Felsökning gsx-r 1000 K6 - tvekar i nedre registret, förvärras vid högre arb. temp

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag har ett delikat problem men mid gsx-r 1000 -06.

Från start till hög arbetstemperatur tvekar cykeln, som om den tuggade, vid gaspåslag. Det handlar inte om en dålig respons utan en hostande gång med känsla av att cykeln inte går på alla burkar innan den väl matar på, då den går klanderfritt. Problemet ligger i varvtalsområdet 0-5000 rpm cirka och vid jämn gas går den stegvis sämre. Ju varmare den blir desto mer avgassmällar och oftare stannar den på tomgång. Den är aldrig svår att starta.

Cykeln har:
- slip-on
- öppet luftfilter
- borttagen avgasventil (kapat kabel till ECU och servo helt bortplockat)

Jag har kollat:
- alla stift är lätt bruna till färgen och fräscha
- batteri ligger på straxt under 13v med avslagen tändning och 14-14,5 med lite varv på motorn
- luftfiltret är som nytt
- inga felkoder när jag sätter hojen i service läge
- tps ligger rätt enligt indikation i displayen när hojen är i service läge
- säkringarna är hela

Det är givet att originalmapen är fel, men jag tror inte att dessa små modifikationerna ska få hojen att gå så här dåligt. Så snart jag identifierat felet får hojen en PC och optimering i bänk. Om någon har en PC alternativt Bazzaz liggande får ni gärna PM'a.

Så, vad kan vara fel? Någon som hört eller upplevt liknande?

Last edited:
Hej!

Tycker inte det verkar helt orimligt att den tvekar om den får för snålt/mkt?

Har du installerat modifikationerna? (provkörde du den innan? hur gick den då?)

Vad är det för slip-on och luftfilter?

Fick liknande problem du beskriver när jag hade i db-killers på min. :)

Som ovan så tror jag att det med största sannolikhet försvinner efter en mappning.

Om sprutet körs i open loop, alltså att lambdasensor används vid låglast så skulle den kunna gå kasst om det är en läcka i avgassystemet, t.ex vid avgasspjället.

Felsökning gsx-r 1000 K6 - tvekar i nedre registret, förvärras vid högre arb....

Beroende på var Du är i varvtalsregistret är det MAP-sensorn som styr bränsletabellen på låga gaspådrag, övergången mellan MAP och TP brukar ligga mellan 6-14% trottel. Har Du pillat under luftburken händer det att man sliter bort någon av vacuumslangarna som går mellan insugshalsarna och MAP-sensorn. Karakteristiskt för läckage mellan halsar och sensor är att hojen går som en påse nötter på tomgång och låga gaspåslag medan den går som den ska på högre trottelpositioner.

Sensorn vill jag minnas sitter i nederkant av luftburken, möjligen till vänster. Kolla anslutningarna hela vägen från halsarna till sensorn, på vägen sitter det ett par T-kopplingar.

Min erfarenhet är att Suzuki med Dina moddar (men ikopplad avgasport) går något magert på höga trottlar mellan 3 och 6k RPM, däremot inte så magert att de genererar problemen Du beskriver. Därför skulle jag kolla sensorerna innan jag rusade vidare och la till ytterligare enheter (= potentiella felkällor). Lycka till!

Last edited:
Nu funkar Sur-tjerringen igen.

Tro det eller ej, men efter tips om att "modern 95-oktan innehåller mycket skit" och att den i besynnerliga fall kan släcka stift så provade jag att byta ... tada! :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT