Felsökning Regulator / generator, frågor? Vart beställa Regulator, tips?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag håller på att fixa med en CB600F Hornet och misstänker att regulatorn är trasig. Batteriet har lagt av under körning och batteriet har varit väldigt trött då man ska starta den och har varit ute och kört, alltså batteriet laddas inte under körning. Hojen har nytt batteri.

Mätning av fulladdat batteri: 13.2 Volt
Mätning med tomgång och helljus: 12.4 Volt
Mätning med 5000 Varv och helljus: 12.7 Volt

Innan jag köper en regulator vill jag felsöka lite annat för att gå efter uteslutningsmetoden, har mätt upp strömläcka till 0.5mA så den är ok ”Specified Current leakage på 1.2mA max”

Vid Ohm-mätning från generatorn har jag fått O.L på alla tre gula kablarna mot jord. Mellan de gula kablarna sinsemellan har jag 2 Ohm, det står 0.1-1.0 som standard, vad tror ni om det?

Så min slutsats är att generatorn verkar ok, ingen strömläcka så då är det regulatorn som verkar vara boven? Har även mätt upp regulatorn och den kan ge 188 Ohm på ena kontakten och 3 Ohm på en annan, likaså kan den ge O.L på ena gula kontakten och Ohm på den gula kontakten intill. Jag har en regulator till en Hornet PC36, men den Hornet som knasar är en PC34, kan jag sätta in den regulatorn bara för att se om det fungerar bättre, kontakterna är detsamma. Har mätt upp PC36-regulatorn och den ger inga konstiga mätresultat som PC34 regulatorn gör.

Lika bra att beställa ny regulator va? Vart rekommenderar ni att beställa ifrån? Bra regulatorer till bra priser och relativt snabb leverans?

"Kan jag sätta in den regulatorn"
Ett klockrent ja vågar jag mig på, fastän jag tom var tvungen att googla upp vad pc34+36 är för nåt.
Det finns olika kraftiga regulatorer, och i vissa fall kan man behöva räkna lite på spec för att vara säker. Men inte i ditt fall, inte från en hornet till en hornet. Detta sagt utan att ha pillat själv på en hornet dock.

Engelsk firma: http://www.electrexworld.co.uk/

Last edited:
Ett klockrent ja vågar jag mig på, fastän jag tom var tvungen att googla upp vad pc34+36 är för nåt.
Det finns olika kraftiga regulatorer, och i vissa fall kan man behöva räkna lite på spec för att vara säker. Men inte i ditt fall, inte från en hornet till en hornet. Detta sagt utan att ha pillat själv på en hornet dock.

Jo, jag tror också att det är lugnt men tänkte kolla i alla fall. Kunde varit tydligare med att förklara att pc34 och pc36 är olika Honda modeller, pc34 är Hornet 98-01, pc36 är Hornet 02-07, vore trist om man kopplade in den andra regulatorn och det blev nått elknas. Regulatorerna har olika artikelnummer så nått måste ju skilja dem åt eller? Är det nån som vet säkert?

Lite info om MOSFET
http://roadstercycle.com/Shindengen Mosfet Regulator about.htm
I mitt fall luskade jag ut att de satt original på ninja från en viss årsmodell, så fick tag i beg från skroten, och har haft 2000 bekymmersfria mil sen dess.
Som sagt, generatorn levererar, säg, 20V-80V beroende på varvtal, regulatorn tar emot detta och drar ner till säg 14.5V. Inget särskilt konstigt.

Engelsk firma: http://www.electrexworld.co.uk/

Tack för tipset. Utgår från att regulatorerna för under hundralappen från Kina inte är att rekommendera hehe?

Regulator är inte raketforskning, ofta är det bara kontaktstyckena som skiljer. Det är 3 ofta gula trådar in från statorn och 2 ut +- till batteriet. Uppgradera och köp en MOSFET regulator så kommer du aldrig att bränna den igen finns på ebay för bra pengar..

http://www.ebay.com/itm/SHINDENGEN-...Parts_Accessories&hash=item58a3c15b45&vxp=mtr

Tack för tipset om Mosfet, de är säkert grymma, men en liten byggsats känns väl lite överkurs eller? Ser att den heter Shindengen också, har sett att Shindengen ersätter Honda OEM-parts på vissa ställen. Känns lite smidigare att ropa in denna eller?

http://www.ebay.com/itm/Electrospor...Parts_Accessories&hash=item4d19905853&vxp=mtr

Undrar vad ni tror om generatorvärdena? Har jag gjort rätt? Är 2 Ohm ok?`

""Vid Ohm-mätning från generatorn har jag fått O.L på alla tre gula kablarna mot jord. Mellan de gula kablarna sinsemellan har jag 2 Ohm, det står 0.1-1.0 som standard, vad tror ni om det?""

Tack för tipset om Mosfet, de är säkert grymma, men en liten byggsats känns väl lite överkurs eller? Ser att den heter Shindengen också, har sett att Shindengen ersätter Honda OEM-parts på vissa ställen. Känns lite smidigare att ropa in denna eller?

Shindengen är en tillverkare av bra kvalisort. Men jag hade köpt en MOSFET istället för de vanliga diodvarianterna om det bara kostar 200kr extra.

Sök på Shindengen FH012AA, FH015AA samt FH020AA, där har du de tre mosfet som verkar finnas. I Boris jr länk får du hela kitet med byggsats för kontakter och kablar, mycket bra. Annars söker du på Honda Hornet pc34 regulator, då får du återförsäljare av originaldel eller eftermarknadsdel, bla från electrex. Original har ju fördelen att skruvfästen och kontakter passar direkt, plug-and-play, men räkna med dyrt. Antagligen "gamla" typen av regulator med diod-kretsar = utvecklar mycket värme, inte lika stryktåligt, eller nyare teknologin med mosfet = transistor-kretsar = utvecklar mindre värme, mer stryktåligt. Räkna med att behöva pillas med skruvfästen. Billigare än originaldel och bättre. Även eftermarknadsdel lär du behöva pilla med skruvfästen och kabelanslutning.

Edit: rasslade in nya poster medans jag skrev...

Last edited:
Shindengen är en tillverkare av bra kvalisort. Men jag hade köpt en MOSFET istället för de vanliga diodvarianterna om det bara kostar 200kr extra.

Okej, 200:- mer eller mindre spelar ingen roll, jag tyckte bara byggsatsen såg ut att vara lite i överkurs :) Intressant är att Mosfet heter ju Shindengen, står ju "Shindengen Mosfet Fh020aa Regulator/Rectifier Kit Replaces Fh012aa"

För övrigt när det gäller "original" vill jag bara flika in att honda nog inte själva tillverkar sina regulatorer, utan köper in, liksom Kawasaki som ju har shindengens mosfet som "original" i sina ninjor.

Okej, 200:- mer eller mindre spelar ingen roll, jag tyckte bara byggsatsen såg ut att vara lite i överkurs :) Intressant är att Mosfet heter ju Shindengen, står ju "Shindengen Mosfet Fh020aa Regulator/Rectifier Kit Replaces Fh012aa"

Shindengen = tillverkaren, mosfet = en typ av transistor
FH020AA är deras nyare produkt, FH012AA deras äldre, bägge funkar.

Edit: byggsatsen är en "multilösning", så du får med allt du kan tänkas behöva för att montera in den i vilken hoj som helst. Du kan alltså använda delar av det, eller slopa byggsatsen helt och göra egna kontakter.

Last edited:
Shindengen = tillverkaren, mosfet = en typ av transistor
FH020AA är deras nyare produkt, FH012AA deras äldre, bägge funkar.

Edit: byggsatsen är en "multilösning", så du får med allt du kan tänkas behöva för att montera in den i vilken hoj som helst. Du kan alltså använda delar av det, eller slopa byggsatsen helt och göra egna kontakter.

Okej då hänger jag med, ska jag vara ärlig så vill jag helst ha en färdig regulator för hojen som jag bara skruvar fast med två skruvar och trycker in kontakten. :tungan

Typ som den här, det är ju Shindengen också:

http://www.davidsilverspares.co.uk/CB600F2Y-SPORTS-HORNET-2000/part_73175/

Vad tror ni om Ohm-mätningarna jag gjort?

Har jag gjort rätt? Är 2 Ohm ok?`

""Vid Ohm-mätning från generatorn har jag fått O.L på alla tre gula kablarna mot jord. Mellan de gula kablarna sinsemellan har jag 2 Ohm, det står 0.1-1.0 som standard, vad tror ni om det?"" ??

Last edited:
Okej då hänger jag med, ska jag vara ärlig så vill jag helst ha en färdig regulator för hojen som jag bara skruvar fast med två skruvar och trycker in kontakten. :tungan

Typ som den här, det är ju Shindengen också:

http://www.davidsilverspares.co.uk/CB600F2Y-SPORTS-HORNET-2000/part_73175/

Vad tror ni om Ohm-mätningarna jag gjort?

Har jag gjort rätt? Är 2 Ohm ok?`

""Vid Ohm-mätning från generatorn har jag fått O.L på alla tre gula kablarna mot jord. Mellan de gula kablarna sinsemellan har jag 2 Ohm, det står 0.1-1.0 som standard, vad tror ni om det?"" ??

Kör på det då. För kunskaps skull så står SH i beteckningen (regulatorn i din länk) för Shunt, dvs diod, och FH i våra länkar för mosfet, dv transistor.

Kör på det då. För kunskaps skull så står SH i beteckningen (regulatorn i din länk) för Shunt, dvs diod, och FH i våra länkar för mosfet, dv transistor.

Ojdå, det visste jag inte! Bra att du sa det! Då kanske det är bättre att köpa de som ni sa! Finns det mosfet med färdig modell, har på att leta för fullt nu, bara skruva fast och se glad ut?

När det gäller Electrex som du nämnde i början, är det diod eller transistor?

http://www.electrexworld.co.uk/cgi-...r_206.html&WD=cb600f&PN=RR58.html#aRR58#aRR58

Last edited:
Ojdå, det visste jag inte! Bra att du sa det! Då kanske det är bättre att köpa de som ni sa! Finns det mosfet med färdig modell, har på att leta för fullt nu, bara skruva fast och se glad ut?

När det gäller Electrex som du nämnde i början, är det diod eller transistor?

http://www.electrexworld.co.uk/cgi-...r_206.html&WD=cb600f&PN=RR58.html#aRR58#aRR58
Hittar inte info på electrex sida, men utgår från att det är diod samt att du nog får räkna med att pilla med skruvfästen. Känner inte till att det finns mosfet i annan gjuten storlek än länkarna ovan. Själv hade jag så satans bråttom att få igång hojen att jag fäste min mosfet med buntband, haha! Riktigt bonnalösning, men den hänger där än i sina buntband, 2000mil senare, och bara levererar och levererar...:)

Hittar inte info på electrex sida, men utgår från att det är diod samt att du nog får räkna med att pilla med skruvfästen. Känner inte till att det finns mosfet i annan gjuten storlek än länkarna ovan. Själv hade jag så satans bråttom att få igång hojen att jag fäste min mosfet med buntband, haha! Riktigt bonnalösning, men den hänger där än i sina buntband, 2000mil senare, och bara levererar och levererar...:)

Haha! Mer buntband åt folket!
Bara för att ni pratar så mycket om Mosfet så vill jag också ha Mosfet nu!! Vad har ni gjort med mig? :3freak
Hittade en bild på en Hornet där de satt dit en Mosfet, verkar ju inte vara några konstigheter att koppla in tycker jag.

FH010BA.jpg

Absolut inget konstigt. Gäller bara att hålla koll på in (från generatorn) och ut (till batteriet). Men det ser du ju på din bild.

Du har inte fått nåt svar på din generatorfråga än, men jag tycker du kan göra det enkla: ut i garaget, stoppa dit din pc36 regulator, starta, mät, återrapportera.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!