Felsökning Regulator / generator, frågor? Vart beställa Regulator, tips?

Absolut inget konstigt. Gäller bara att hålla koll på in (från generatorn) och ut (till batteriet). Men det ser du ju på din bild.

Du har inte fått nåt svar på din generatorfråga än, men jag tycker du kan göra det enkla: ut i garaget, stoppa dit din pc36 regulator, starta, mät, återrapportera.

Har varit och kopplat in PC36-regulatorn och spänningen på batteriet gick upp till drygt 14 Volt nu med hojen på tomgång och helljus till skillnad mot tidigare då den rasade ner till 12.4 Volt så den gamla regulatorn har antagligen gjort sitt. Mätte även upp Ohmen från generatorn igen och nu låg den på 1.1 Ohm till skillnad från tidigare 2 Ohm, har forskat lite kring detta och vad jag förstår så kan Ohmen skilja beroende på hur svänghjulet står så det känns ju bra! Jag ville beställa Mosfet efter att Du och Boris pratat om den men leveranstiden från USA ligger på 1-3 veckor och jag kan inte vänta så länge tyvärr, men jag kommer antagligen beställa en Mosfet nästa gång. Nu beställde jag en Regulator från Davidsilverspares http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/partnumber_9050/ leverans inom några dagar. Den är ju OEM ersättare och av märket Shindengen med diod så den är nog inte så pjåkig trots allt, hamnar nog på delad andraplats tillsammans med Electrex, första plats blir Mosfet. Grymt tack för hjälpen av dig och Boris! :yoparty :krama

Last edited:
Jag har beställt från motoelektrix och fått leveransen 4-5dgr efter beställning.
Det som kan ta tid är om den fastnar i tullen.
Tommy.

Kan ju förresten tillägga att du mäter bäst genom att även varva och se att det ligger kvar kring samma, typ 14-14.5 ca, oavsett varvtal = fungerande regulator (och generator).
Den du beställt är säkert ett bra köp!

Jag har beställt från motoelektrix och fått leveransen 4-5dgr efter beställning.
Det som kan ta tid är om den fastnar i tullen.
Tommy.

Ok, det tråkiga är ju om den fastnar i tullen och det tar 3 veckor istället :( Fungerade det bra annars att beställa därifrån? Är det någon skillnad att gå via Ebay's motoelectrix eller direkt från motoelectrix? Borde väl vara samma leverans och pris?

Kan ju förresten tillägga att du mäter bäst genom att även varva och se att det ligger kvar kring samma, typ 14-14.5 ca, oavsett varvtal = fungerande regulator (och generator).
Den du beställt är säkert ett bra köp!

Okej, bra, skall kolla det också!
Du verkar grym på regulatorer :tummenupp GSX400E / F / FWS var ju kända för att ha regulatorproblem kommer jag ihåg. Har du en Mosfet-regulator i din hoj?

Jag hade problem med regulatorn på min gamla XS. Köpte en ny som brann efter 5km...... Då köpte jag en regulator på biltema avsedd för en SAAB V4. Kostade nån hundring och fungerar utmärkt. (Har voltmätare monterad för säkerhets skull)

Jag hade problem med regulatorn på min gamla XS. Köpte en ny som brann efter 5km...... Då köpte jag en regulator på biltema avsedd för en SAAB V4. Kostade nån hundring och fungerar utmärkt. (Har voltmätare monterad för säkerhets skull)

Glädjedödare! :smasha

GSX400E / F / FWS var ju kända för att ha regulatorproblem kommer jag ihåg. Har du en Mosfet-regulator i din hoj?
Numera har jag det, ja. Original måste ha pajat för den som satt på var från electrex, paj, köpte annan på skroten, paj, skaffade mosfet:en från skrot, sen vart hojlivet jippi tjohosan och kunde ägna mer tid åt planera långturer än att byta regulator en gång om dagen:)

Ok, det tråkiga är ju om den fastnar i tullen och det tar 3 veckor istället :( Fungerade det bra annars att beställa därifrån? Är det någon skillnad att gå via Ebay's motoelectrix eller direkt från motoelectrix? Borde väl vara samma leverans och pris?
Samma leverans och pris, jag har kört via ebay. Har inte fastnat i tullen.
Bilregulator funkar inte på hoj med bara 3 gula kablar ut, bilregulatorn justerar fältlindningen.
Tommy.

Det finns ju hojar med fältlindningstyrd generator lite slumpmässigt - även äldre.

Perm magnet regulatorn håller batterispänningen vid t.ex max 14,4V genom att känna av batterispänningen och sedan skjuta växespänningen mot jord.
Likrikningen måste ske efter - haha skulle bli krisigt värre för tyristorer och mosfettar om batteriet skall vara med och levera power! Ett mc batteri kan kortvarigt ge flera hundra amp och därmed sådär 3-4kW

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!