Felsöka automatlåda ?

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Grannens opel har pajjat å jag funderar på att lägga ett skambud hehe.. :tummenupp

Va å tittade på den lite snabbt igår, vid start så driver lådan både framåt å bakåt men bara efter någon minut blir det som neutral på alla lägen...

Hittar ingen oljesticka till lådan heller.. så kanske måste tappa ut oljan för att bedömma skicket på den ?

Hur gör jag enklast felsökning? Vill egentligen bara veta om det kan räcka med service, dvs olja å filter i lådan eller om den är slut å måste bytas/repareras... :gnissla

Bilen var senast servad för tre år sedan bör tilläggas.. Vecta 2,2 från 2002
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Nån nivåsticka borde det väl finnas ?. Aut lådor måste ha rätt nivå för att lira ordentligt. Vet en kille som sålde sin jänkebil för att lådan inte växla ordentligt. Nya ägaren fyllde på mer olja, så funka den sen. Visa sig att oljestickan va lite krökt utan att gamla ägaren märkt nåt. Kolla på nåt opelforum kanske ?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nån nivåsticka borde det väl finnas ?. Aut lådor måste ha rätt nivå för att lira ordentligt. Vet en kille som sålde sin jänkebil för att lådan inte växla ordentligt. Nya ägaren fyllde på mer olja, så funka den sen. Visa sig att oljestickan va lite krökt utan att gamla ägaren märkt nåt. Kolla på nåt opelforum kanske ?

Inte ovanligt med nivåplugg, om där ens finns det.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Skall man kolla nivån på en audi med tiptronic måste man hissa bilen, starta motorn, ha koll på automatens oljetemperatur med dator i diagnosuttaget, dra igenom alla växlar med bilen hissad, fylla på tills det rinner över vid rätt oljetemp. Sen har man förhoppningsvis rätt nivå.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Tack för alla svar !

Jo jag tror det är nivåpluggar på lådan istället för sticka.

Då det är mkt elektronik till lådan tänkte jag försöka läsa felkoder ikväll med hjälp av odbII dongel till mobilen.
Efter det så blir det nog att kolla oljans skick och nivå.

Läste att om oljan är svart så är lådan körd...
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Tack för alla svar !

Jo jag tror det är nivåpluggar på lådan istället för sticka.

Då det är mkt elektronik till lådan tänkte jag försöka läsa felkoder ikväll med hjälp av odbII dongel till mobilen.
Efter det så blir det nog att kolla oljans skick och nivå.

Läste att om oljan är svart så är lådan körd...

95% säker på att den lådan har nivåplugg i botten och för att säkerställa rätt mängd olja skall det utföras enligt samma metod som psxcare beskrev ovan. Du kan även överfylla köra upp i rätt temp och sedan öppna pluggen.

Det kommer inga missljud ifrån lådan?
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Okej okej :)

Jo nu när du säger det så vill jag minnas att det "surrade" om bilen vid läge "P" och "N"...?

Hmmm... Inte ett symptom jag kan minnas.

Kolla om du kan få ur lite olja och se så den ser ok ut. Ser oljan bra ut, prova fylla på lite mer och se om lådan får full funktion.

Fungerar den ändå inte så måste man nog öppna den för att undersöka vad som felar. (om det inte finns felkod som kan förklara problemet)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top