Felväxlande på ny hoj?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har nu växlat fel cirka 20 gånger minst med min nya hoj (cirka 200 mil) och börjar bli orolig över att jag har förstört växellådan. Det är inga problem att växla egentligen förutom att ibland så växlar jag fel om jag inte trycker till ordentligt antagligen. Brukar hända mellan 4 och 5, även 6:an med.

Just nu känns lådan bra så den borde väl inte ha tagit stryk? Har inte riktigt kunnat sova pga min oro, lite extra jobbigt när det är en ny hoj med!

Du menar att du hittar frilägen som inte borde finnas där? Tja, det är en egenhet på vissa hojar (bla min) och så länge det inte låter jävel så är det väl ingen fara på taket. Men lär dig växla ordentligt så slipper du problemet...

Jag har hört att det är standard på "Ingen just nu"-hojjar. :va

Min gamla CB hittar neutraler lite här och där. :gnissla

På trajjan tror jag aldrig det har hänt faktiskt.

Du menar att du hittar frilägen som inte borde finnas där? Tja, det är en egenhet på vissa hojar (bla min) och så länge det inte låter jävel så är det väl ingen fara på taket. Men lär dig växla ordentligt så slipper du problemet...

Exakt, neutraler som inte finns.

Du behöver inte vara orolig, sånt där händer oss alla ibland. Upplever samma på min på höga växlar om jag växlar för tidigt, ordenligt med varv så trycker du växlarna lättare.

Vad är det för hoj? på en KTM anses det nog normalt med frilägen lite varstans i lådan ;) är det en japansk hoj låter det knepigt på en helt ny.

Lådan är väl lite kärv i början bara, min gamla 690 var helt hopplös i lådan, hittade frilägen överallt, märkte dock att ju brutalare man körde desto bättre funkade lådan. Kör hårt o crossväxla:yoparty

eller köp en Suzuki. Aldrig ett friläge någonsin på mina sportisar.
På en del andra bågar jag haft har det hänt men helt klart att vissa modeller eller märken har mer problem än andra.

kopplar kopplingen ur ordentligt? Är det vajerkoppling, se till att ställskruven i båda ändar ej flyttat sig, alt prova att spänna lite o se om det blir bättre...

Min KTM 525 -03 är det tvärtom på, skitsvårt o få i friläge om man inte gör exakt rätt, men den har ju gått en bit o har ju gamla RFS-motorn också =)

Last edited:
Kanske är lite offtopic........men det att det är en ny hoj där har jag lite erfarenhet. På de två hojar som jag köpt nya (en Kawa och en Yamaha) så har de varit hårda i gången, ryckiga, ojämn tomgång (kawan) och allmänt meckiga i lådan innan de blivit inkörda.

Kan ju iofs vara tillfälligheter, men efter kawan gått ca 200 mil så blev det en "ny" (som om den inte var det innan :)) maskin och R1:an behövde ca 100 mil den med innan den blev så "smooth" som Valentino Rossi uttryckte sig om vid en testkörning. I andra tester kunde man läsa att den var så lättkörd att Bamse kunde köra den (utan dunderhonung) och visst var den det...........men det tog strax över 100 mil innan jag höll med !

Din BMW behöver kanske ytterligare några fler "inslitningsmil" - Det sliter helt enkelt in sig efter ytterligare några mil !!! Tror att din växellåda kommer att funka klockrent om ett litet tag.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...