Felsöka elfel gsx400 fws

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Var påväg från univeristetet till jobbet då cykeln plötsligt totaldör på en motorvägsavfart. Eftersom en eventuell felsökning förmodligen med mitt motorkunnande skulle bli misslyckat bestämmer jag mig för att sätta rekord i maraton med motorcykel, iklädd skinnställ. Det blev en timmes marsch, släpandes på en 190 kg klump (blev bara 5 min sen faktiskt, men fick hoppa över matlådan). Guldstjärna till den som gissar hur mycket svett det gick att krama ut min t-shirt.

Problem nummer ett: Huvudsäkringen har smält, bokstavligt talat. Den har smält sig samman med infästningen.

Problem nummer två: Då tändningen är avstängd löper ström genom säkringen(om den vore hel) vilket jag antar det inte skall göra. :confused: Hur felsöker man lämpligast detta? I vilken ände börjar man? Eller skall man... :smasha

Besiktning på fredag så det brinner i knutarna...

Kan ju tillägga att då hojen dog fungerade fortfarande instrumentpanelen. Den lyste ända tills hojen stod still vid vägkanten då den slocknade. När den stått still i kanske 10 sek och jag stampat frenetiskt för att få i neutralen ser jag att instrumentpanelen kommit till liv igen. Tänker kanske... trycker på start och den startar, och totaldör cirkus 2 sek senare för att aldrig mer ge ifrån sig ett livstecken (vilket inte är konstigt med tanke på hur säkringen såg ut). Först hade den startproblem, nu detta. Vad är det för cykel man köpt egentligen? :huvet

Utan att satt mig in så väldans mycket i ditt problem:

1, Det låter som en kortslutning nånstans, vilket har friterat elsystemet.

2, Sök i Stickytråden efter manualer, å leta reda på elschema.

3, Felsök kortisen, bör vara där någon jobbat i elsystemet, skarvat, eller liknande, kolla vid batteriet så inget (verktyg) hamnat mellan polerna.
Eventuellt om du har någon switch vid stödet, som dödar motorn när du lägger i växeln med stödet nere, den kan paja och kortslutas.

Sen får man hoppas att elsystemet inte pajat alla komponenterna.

När säkringshållaren har massor av år på nacken så kan kontakttrycket mellan säkring och håll-blecken vara så lågt så det uppstår ett motstånd som i sin tur ger värmeutveckling som får plasten att smälta.

byt säkringshållaren mot modernare typ (det är väl rörsäkringar orginal?) Biltema har bra alternativ att välja mellan.

Skulle det vara så att du har kortslutning så kan det vara i kabelstam/härva vid framlyset då kabelstammen där utsätts för styrets rörelser och skav.
Eller så har isoleringen glidit av nån kontakt som sen ligger kortsluten mot tex strålkastaren.

War-psycho skrev:
2199567 Utan att satt mig in så väldans mycket i ditt problem:

1, Det låter som en kortslutning nånstans, vilket har friterat elsystemet.

2, Sök i Stickytråden efter manualer, å leta reda på elschema.

3, Felsök kortisen, bör vara där någon jobbat i elsystemet, skarvat, eller liknande, kolla vid batteriet så inget (verktyg) hamnat mellan polerna.
Eventuellt om du har någon switch vid stödet, som dödar motorn när du lägger i växeln med stödet nere, den kan paja och kortslutas.

Sen får man hoppas att elsystemet inte pajat alla komponenterna.

Har tidigare letat efter ett elschema till min men ej hittat det bland olika sidor med servicemanualer, tyvärr. "Diff5000.ru..." har den inte heller. Jag har dock servicemanual till en gs250fws, vilket verkar vara ungefär samma vad det gäller elen. Tyvärr gör den kassa scanningen att elschemat blir ganska oläsligt. Har försökt få tag på en riktig manual men den är utgången. Ebay? Eller någon som har den riktiga manualen och vill posta en kopia för en billig penning?

Hittade föresten en trasig kabel igår. Sladden går dock till en indikatorlampa som aldrig fungerat och som jag heller inte vet vad den är till för. :confused: Sitter strax under tändningen till höger och är orange. (Finns ej på schemat för gs250fws) Sladden kanske alltid varit av, känns långsökt att den skulle kortslutit allt, eller? Sladden har två ledare och en ledare är vit, den andra svart.

Har snackat med den lokala suzukifixaren. Två veckor innan han har tid att kolla på den :huvet

Och nej, om det nu var rörsäkringar som original är det helt vanliga säkringar i den nu. Måste iförsig byta ut den smälta plastklumpen iallafall.

Jag efterlyser alltså ett elschema.

Frolicc skrev:
2200034 Har tidigare letat efter ett elschema till min men ej hittat det bland olika sidor med servicemanualer, tyvärr. "Diff5000.ru..." har den inte heller. Jag har dock servicemanual till en gs250fws, vilket verkar vara ungefär samma vad det gäller elen. Tyvärr gör den kassa scanningen att elschemat blir ganska oläsligt. Har försökt få tag på en riktig manual men den är utgången. Ebay? Eller någon som har den riktiga manualen och vill posta en kopia för en billig penning?

Hittade föresten en trasig kabel igår. Sladden går dock till en indikatorlampa som aldrig fungerat och som jag heller inte vet vad den är till för. :confused: Sitter strax under tändningen till höger och är orange. (Finns ej på schemat för gs250fws) Sladden kanske alltid varit av, känns långsökt att den skulle kortslutit allt, eller? Sladden har två ledare och en ledare är vit, den andra svart.

Har snackat med den lokala suzukifixaren. Två veckor innan han har tid att kolla på den :huvet

Och nej, om det nu var rörsäkringar som original är det helt vanliga säkringar i den nu. Måste iförsig byta ut den smälta plastklumpen iallafall.

Kolla med Biker66 på den här siten, han har ju en likadan hoj som du bla, men jag håller med tidigare skribenter i tråden. Klart kortis ngn stans. Har du tur så tog säkringen smällen som den skulle, lite otur så har ju regulatorn fått vad den tål och i värsta fall lindningen. Men men säkringen har förmodligen klarat klimpen åt dig. Mitt råd är att rensa hojen från allt vad kåpor tank osv heter och som kan tänkas dölja ngn kabel och gå igen om elsystemet fullständigt då du ändå håller på, kolla även klumparna med kontakter på styret. Ta isär och gör rent.

Lycka till!

/Uffe

Frolicc skrev:
2200034 Har tidigare letat efter ett elschema till min men ej hittat det bland olika sidor med servicemanualer...

...Jag efterlyser alltså ett elschema.
Lösningen finns på Mekonomen och heter Haynes. (Dom kan beställa hem till din modell.)

Kostar 250-350 spänn, men det är det definitivt värt i ditt iallafall.
Boken har du mycket nytta av, så det är värt stålarna.

Elschema finns i boken, men där står ju även det mesta du kan behöva hjälp med i övrigt också.

Frolicc skrev:
2200034

ill för. Sitter strax under tändningen till höger och är orange. (Finns ej på schemat för gs250fws) Sladden kanske alltid varit av, känns långsökt att den skulle kortslutit allt, eller? Sladden har två ledare och en ledare är vit, den andra svart.

Jag har! I PDF-format scannat ur orginalboken. Ge mig en adress att maila det till.

Den lampan måste vara ett eget påhitt. Någon sådan finns inte på min.

Jag skulle nog börja med att kolla jordkabeln som går från batteriet och ned under/bakom motorn, om den lossnat och slår i något, växellägesgivaren tex, så kan det ju bli lite julgran....

War-psycho skrev:
2200670 Lösningen finns på Mekonomen och heter Haynes. (Dom kan beställa hem till din modell.)

Elschema finns i boken, men där står ju även det mesta du kan behöva hjälp med i övrigt också.

F.Ö finns inte gsx400fws hos Haynes..... Iaf inte när jag ville beställa.

Last edited:
:) Har huvudsäkringen smält ner och en ny går sönder direkt utan att du sätter på tändningen, bör du följa plussladdens väg till en säkringsdosa där övriga säkringar sitter, kolla så att inte kabeln ligger i kläm!! Huvudsäkringen skyddar i huvudsak mot kortslutning eller överbelastning till kretsen för startmotorn, finns startrelä i kretsen. Men så länge du inte försöker starta motorn och säkringen ändå går sönder så bör felet ligga på vägen mellan batteriets pluspol och säkringsdosan där alla övriga säkringar finns!!

En lös jordkabel kan knappast orsaka sådant fel.

Rätt är som någon skrev ovan, dålig kontakt skapar överhettning och säkring med plasthöljet smälter!

Sitter säkringsdosan därframme under instrument panelen är det sannolikt avgnagd kabelhölje som någon ovan nämnde!! :)

War-psycho skrev:
2200670 Lösningen finns på Mekonomen och heter Haynes. (Dom kan beställa hem till din modell.)

Tyvärr har inte haynes någon servicemanual till 400 fws, så sa de till mig iallafall. Orginalmanual har funnits men utgått. :( Om den funnits hade jag mer än gärna köpt den. Kan ju inte ta med mig databurken i garaget.

Frolicc skrev:
2201460 Tyvärr har inte haynes någon servicemanual till 400 fws, så sa de till mig iallafall. Orginalmanual har funnits men utgått. :( Om den funnits hade jag mer än gärna köpt den. Kan ju inte ta med mig databurken i garaget.

Läste du överhuvudtaget mitt tips?? Tro inte att med hjälp av elschemat att det blir lättare, du får lika förbannat följa mitt tips om att följa pluskabelns väg!
Elschemat kan vara till hjälp mot andra sorters fel, men när huvudsäkringen smälter har du väldigt begränsat område att felsöka på, övriga säkringar är till näst intill 99% av hojens el-system!!

Men gör som du vill! :)

Ronneby-Benny skrev:
2201006 :) Har huvudsäkringen smält ner och en ny går sönder direkt utan att du sätter på tändningen, bör du följa plussladdens väg till en säkringsdosa där övriga säkringar sitter, kolla så att inte kabeln ligger i kläm!! Huvudsäkringen skyddar i huvudsak mot kortslutning eller överbelastning till kretsen för startmotorn, finns startrelä i kretsen. Men så länge du inte försöker starta motorn och säkringen ändå går sönder så bör felet ligga på vägen mellan batteriets pluspol och säkringsdosan där alla övriga säkringar finns!!
En lös jordkabel kan knappast orsaka sådant fel.
Rätt är som någon skrev ovan, dålig kontakt skapar överhettning och säkring med plasthöljet smälter!
Sitter säkringsdosan därframme under instrument panelen är det sannolikt avgnagd kabelhölje som någon ovan nämnde!! :)
Ett tips för felsökning är att ersätta h-säkringen med en glödlampa.
Iom att det (sannolikt) är kortis nånstans kommer lampan att lysa. OK?
Nu kan du börja leka "rycka-kabel-leken" och när lampan slocknar har du hittat felet..
(Lampan kommer att funka som säkring så h-säkringen blir för tillfället överflödig..10-20W lampa kan vara ok..)

(..Hej R-B, är du här också???)

Ronneby-Benny skrev:
2201530 Läste du överhuvudtaget mitt tips?? Tro inte att med hjälp av elschemat att det blir lättare, du får lika förbannat följa mitt tips om att följa pluskabelns väg!
Elschemat kan vara till hjälp mot andra sorters fel, men när huvudsäkringen smälter har du väldigt begränsat område att felsöka på, övriga säkringar är till näst intill 99% av hojens el-system!!

Men gör som du vill! :)

Jomenvisst gjorde jag det :) Var bara tvungen att svara på inlägget om att jag borde köpa en servicemanual. Jag har föresten ingen säkringsbox där övriga säkringar sitter. Dock har du helt rätt i din övriga teori. :pannkyss

Efter en stunds mekande i mina föräldrars garage med en polare står det klart att det är lika schysst kontakt från tändningslåsets pluskabel till både plus och minus på hojen. Det är ju inte så bra.

Mindre bra är att strömmens genväg nu ligger på pluskabeln från batteriregionen. Vilket alltså är under tanken och vi hade ingen vettig plats att förvara 15 liter bensin i den nytankade hojen. Slutmekat för idag. Biltema bensindunk inhandlas under morgondagen.

På FWSen så går kablarna från tändplattan till tändspolarna under motorn och upp vid framdrevet. Kolla så att dom är hela, på exets hoj så hade dom nötts av och det blev till att skarva.

Åsså lite feedback, tack... :7peta
Eller gräver du fortfarande i ledningarna på hojen ????

Javisst, gräver fortfarande runt =) Studenter som jag måste även tentaplugga så hojen har fått vänta lite, tenta i transportprocesser(gasflöden i rör och i membran och sånt nödvändigt) imorgon. :confused:

Dock blev det nyligen lite grävande och avlägger härmed följande rapport:

Första konstaterandet, alla ledningar är hela. Där rök eltejpslösningen.

Andra konstaterandet är att om laddningsregulatorn kopplas bort så är hojen inte kortsluten längre. Regulatorn har fem ledningar. Gul 1-3 från generator. Röd till batteri(+) och en svart(som på hojen kallas svart/vit jord?). När man mäter på den så ger den rätt skumma värden så antar den har ballat ur totalt men som den nybörjare man är så frågar jag naturligtvis proffsen på sporthoj innan jag drar iväg och inhandlar en.

Mätning av motstånd med biltemas billigaste multimeter
Röd ledning > Svart/vit 0,6
Gul 1 > Svart/vit 0,6
Gul 2 och 3 > Svart/Vit Ej kontakt
Gul > Gul har ej kontakt
Gul 1 > Röd 0,6

Regulatorn är ju en känd svag punkt på denna modell. Både förra och ägaren innan honom har enligt de själva bytt regulatorn. Man kanske skulle satsa på en regulator till en annan hoj. Vilka kriterier skall uppfyllas för att regulatorn skall passa?

Kom på en sak till.

Vid mitt batteri finns det en ensam gul (men övergår på hojen till blå/grön) som är fäst på pluspolen förutom de vanliga tjocka + och - sladdarna. Enligt elschemat finns ingen sådan ledning. Hur ser det ut på era cyklar?

Att resistansmäta regulatorn säger inte mycket eftersom den innehåller halvledare som dioder mm. Men prova följande:

1. Lossa kablarna till och från regulatorn. De tre gula kommer från "generator"-lindingarna som är symetriskt kopplade i en triangel. Mäter du resistansen mellan vilken kombination som helst mellan de gula ska du därför få samma resultat.

2. Ladda batteriet och starta hojen med kablarna till regulatorn bortkopplade. Nu skall du kunna mäta växelspänning över alla kombinationer av de gula kablarna. Spänningen skall vara lika oavsett kombination men variera med varvtalet. Normalt från ca 30 - 70 volt.

3. Koppla in de gula kablarna till regulatorn. Mät vilken likspänning som kommer ut där röd och svart/vit skall sitta. Skall vara laddspänning dvs ca 13-15 volt.

Du kan ha problem med både lindningarna och regulatorn eftersom det ena kan bränna det andra.

Lycka till!

/A

Dea skrev:
2213549 Att resistansmäta regulatorn säger inte mycket eftersom den innehåller halvledare som dioder mm. Men prova följande:

1. Lossa kablarna till och från regulatorn. De tre gula kommer från "generator"-lindingarna som är symetriskt kopplade i en triangel. Mäter du resistansen mellan vilken kombination som helst mellan de gula ska du därför få samma resultat.

2. Ladda batteriet och starta hojen med kablarna till regulatorn bortkopplade. Nu skall du kunna mäta växelspänning över alla kombinationer av de gula kablarna. Spänningen skall vara lika oavsett kombination men variera med varvtalet. Normalt från ca 30 - 70 volt.

3. Koppla in de gula kablarna till regulatorn. Mät vilken likspänning som kommer ut där röd och svart/vit skall sitta. Skall vara laddspänning dvs ca 13-15 volt.

Du kan ha problem med både lindningarna och regulatorn eftersom det ena kan bränna det andra.

Lycka till!

/A

1. Om man mäter på gul 1-3 från generator får man samma resultat på mätningarna oavsett kombination. Om man mäter på gul 1-3 från regulator får man EJ samma resultat.

2. Skall provas.

3. Tja, är tveksam till att det blir någon spänning alls mellan röd och svart då de för tillfället är kortslutna "typ". För att uttrycka mig elektriskt inkorrekt: Då man kopplar in regulatorn med röd sladd(batt + pol) strömmar elen rakt igenom regulatorn, ut på andra sidan och till batteriets minuspol.

Då var cykeln hel igen :) Eller kanske inte...

Ny laddningsregulator inköpt och monterad. Resultatet blev som följer.

Laddspänningen är helt okej, ligger konstant på 14,4 om jag minns rätt. Spänningen ut från generatorn börjar på dryga 30 vid tomgång och 70 V vid 4-5000 varv. Hojen går schysst i övrigt och allt verkar funka.

Nu till min fundering. Om tändningen är av ligger det forfarande en spänning i hojen. Är det normalt? Det finns ju inga larm eller annat göjs som tar ström då tändningen är av, eller? :confused: Om man resistansmäter skiten så ligger den på cirkus 28kOhm. Men bristande elkunskap chansar jag på 0,5mA som ström? Är det litet, stort eller obetydligt?

Iallafall så startar hojen. Efter en halvtimmes tomgång på föräldrarnas garageuppfart blev den nya laddningsregulatorn mkt varm. Uppskattning med handen utförd :brinnerup och jag chansar vilt på 80 grader. Är detta normalt?

Har föresten kommit på vad den skumma sladden till batteriets pluspol är till för. Den ersätter sensorn för lågt batervatten så att man slipper stirra på en lysande varningslampa vid körning.

VÅgar jag ta ut hojen tro? Håller den ihop? :squid

Frolicc skrev:
2217208 /snip/ nya laddningsregulatorn mkt varm. Uppskattning med handen utförd :brinnerup och jag chansar vilt på 80 grader. Är detta normalt? /snip/ :squid

Du kan inte känna 80 grader med handen - man bränner sig redan vid 45grader...
Det gäller att regulatorn får ordentligt med kylning.

UltraMarine skrev:
2217221 Du kan inte känna 80 grader med handen - man bränner sig redan vid 45grader...
Det gäller att regulatorn får ordentligt med kylning.
Liten korr.. Man brukar säga att vid 60gr gör det ont men man bränner sig inte, nätt och jämnt alltså..
80gr gör ont...
Du måste se till att regulatorn får bra kylning. Finns det en plan kylyta på undersidan skall den ligga mot en plan yta på ramen, om möjligt UTAN lack emellan (samt om du har, ett tunt lager värmeledande kiselfett emellan). Lacken sänker värmeöverföringen/kylförmågan väldigt mycket.
Värme är elektronikens värsta fiende.
Vad menar du förresten med att "det finns spänning" när tändn är avslagen??
Det finns ju alltid +12V hela vägen från batteri till tändningsnyckel och sannolikt även på laddregulatorn.
Ser att du resistansmätte till 28K och skattar läckströmmen till 0.5mA. Inte helt orimligt, betyder en "standby-tid" på ca 200h per Ah i acken, eller, du tappar knappt 1 Ah per vecka (=168h).
Detta verkar helt OK.
Återkom gärna med resultat, själv jag ska nu ut och byta vxllåda på en bil (framhjulsdriven.. :gnissla )

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg