Ferrari FXX

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
:yoparty

Only 29 will ever be built Ferrari states.
The 6.262cc V12 engine spews out 800 hp at 8.500 rpms!
The gearbox is similar to that out their formula one car. Changes gear in less than 100 miliseconds!
The car only weighs in at 1.155 kg!!
That makes it have a ratio of 1.44kg per HP. Thats fast!
The FXX is based on the Enzo, but has 40% more downforce than the Enzo, and especially for the FXX Ferrari had bridgestone develope 19 inch slicks.
Brembo took the ceramic brakes and the special cooling system for its account.
The FXX also comes with a telemetry system that monitors every setting of the car.
On the roof there is a camera monitoring what goes on around the car and on a display inside everything can be viewed. Side mirrors are not necessary.
Who buys an FXX automatically gets entered for 14 special races in Europe, Japan and the US. There the drivers/owners get full support from their own private Ferrari tech crew.
The FXX isnt road legal or homogolated for races. So youre just going to have to put it away for safe keeping somewhere or use it for your own fun on a track.
Whoever buys one also gets a full training at the Ferrari circuit on how to deal with it. The costs? 1.5 million euros without taxes.
All possible buyers/contestants will be screened by the Ferrari board before approval.
The first FXX's have been delivered halfway through november.
That last will be delivered April 2006.
15040.jpg

15039.jpg

15041.jpg

15042.jpg

15043.jpg

11412.jpg

11411.jpg

11421.jpg

11420.jpg

15044.jpg

15045.jpg

Herregud vad jag skulle vilja köra en sådan bil!
Jag har satt upp so mål i mitt liv att jag en dag ska äga en ferrari, skit i samma om det är under en 50-årskris om 30 eller något.

tjockisbulle skrev:
En galen svensk har fått tag på en läste jag, levererad och klar.
Att punga ut 20mille för en bil är för vissa inga problem.
:näsblod

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,735697,00.html

Supersportbilen levererades nyligen till ägaren-som vill vara anonym.
-Jag kan säga så mycket som att det handlar om en relativt ung entreprenör i Mellansverige, säger Filip Larsson, vd för Autoropa, återförsäljare för det enda exemplaret av bilen i Norden

Då gick Gessle bort, trodde först det var han som köpt bilen, men UNG, det är han inte.

Vi får väl gissa vidare, go bil by the way :tummenupp

Swedie skrev:
The gearbox is similar to that out their formula one car. Changes gear in less than 100 miliseconds!
Mycket häftig bil! Fast det där med växlingar under 100 millisekunder är inte så häftigt som man kanske tror; DSG-lådan i min Audi är lika snabb. SMG-lådan i M5/M6 växlar i "hårdaste" läget på 0,056 sekunder, exempelvis.

Precis vad jag behöver som pendlarbil! Kan man få den i mattsvart (radar-absorberande) ?

Det här är riktiga leksaker för riktiga män med tillräckligt kosing.

Vad har en sporthoj för siffror? Då menar jag kg/hk. Nästan en, eller hur?

Riktigt cool bil. Att det finns pengar är tydligen uppenbart. Men svenskar överlag verkar vara ganska bra på att spara. Var det 420 miljarder som svenskarna har i fonder? Men jäkligt cool bil. Synd att man inte kan dra ut på stan med den bara.

valmers skrev:
Mycket häftig bil! Fast det där med växlingar under 100 millisekunder är inte så häftigt som man kanske tror; DSG-lådan i min Audi är lika snabb. SMG-lådan i M5/M6 växlar i "hårdaste" läget på 0,056 sekunder, exempelvis.

SMGIII i nya M5/M6 är helt råbrutal något snabbare har jag aldrig varit med om i växellådsväg.

Det var faktiskt så att FXX:en som såldes till Sverige är köpt av en sportbilssmalare i Falsterbo-området. Han är även ägare till Sveriges enda Bugatti EB110 och en av två Maclaren F1:or. och faktum är att de flesta av bilarna har gått till Japan. där finns ju faktiskt redan 79 st vanliga enzos, varar en av fyra silvriga och en avfem blåa... :näsblod :näsblod

Har jobbat på VonBraun sportscars tidigare, därav vetskapen...

Skickar även med två fina bilder i från Ferrari final days i Mugello, 2005. Den gula Enzon som står längst ner i mitten, mellan de två Nero är en av två vanliga Enzos i Sverige. Den gula med Svarta fälgar till höger ägs av Prins Albert av Monaco och den bredvid, men union jack på taket ägs av Nick Mason från Pink Floyd, även sedd i Top Gear säsong 6... :fyllisar

Last edited:
Axeru skrev:
Det var faktiskt så att FXX:en som såldes till Sverige är köpt av en sportbilssmalare i Falsterbo-området. Han är även ägare till Sveriges enda Bugatti EB110 och en av två Maclaren F1:or.

Antar att det är samma snubbe som visade upp en McLaren på Falsterbo Classic i somras... trevlig samling
:tummenupp

H4 skrev:
Det här är riktiga leksaker för riktiga män med tillräckligt kosing.

Vad har en sporthoj för siffror? Då menar jag kg/hk. Nästan en, eller hur?

Typ en GSXR1000

Vad väger den utan soppa? 185 kilo?

160 hästar på hjulet

80 kilo chaufför.

Dvs 1,66 kg/hk.

Dvs vikt/effekt-förhållandet i den där bilen är bra jävla vasst.

Taget från AB

Bilen fångades i går på bild vid flygfältet i Ljungbyhed.
Sportbilen är inte anpassad för att köras på vanliga vägar.
I stället får ägarna köra den på banor där de i samarbete med Ferraris tekniker får delta i företagets utvecklingsarbete av nya modeller.

Kul att inte ens kunna glda ner på stan å ragga bruuuuuuuuuudar :va

toca1 skrev:
Taget från AB

Kul att inte ens kunna glda ner på stan å ragga bruuuuuuuuuudar :va

Är man Outlaw så går det :yoparty

Annars har man "bara" en vanlig Enzo. Lär gå hem hos brudarna den också, eller vad tror ni?

Äh, jälla skrytbil :rolleyes:

Nej men faktiskt vet jag inte om jag skulle vilja ha en sån där.
Skulle inte våga sätta mig i den och köra en meter pga. priset på vagnen.

Stöldrisken lär ju vara betänklig :näsblod

Hinkas skrev:
Herregud vad jag skulle vilja köra en sådan bil!
Jag har satt upp so mål i mitt liv att jag en dag ska äga en ferrari, skit i samma om det är under en 50-årskris om 30 eller något.

Då är vi två! :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...