tokigt!
Det blir till att testa nästa jul. Vi får lyfta tråden då :)

Dags för en bump nu :).
Har 1 flaska kvar som stått o gottat till sig i 2 år.
Kmr öppnas frammåt 24e, intressant och se om den blivit bättre eller sämre!

Sen kanske man skulle ta o göra en batch till nästa år :)

Dags för en bump nu :).
Har 1 flaska kvar som stått o gottat till sig i 2 år.
Kmr öppnas frammåt 24e, intressant och se om den blivit bättre eller sämre!

Sen kanske man skulle ta o göra en batch till nästa år :)
Mums!
Har handlat hem prit och vin för att testa ditt recept. Ska fixa lite krüddor också, så till helgen får det fixas till nått!

Tänker prova sätta en jäs-glögg också och testa framåt jul alt. spara till nästa år, men den tar så lång tid. Jag vill ha glögg nu framåt advent och lucia.:tomten

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär