feta strömmar =)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
allsmäktiga sporthojs vänner..ni som kan allt..jag undrar lite..
hur farligt e de med starka strömmar?
likström?
växel?

jag jobbar på kubal i sundsvall o där produceras aluminum.
vi har grymma magnetfält...
ett spett som skulle tappas fel el likn de får man knappt bort där de e som värst...
ibland kan man stå flera m ifrån men ändå känner man att byxfickan rör sig pga att man har en skiftnyckel el likn där.
man kan tappa fingrar o händer om man skulle komma imellan en fet plåt o magnten..

det har väl inte forskats så mycket i ämnet på kubal vad jag vet,
jag o en arbetskamrat tycker vi känner av magnetfältet på någe vis...när vi jobbar för länge runt strömskenorna kan vi känna av en liten lätt huvudvärk så på någe vis blir vi påverkade...

tankar o synpunkter?

Det låter inte bra, kanske ni ska kolla med chefen och mäta strålningsvärdena? Det är inte direkt heller bra om ni har amalgam i tänderna när ni utsätts för sådana stora magnetfält då kvicksilvret kan då frigöras.

Vantskruv skrev:
Det låter inte bra, kanske ni ska kolla med chefen och mäta strålningsvärdena? Det är inte direkt heller bra om ni har amalgam i tänderna när ni utsätts för sådana stora magnetfält då kvicksilvret kan då frigöras.

ihh!! läs inte upp fööör många skräcksenarion :rolleyes:

så jag borde skriva tandläkarräkningarna på företaget :D

strålning e de nog garanterat inte...
det har ju funnits i många år o de e inte många som kolar av konstiga saker iaf :)

Det är nogrannt bevakat av alla möjliga institut när det gäller såna grejjer. Maxvärden osv måste klaras av mm för att folk ska få jobba där så det borde inte vara nån fara.
Men du har ingen tidigare skallskada med tillhörande metallplatta i knoppen? Då skulle jag vara orolig om jag vore du :D

ozeo skrev:
ihh!! läs inte upp fööör många skräcksenarion :rolleyes:

så jag borde skriva tandläkarräkningarna på företaget :D

strålning e de nog garanterat inte...
det har ju funnits i många år o de e inte många som kolar av konstiga saker iaf :)

Ni kan antagligen råka ut för värre saker än så, i alla fall på längre sikt. Lokförare drabbas ju av cancer i högre grad än andra yrkeskategorier, antagligen på grund ev de magnetfält som de utsätts för.

Jag skulle rekommendera att ni kontaktar er fackförening och ber att de kollar upp vilka regler som gäller för hur starka magnetfält man får utsättas för och hur länge samt be att företaget mäter upp vad ni utsätts för.

Växel:
40-400 mA ger kraftig chock och smärtsam svår kramp. får du av strömmen i tid brukar det iallafall inte ge bestående men.
över 400 mA ger medvetslöshet och kammarflimmer och fortsätter det längre än 0,2 s så blir det hjärtstopp etc.

Lik:
50-80 mA så är omöjligt att släppa taget och försvårad andning
90-100 mA ger andningsförlamning

Detta är väl ungefär rätt iallafall. Klart farligt att leka med mkt ström.

Zator skrev:
Växel:
40-400 mA ger kraftig chock och smärtsam svår kramp. får du av strömmen i tid brukar det iallafall inte ge bestående men.
över 400 mA ger medvetslöshet och kammarflimmer och fortsätter det längre än 0,2 s så blir det hjärtstopp etc.

Lik:
50-80 mA så är omöjligt att släppa taget och försvårad andning
90-100 mA ger andningsförlamning

Detta är väl ungefär rätt iallafall. Klart farligt att leka med mkt ström.

Man blir fortare lik av lik.

Angående första inlägget så lär det vara stor skillnad på om magnetfälten är växlande eller statiska.

Din hjärna ligger i ett vätskebad och lite metallskrot har man ju i den så den börjar väl svänga i takt med fältets växlingar. Det är därför du får huvudvärk. :)

Men att döma av vad du skriver så är det nog statiska fält och de lär inte vara så farliga. Jorden i sig omges av ett sådant fält.

DrSwizz skrev:
Ni kan antagligen råka ut för värre saker än så, i alla fall på längre sikt. Lokförare drabbas ju av cancer i högre grad än andra yrkeskategorier, antagligen på grund ev de magnetfält som de utsätts för.

Nej det beror på att de har konstiga arbetstider och pressade tabeller. (inte som busschaffisar då alltså) Ja så kunde man förklara det förr.

Har ni tänkt på att förr i tiden i de gamla orangefärgade SJ-loken så satt föraren i samma vagn som motorn. Det var kul att hänga skiftnycklar på väggen ända tills kollegerna började få hjärntumörer.

Nuförtiden har man lagt motorerna i mitten av tågseten så att passagerarna grillas istället.

ah17 skrev:
Kolla på denna bilden.

Motorn sitter i mittvagnen var föraren sitter ger sig.

http://www.sj.se/content/1/c4/56/22/Oresundstag_hog.jpg

Ahh, jaja nu är jag med. :tummenupp När du sa lok så tänkte jag ju direkt på en av de här lunsarna:
Rc31058Malmo2003.jpg

Kapten Blåskägg skrev:
Du menar det där aluverket som luktar SKIT varje gång man ska till stugan i Tranviken???

nja menar du inte de som ligger ute i timrå? :va
detta luktar faen inget

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!