Jag har ett delikat problem men mid gsx-r 1000 -06.
Från start till hög arbetstemperatur tvekar cykeln, som om den tuggade, vid gaspåslag. Det handlar inte om en dålig respons utan en hostande gång med känsla av att cykeln inte går på alla burkar innan den väl matar på, då den går klanderfritt. Problemet ligger i varvtalsområdet 0-5000 rpm cirka och vid jämn gas går den stegvis sämre. Ju varmare den blir desto mer avgassmällar och oftare stannar den på tomgång. Den är aldrig svår att starta.
Cykeln har:
- slip-on
- öppet luftfilter
- borttagen avgasventil (kapat kabel till ECU och servo helt bortplockat)
Jag har kollat:
- alla stift är lätt bruna till färgen och fräscha
- batteri ligger på straxt under 13v med avslagen tändning och 14-14,5 med lite varv på motorn
- luftfiltret är som nytt
- inga felkoder när jag sätter hojen i service läge
- tps ligger rätt enligt indikation i displayen när hojen är i service läge
- säkringarna är hela
Det är givet att originalmapen är fel, men jag tror inte att dessa små modifikationerna ska få hojen att gå så här dåligt. Så snart jag identifierat felet får hojen en PC och optimering i bänk. Om någon har en PC alternativt Bazzaz liggande får ni gärna PM'a.
Så, vad kan vara fel? Någon som hört eller upplevt liknande?
Från start till hög arbetstemperatur tvekar cykeln, som om den tuggade, vid gaspåslag. Det handlar inte om en dålig respons utan en hostande gång med känsla av att cykeln inte går på alla burkar innan den väl matar på, då den går klanderfritt. Problemet ligger i varvtalsområdet 0-5000 rpm cirka och vid jämn gas går den stegvis sämre. Ju varmare den blir desto mer avgassmällar och oftare stannar den på tomgång. Den är aldrig svår att starta.
Cykeln har:
- slip-on
- öppet luftfilter
- borttagen avgasventil (kapat kabel till ECU och servo helt bortplockat)
Jag har kollat:
- alla stift är lätt bruna till färgen och fräscha
- batteri ligger på straxt under 13v med avslagen tändning och 14-14,5 med lite varv på motorn
- luftfiltret är som nytt
- inga felkoder när jag sätter hojen i service läge
- tps ligger rätt enligt indikation i displayen när hojen är i service läge
- säkringarna är hela
Det är givet att originalmapen är fel, men jag tror inte att dessa små modifikationerna ska få hojen att gå så här dåligt. Så snart jag identifierat felet får hojen en PC och optimering i bänk. Om någon har en PC alternativt Bazzaz liggande får ni gärna PM'a.
Så, vad kan vara fel? Någon som hört eller upplevt liknande?
Last edited: