Felsökning på Honda MBX 125 F, hjälp!!!

coffe skrev:
Kanske.. men det var en som hjälpte mig med att sätta ihop den och han skulle kunnat se om den inte var bra!


Kunnat se om det inte var bra.... ?

Så din polare kan se om en kolv är en tiondels millimeter för stor?

Isf ska han ha cred, för ingen jag vet kan se med sån noggrannhet. :7peta
 
Solid snake skrev:
Kunnat se om det inte var bra.... ?

Så din polare kan se om en kolv är en tiondels millimeter för stor?

Isf ska han ha cred, för ingen jag vet kan se med sån noggrannhet. :7peta

Okej, han såg det väl knappast... men borde han inte märka det?
Dessutom så borrades cylindern av Åby cykel & motor, dom har borrat många gånger i cylindrar!!!
 
coffe skrev:
Okej, han såg det väl knappast... men borde han inte märka det?
Dessutom så borrades cylindern av Åby cykel & motor, dom har borrat många gånger i cylindrar!!!

Jamen, tänk om det var en praoelev som borrade?

Åby CYKEL <--- där hade jag inte lämnat min cylle. :skrämd

Det måste inte märkas direkt, det märks när den blir varm vill jag lova, när den nyper.
 
Solid snake skrev:
Jamen, tänk om det var en praoelev som borrade?

Åby CYKEL <--- där hade jag inte lämnat min cylle. :skrämd

Det måste inte märkas direkt, det märks när den blir varm vill jag lova, när den nyper.


Jag vet att det inte var någon proaelev, men hur märker man det då?
 
Istället för att tjaffsa om att dom har rätt kan du väl likagärna kontrollera spelet, ville du ha hjälp eller inte?

Du hade ändrat ditt inlägg, att den hade läckt kylarvatten? Då är väl överhettning kanske uppenbart?
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Istället för att tjaffsa om att dom har rätt kan du väl likagärna kontrollera spelet, ville du ha hjälp eller inte?

Du hade ändrat ditt inlägg, att den hade läckt kylarvatten? Då är väl överhettning kanske uppenbart?

Ja, det skulle stå så från början. Jag vet att den överhettades, men kolven skall väl inte bara gå sönder (en bit har ju lossnat)?
 
coffe skrev:
men hur blev det för varmt då? Det blev det ju efter locket pajja & allt kylarvatten läckt ut!


När motorn är igång så pågår det en förbränning, då blir det värmeutveckling, sen har man friktion, det blir varmt av det också.

Du trodde väl inte att motorn blir varm om det inte pågår förbränning?

Hade jag varit du så hade jag lämnat iväg den där hojen till en verkstad, du verkar inte kunna speciellt mycket, inte för att vara taskig, men det är så det ligger till.

Om du inte har kylarvatten i den så kan du räkna med att den blir varm, den får ju ingen kylning då.
 
Solid snake skrev:
När motorn är igång så pågår det en förbränning, då blir det värmeutveckling, sen har man friktion, det blir varmt av det också.

Du trodde väl inte att motorn blir varm om det inte pågår förbränning?

Hade jag varit du så hade jag lämnat iväg den där hojen till en verkstad, du verkar inte kunna speciellt mycket, inte för att vara taskig, men det är så det ligger till.

Om du inte har kylarvatten i den så kan du räkna med att den blir varm, den får ju ingen kylning då.


Du fattar ju inte vad jag menar, det fanns fullt med kylarvatten som sedan åkte ut efter att locket hade gått sönder!

Så locket kunde inte gått sönder av överhettning, eftersom det kylde vid det tillfället.
 
Last edited:
coffe skrev:
Du fattar ju inte vad jag menar, det fanns fullt med kylarvatten som sedan åkte ut efter att locket hade gått sönder!

Men det kanske var stopp någonstans, så vattnet bara låg där och blev varmare och varmare för att sedan spräcka toppen?

edit: Det är din skyldighet att skriva så att han förstår ifall du vill ha hjälp. :fakta
 
Vet inte hur locket gått sönder, men byt/laga locket, släng i ny kolv och ev hona cylindern så ska du se att du får fart på den..
Lämna in den tycker jag också
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Vet inte hur locket gått sönder, men byt/laga locket, släng i ny kolv och ev hona cylindern så ska du se att du får fart på den..
Lämna in den tycker jag också


Fast det är just där skon klämmer, jag behöver ju veta hur locket kunde gå sönder.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top