Fetare ljud i Thunderace utan att påverka motorkaraktären

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Hej!

Är stolt och nybliven ägare till min första MC. Nu är det bara körkortet kvar :) Även stolt nybliven medlem här på sporthoj.com.

Det är en Thunderace 96:a, som låter mesigt liksom alla andra hojar med originalsystem. Min fråga är alltså:

Går det att få hojen att låta mera utan att påverka motorkaraktären? Jag är rädd att det inte kommer att gå eftersom det innebär att man måste öppna upp och att det alltid innebär förändrad motorkaraktär. Kanske någon kan tipsa om ett slip-on som låter fett men som inte pajar botten/mellan registret på en Thunderace? En annan sida av saken är att förgasaren har något som ska heta Dynojet Kit, vad det nu är. Någon sade att det innebär en permanent förändring av förgasaren som inte går att ogöra. Visst måste man bestycka om en förgasare om man sätter på ett slip-on?

Polarn sa faktiskt en vettig sak, det är en trafiksäkerhetsfråga, låter du mycket så hör bilisterna att du kommer.

Tack på förhand!

(när jag var grabb hade jag en spelkort i ekrarna fastsatta med klädnypor, funkar det även på en Thunderace?)

Så länge du har exup-ventilen kvar så tror jag inte du påverkar motorkaraktären särskilt mycket, ventilen gör också att den inte låter så mycket på tomgång även med slipon monterat. Huruvida du tycker det är positivt eller negativt är upp till dig.

Du bör alltid bestycka om efter att du byter till ett öppnare slipon (som låter mer). Den kommer gå för snålt på höga varv då exup-ventilen är helt öppen annars. Ett dynojet-kit är väldigt dyra nålar och munstycken. Allmänna uppfattningen på forumet verkar vara att DynoJet är slöseri med pengar och ofta blir det ändå ingen förbättring. Dock inga som helst problem att återställa till original.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg