Felsökning: varm, bluddrar & dör

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Eftersom jag hittat så många möjliga fel när jag letat på forumet så måste jag fråga om nån vet vad man kan utesluta.

Min hoj har gått perfekt 400mil i sommar, 1månad sen la jag ned den och skrapade motorkåpan så oljan for. Ställde den åt sidan ett tag tills jag nyss la dit en hel kåpa, fyllde olja och for iväg. När hojen blivit varm och jag varvade ur den lite så började den bluddra för att sedan dö. Väntade ett tag och provade igen, då gick den inte på alla cylindrar. Startade den sedan när den var sval och körde vidare - gick bra och sen händer allt igen. Vad kan vara fel?

När den är varm och går dåligt kan man justera med choken så den håller sig vid liv ovanför +4000rpm, men sänker jag choken så håller den på att dö.

Emulsionsrör?
Gammal bensin?
Tändspolar?
Skit/vatten i förgasarna?
bränslenivå i förgasarna?
Annat?

Har ingen aning var jag ska börja så jag är tacksam för svar

Kanske tjuvluft som gör att den inte går att hålla vid liv utan choken. Prova att spruta startgas runt förgasarna för att lokalisera eventuella läckor. Om varvtalet ökar när du sprutar så läcker det.

ola_sandin skrev:
Kanske tjuvluft som gör att den inte går att hålla vid liv utan choken. Prova att spruta startgas runt förgasarna för att lokalisera eventuella läckor. Om varvtalet ökar när du sprutar så läcker det.

Men då skulle den väl gå dåligt hela tiden eller? Det är bara när jag fått upp värme och gasar till lite mer som den börjar bluddra för att sen dö.

Jag gissar på skräp vid flottörnålen (flödar över) eller att någon av ventilationsslangarna för flottörhusen har veckat sig.

andersbrink skrev:
Jag gissar på skräp vid flottörnålen (flödar över) eller att någon av ventilationsslangarna för flottörhusen har veckat sig.

Vad blir det för skillnad på det när den är varm? den går att varva ut ett par växlar men några sekunder efter det börjar den gå dåligt för att sen dö.

Kör jag bara runt 3-4000v kan jag klara mig en bra bit utan problem

Det är iaf förgasarrelaterat, det har inget med tändningen att göra.

När du ger den extrainfon här ovan skulle jag tippa på att avluftningen av tanken är kass eller att någon av avluftningsslangarna är half-om-half veckade och blir mjuk av motorvärmen och vecket tajtar till luftflödet. Stor chans att det är vakumslangen till soppkranen.

Ut å mecka för böveln! :7peta :hihi

andersbrink skrev:
Det är iaf förgasarrelaterat, det har inget med tändningen att göra.

När du ger den extrainfon här ovan skulle jag tippa på att avluftningen av tanken är kass eller att någon av avluftningsslangarna är half-om-half veckade och blir mjuk av motorvärmen och vecket tajtar till luftflödet. Stor chans att det är vakumslangen till soppkranen.

Ut å mecka för böveln! :7peta :hihi

Satt med förgasarna på bordet och var på väg att börja rengöra när jag läste det här :näsblod trodde aldrig jag skulle få hojen att ens starta igen (aldrig mekat tidigare) men jag har fått igång den igen ialf.

Vakumslangen till soppakran är ok. Vad menas med avluftning av tank? och vilka är dom slangarna? :död

Edit: hojen funkar nu!

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt