En liten parantes kring relationen psykopati och chefsskap. För de som ogillar besserwisseri är det bara att hoppa över. Psykopati brukar delas upp i två dimensioner, personlighet och livsstil. Personlighetsdragen är samma som man ska ha för att vara framgångsrik i vårt moderna samhälle typ ytlig charm, manipulativ och grandios. Har du det så klarar du dig alldeles utmärkt i vårt samhälle, speciellt inom chans- och risksektorer som börsen, säljare och entreprenörskap och sannolikt även inom chefsbiten.
Problemet är den andra dimensionen om livsstil som innehåller dålig impulskontroll, saknar mål, oansvarig och antisocial. Troligen inte så bra att ha om man ska slå sig fram i en så pass tuff marknad som chefsskap inom större företag.
Vad gäller vem som är en bra chef så finns, minst två stora problem: Det är oerhört svårt att definera vilka drag en bra chef/styrelemedlem ska ha, till viss del eftersom han ska samarbeta med andra och då helst komplettera resten, inte bara bidra med "mer av samma".
Och även om man skulle klara av att definera det så finns det få bra metoder för att förutsäga vem som kommer att fungera och de som finns används nästan aldrig. Man förlitar sig helt enkelt mycket på magkänsla.
En liten tanke som slog mig är hur mycket av Jens Spendrups karriär som beror på kompetens och hur mycket som beror på hans efternamn. Säger inte att han är inompetent men jag utgår, eventuellt felaktigt, att hans karriär tog fart i familjeföretaget.
Nåja en spännande debatt med många kloka ord, det enda säkra är att JAG skulle vara en utmärkt chef för ett jätteföretag!