Felsöka automatlåda ?

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Grannens opel har pajjat å jag funderar på att lägga ett skambud hehe.. :tummenupp

Va å tittade på den lite snabbt igår, vid start så driver lådan både framåt å bakåt men bara efter någon minut blir det som neutral på alla lägen...

Hittar ingen oljesticka till lådan heller.. så kanske måste tappa ut oljan för att bedömma skicket på den ?

Hur gör jag enklast felsökning? Vill egentligen bara veta om det kan räcka med service, dvs olja å filter i lådan eller om den är slut å måste bytas/repareras... :gnissla

Bilen var senast servad för tre år sedan bör tilläggas.. Vecta 2,2 från 2002
 
Nån nivåsticka borde det väl finnas ?. Aut lådor måste ha rätt nivå för att lira ordentligt. Vet en kille som sålde sin jänkebil för att lådan inte växla ordentligt. Nya ägaren fyllde på mer olja, så funka den sen. Visa sig att oljestickan va lite krökt utan att gamla ägaren märkt nåt. Kolla på nåt opelforum kanske ?
 
Nån nivåsticka borde det väl finnas ?. Aut lådor måste ha rätt nivå för att lira ordentligt. Vet en kille som sålde sin jänkebil för att lådan inte växla ordentligt. Nya ägaren fyllde på mer olja, så funka den sen. Visa sig att oljestickan va lite krökt utan att gamla ägaren märkt nåt. Kolla på nåt opelforum kanske ?

Inte ovanligt med nivåplugg, om där ens finns det.
 
Skall man kolla nivån på en audi med tiptronic måste man hissa bilen, starta motorn, ha koll på automatens oljetemperatur med dator i diagnosuttaget, dra igenom alla växlar med bilen hissad, fylla på tills det rinner över vid rätt oljetemp. Sen har man förhoppningsvis rätt nivå.
 
Tack för alla svar !

Jo jag tror det är nivåpluggar på lådan istället för sticka.

Då det är mkt elektronik till lådan tänkte jag försöka läsa felkoder ikväll med hjälp av odbII dongel till mobilen.
Efter det så blir det nog att kolla oljans skick och nivå.

Läste att om oljan är svart så är lådan körd...
 
Tack för alla svar !

Jo jag tror det är nivåpluggar på lådan istället för sticka.

Då det är mkt elektronik till lådan tänkte jag försöka läsa felkoder ikväll med hjälp av odbII dongel till mobilen.
Efter det så blir det nog att kolla oljans skick och nivå.

Läste att om oljan är svart så är lådan körd...

95% säker på att den lådan har nivåplugg i botten och för att säkerställa rätt mängd olja skall det utföras enligt samma metod som psxcare beskrev ovan. Du kan även överfylla köra upp i rätt temp och sedan öppna pluggen.

Det kommer inga missljud ifrån lådan?
 
Okej okej :)

Jo nu när du säger det så vill jag minnas att det "surrade" om bilen vid läge "P" och "N"...?

Hmmm... Inte ett symptom jag kan minnas.

Kolla om du kan få ur lite olja och se så den ser ok ut. Ser oljan bra ut, prova fylla på lite mer och se om lådan får full funktion.

Fungerar den ändå inte så måste man nog öppna den för att undersöka vad som felar. (om det inte finns felkod som kan förklara problemet)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top