felsökning topp

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
hejsan, har haft problem med hojen på sista tiden vor 503 (530).
skulle behöva lite tips av er.

det är så att hojen dog för en tid sedan under körning och felet konstaterades vara "dåligt/obefintligt komp". rev motorn och provtryckte topp som visade sig vara heltät. slängde i ny kolv och 530 cc. skruvade ihop allt och den startade kanon. testkörde den och när motorn blivit varm började den skjuta och dog, prövar kicka och dåligt komp igen.
river toppen och ser att ventilspelet på insugsventilerna är obefintligt (skall ha 0.10-0.15. kollar sedan avgasventilerna och där har jag 0.90 ! när jag ska ha 0.20. jag har bara ägt hojen 2-3 körningar och den har skjutit lite grann från första gång.

blir allt bra om jag schimsar det rätt eller vad säger ni "motorproffs"
kan det vara i topplockspacknigen jag tappar kompet ? finns ju bara två ställen att tappa det, toppen eller topplockspackningen, eller ?


mvh// johan
 
Verkar klart märkligt att ventilerna skulle sätta sig så mycket på ett fåtal körningar, gör de detta har du troligen rätt allvarliga fel hos antingen ventilen eller sätet. Schimsa rätt och håll under nogrann uppsikt under de närmsta körningarna, sätter det sig igen får du riva och byta ventiler eller fixa sätena.
 
men tror du att ventilspelet ställer till att jag har dåligt komp eller får jag leta på annat ställe för att hitta den "läckan" ?

jag kollade inte ventilerna när jag köpte hojen och eftersom att den sköt då så lär ju spelet rent teoretiskt varit fel redan då
 
Ventilspelet förbättrar ju garanterat inte kompet har du nollspel på insugarna pyser ju det mesta av kompet ut den vägen, hur dåligt e kompet?
 
Jag skulle justerat ventilerna och därefter gjort ett kompprov, biltema har grejerna du behöver om dessa inte redan finns i garaget
 
Om hojen har gått mer än 1000 mil är det läge att demontera ventilerna och kontrollera hur pass sunkiga de har hunnit bli.
 
Tamtech skrev:
Fixa rätt spel, så ska du nog se att det funkar

...med tillägget, notera vilka ventiler som är tajta och jämför med nästa ventiljustering om 200 mil, då vet du om ventilerna är på väg söderut eller inte.
 
andersbrink skrev:
...med tillägget, notera vilka ventiler som är tajta och jämför med nästa ventiljustering om 200 mil, då vet du om ventilerna är på väg söderut eller inte.

....Med tillägget att detta e en racemotard som snarare skall gå 20 mil än 200 mellan ventilkollarna.
Jag hade kört cykeln en träning och sen slitit isär och kollat spelet då onormalt stor sträckning av ventilerna är ett av vrningstecknen på att ventilen är på väg att ge sig.$$$$$$$
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top