Felregistrerad importhoj - hur ändra?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag köpte min CBR1000RR-06:a av en dansk som tagit in och registrerat den i Sverige.
När den reggades här, skrevs importdatumet som årsmodell, alltså blev hojen en 2012:a plötsligt.

Det hade inte varit ett större problem för mig om det inte var för försäkringspremien som blir dubbelt så hög pga det.
(ungefär samma vikt och effekt på de båda årsmodellerna)

Ska jag behöva betala både ursprungskontroll/bevis och registreringsbesiktning för att den ska få rätt uppgifter i regbeviset?
Känns skit att jag ska behöva rätta till det som inte stämmer hos Transportstyrelsen.
 
Råkade ut för något liknande när jag importerade en hoj från USA för ett antal år sedan.
Transportstyrelsen valde årsmodell = import-år.
Ringde dem och ville få dem att ändra men det var som att prata med en vägg....

När jag skulle registreringsbesiktiga hojen nämnde jag att det stod fel årsmodell i det tillfälliga regbeviset.
Personalen som utförde registreringsbesiktningen kollade upp ramnumret och kunde konstatera att transportstyrelsen gjort fel.
De gick in i bilregistret via sin dator och skrev in rätt årsmodell.
Du får ett nytt regbevis på posten om några dagar, sa de....

Ta ett snack med någon som hanterar registreringsbesiktningar hos Bilprovningen så fixar de nog det åt dig.
Hoppas att det löser sig!
 
Råkade ut för något liknande när jag importerade en hoj från USA för ett antal år sedan.
Transportstyrelsen valde årsmodell = import-år.
Ringde dem och ville få dem att ändra men det var som att prata med en vägg....

När jag skulle registreringsbesiktiga hojen nämnde jag att det stod fel årsmodell i det tillfälliga regbeviset.
Personalen som utförde registreringsbesiktningen kollade upp ramnumret och kunde konstatera att transportstyrelsen gjort fel.
De gick in i bilregistret via sin dator och skrev in rätt årsmodell.
Du får ett nytt regbevis på posten om några dagar, sa de....

Ta ett snack med någon som hanterar registreringsbesiktningar hos Bilprovningen så fixar de nog det åt dig.
Hoppas att det löser sig!
- Men du regbesiktigade hojen, medan min redan är inregistrerad. Kanske krävs omregistrering för mig då lik förbannat, trots att Transportstyrelsen reggat in den med fel årsmodell :huvet
 
Transportstyrelsen har ju ursprungsbeviset mm i sina gömmor och de borde kunna rätta till ett tidigare fel.
Har du pratat med dem?

Hur länge sedan gjordes regbesiktningen?
 
Transportstyrelsen har ju ursprungsbeviset mm i sina gömmor och de borde kunna rätta till ett tidigare fel.
Har du pratat med dem?

Hur länge sedan gjordes regbesiktningen?
- De kan skicka mig ursprungsbeviset...mot en ringa kostnad av 1100 SEK.
Jag tycker det vore rimligt om de själva rättade till felet de skapat, utan att jag ska betala först ursprungsbevis och sedan regbesiktning på en hoj som redan har registreringsbevis.
 
- De kan skicka mig ursprungsbeviset...mot en ringa kostnad av 1100 SEK.
Jag tycker det vore rimligt om de själva rättade till felet de skapat, utan att jag ska betala först ursprungsbevis och sedan regbesiktning på en hoj som redan har registreringsbevis.
Det tar säker en timmes manuell hantering att skicka reg.bevis till dig.
Så 1100 är väl normal verkstadsdebitering?
 
För många år sedan (2000) köpte jag en ny bil i danmark som jag registrerade i sverige. Vid den första besiktningen efter 3 år? eller 4? fick jag frågan om det var en registreringsbesiktning av dragkroken. Den satt på vid köpet var mitt svar och kunde visa upp specen. Så fick nya papper hem om att bilen hade dragkrok. Andra besiktningen efter 5år? så så säger mannen att jag tappat 2 drivaxlar:rolleyes: Den var reggad som 4-hjulsdriven enligt honom. Han löste det. Så visst blir det fel ibland men min uppfattning är att de är lösningsvilliga. (Undrar vad polisen sagt om de tagit mig med släp innan det rättades till)
 
Jag hade samma problem med en importerad hoj för några år sedan. Men då räckte det med ett telefonsamtal till försäkringsbolaget så fick jag en premie som överensstämde med den verkliga årsmodellen.
 
Jag hade samma problem med en importerad hoj för några år sedan. Men då räckte det med ett telefonsamtal till försäkringsbolaget så fick jag en premie som överensstämde med den verkliga årsmodellen.
- Jag försökte också den vägen, men de hänvisar till Bilprovningen eller Transporstyrelsen. När jag kontaktade Transportstyrelsen hänvisade de till Bilprovningen...som hänvisade specifikt till Besikta.
Så idag ska jag försöka förklara caset direkt på bilprovningen här i stan o se vad jag får för svar där.
 
Det tar säker en timmes manuell hantering att skicka reg.bevis till dig.
Så 1100 är väl normal verkstadsdebitering?
- Normal debitering ja, men jag har ju inte orsakat felregistreringen från början. Sen tror jag inte ens att sådant hanteras manuellt, utan går iväg med en knapptryckning på datorn o vips färdighanterat.
 
- Jag försökte också den vägen, men de hänvisar till Bilprovningen eller Transporstyrelsen. När jag kontaktade Transportstyrelsen hänvisade de till Bilprovningen...som hänvisade specifikt till Besikta.
Så idag ska jag försöka förklara caset direkt på bilprovningen här i stan o se vad jag får för svar där.
Ja, mitt scenario utspelades för ca 10 år sedan och jag antar att byråkratin inte blivit smidigare med åren. Det beror nog även mycket på vilket försäkringsbolag man har och om man får prata med en vettig handläggare.
 
- Normal debitering ja, men jag har ju inte orsakat felregistreringen från början. Sen tror jag inte ens att sådant hanteras manuellt, utan går iväg med en knapptryckning på datorn o vips färdighanterat.
Vill du verkligen ha billigare försäkring? Tycker 1100, låter billigt för det. Eller kanske viktigast att få vara lite "rättshaverist"? Det är ju lätt att skylla på myndigheter, men "Danskjäveln" tycker jag inte är oskyldig i detta fall.
 
Vill du verkligen ha billigare försäkring? Tycker 1100, låter billigt för det. Eller kanske viktigast att få vara lite "rättshaverist"? Det är ju lätt att skylla på myndigheter, men "Danskjäveln" tycker jag inte är oskyldig i detta fall.
- Rättshaverist? : ))
Jag vill att de som orsakat en premiehöjning med ca 10 000 SEK/år för mig, justerar de felaktiga uppgifterna i registreringshandlingarna...that´s all.
Jag tycker inte att jag ska behöva betala 1100+1800 SEK extra för att motorcykeln är felreggad av ett besiktningsföretag.
 
Det tar säker en timmes manuell hantering att skicka reg.bevis till dig.
Så 1100 är väl normal verkstadsdebitering?
Att köpa en ny registreringsskylt kostar 80kr, då får du en utstansad och präglad plåtbit hemskickad till dig i ett paket. Ett registreringsbevis kostar 50kr att få hemskickat. Så 1100kr för en annan papperslapp, som dom hanterar med knapptryckningar som sagt, känns vansinnigt dyrt.
 
Att köpa en ny registreringsskylt kostar 80kr, då får du en utstansad och präglad plåtbit hemskickad till dig i ett paket. Ett registreringsbevis kostar 50kr att få hemskickat. Så 1100kr för en annan papperslapp, som dom hanterar med knapptryckningar som sagt, känns vansinnigt dyrt.

En anledning till att de första två inte kostar så mycket är ju högst troligt att processen är helt automatiserad och att det INTE involverar en människa som kostar pengar per timme.
 
Kollade du inte upp vad det var innan du köpte den? Slog du inte upp reg uppgifterna innan köpet? Kollade inte upp försäkringen innan?
 
Känns som den tidigare ägaren som imponerande den borde sagt till när han reggade den och märkte det.
Han borde även nämnt det till dig när du köpte den
 
Känns som den tidigare ägaren som imponerande den borde sagt till när han reggade den och märkte det.
Han borde även nämnt det till dig när du köpte den
- Jag kollade uppgifterna på hojen, och ställde även frågan till honom. Han visste bara att de noterade registreringsdatum i Sverige som årsmodell. Det utgick jag ifrån gick att ändra, eftersom det finns både chassinummer och typgodkännande hos Transportstyrelsen, som visar att det är en 06:a.
 
- Jag kollade uppgifterna på hojen, och ställde även frågan till honom. Han visste bara att de noterade registreringsdatum i Sverige som årsmodell. Det utgick jag ifrån gick att ändra, eftersom det finns både chassinummer och typgodkännande hos Transportstyrelsen, som visar att det är en 06:a.
Jag förstår att det känns jäkligt surt. Hoppas att det går att fixa på något smidigt sätt
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top