Felsöka gnista på cm125t

Wenstrom

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Skene
Hoj
Honda cm 125 T
Det är så att jag tagit på mig ett litet projekt. Det är en gammal honda cm 125t från 1979.
Problemet jag kan inte få den att ge någon gnista. Jag har kollat alla jordpunkter. Och det fungerar. Jag försökte kolla tändspolen. Men vet inte riktigt hur man gör. Har ni några tips?
En kompis sa att det kan vara kondensatorn med. Men har ingen aning hur man kollar den. El är inte min starka sida!
Tack för svar!
 
Du kan mäta kondensatorn med en multimeter. Den ska vara 200-220 nF.

Eller så byter du den bara. Du kan ta en från vilken bil eller gräsklippare som helst bara du får dit den rent fysiskt.
 
Har den brytarspetsar?
 
Ja den har brytarspetsar. Va lite skit på dem. Men jag putsade av dem och ställde in den med glapp på 0,5mm men fungerar inte ändå
 
Har du multimeter så kan du kolla om tändspolen får spänning när du slår på tändningen, kolla om primär och sekundärspolarna är hela och kolla så att brytarna funkar.
 
Jag ska försöka lösa detta. Jag vet inte riktigt vart på kablarna jag ska mäta. Känner mig lite osäker på el. Men ska försöka mäta tändspolen.
 
Kanske denna bild visar lite hur det funkar.

suzuki_tandsystem1.jpg
 
Slår gnista från jordpunk på tändspolen

Jag har problem med gnista på min hoj. Har bytt kondensator, kollat statorn. Och idag när jag testa slog det gnista från jordpunkten på tändspolen. Jag har kollat jordpunkterna. Men det verkar vara bra jordpunkter. säkringen går hela tiden. Är det fel på tändspolen då?
 
Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.
 
Det vore bra om du fortsätter i din tidigare tråd, så blir det liksom ett sammanhang på felsökandet.

Sorry, tänkte inte på det alls!

Har ett nytt problem! Hittade på internet att japanska motorcyklar började med ”safety switches” i början av 1980. På internet hittade jag något som hette ”neutral switch” på min hoj. Måste hojen vara i neutral för att kunna starta? Är problemet så enkelt? Kan det vara den som är paj? Eller är den bara för en neutral lampa? Försöker bara förstå min hoj.
Har testat att koppla bara..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top