Felkopplad el Kawasaki GPZ900 -88?

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Tjenare!
Var iväg och hämtade en Kawasaki GPZ900 årsm.88 i lördags.
Hittills är jag helnöjd =)

Ett par skumma saker bara:

Det går inte att starta MC:n när kopplingshandtaget är indraget.

När jag fäller ned stödet fortsätter motorn att gå (även om jag har en växel i), en röd lampa under hastighetsmätaren lyser när stödet är nedfällt.

Har tittat på lite el-scheman men kan inte hitta någon lösning, någon här som har nått förslag?

/Buffer

Last edited:
Hade motsvarande "problem" på min, ärg i brytarn, särplockning och rengöring löste det.
Kan du testa rätt enkelt, koppla loss k-donet och bygla, startar den då med växel i sitter felet i brytaren.
(glöm inte at även klämma in kopplingen ;) )

Hade motsvarande "problem" på min, ärg i brytarn, särplockning och rengöring löste det.
Kan du testa rätt enkelt, koppla loss k-donet och bygla, startar den då med växel i sitter felet i brytaren.
(glöm inte at även klämma in kopplingen ;) )

Antar att det var brytaren till stödet du menade, den verkar fungera, då den ger signal till lampan på instrumentpanelen...

Last edited:
nä, brytarn på kopplingshandtaget, det är den som skall ge signal om at det är ok at starta med växel i.

nä, brytarn på kopplingshandtaget, det är den som skall ge signal om at det är ok at starta med växel i.

Okej, det jag först misstänkte var att den brytaren var felkopplad. Har jag friläge och drar in kopplingen så kan jag inte starta, har jag däremot kopplingen ute, startar hon fint :confused:

Enligt de elscheman jag läst så skall brytaren vid kopplingen vara kopplad via stödet, men motorn stannar inte när stödet fälls ned, det enda som händer är att en lampa tänds.

Nu har jag försåvit en xjr, men det skall väl vara bara en rätt simpel brytare, bara två sladdar, och en sådan kan du inte koppla "fel", den är antinge öppen eller sluten.
Nu vet jag ju inte om den går at montera fel så den är öppen när den skall vara stängd.
Men testa med en bygel, koppla loss k-donet (öppen), prova starta, FU ok?
Inte, testa at bygla ledarna (sluten), FU ok?
Om du inte får någon skillnad mellan dom två sätten sitter felet någon annan stans än i brytaren.

Kolla om du kan hitta service manualen här: http://www.de-pc.net/paginas/manuals/kawasaki.htm

Nu har jag försåvit en xjr, men det skall väl vara bara en rätt simpel brytare, bara två sladdar, och en sådan kan du inte koppla "fel", den är antinge öppen eller sluten.
Nu vet jag ju inte om den går at montera fel så den är öppen när den skall vara stängd.
Men testa med en bygel, koppla loss k-donet (öppen), prova starta, FU ok?
Inte, testa at bygla ledarna (sluten), FU ok?
Om du inte får någon skillnad mellan dom två sätten sitter felet någon annan stans än i brytaren.

Kolla om du kan hitta service manualen här: http://www.de-pc.net/paginas/manuals/kawasaki.htm

Okej.
På min båge går det 3 sladdar till kopplingshandtaget. 1st till nån kopplingslåda, 1 st förbi neutral-relät och in i kopplingslådan och 1 st till jord..

Kolla att brytare vid stödet är OK, det brukar fara in skit under gummibälgen så att brytaren fastnar och inte går tillbaka som den ska.

Brytaren är växlande och när den bråkar upplever man det som startspärren fungerar bakvänt.

Vanligast är nog att man kopplar bort den helt men då måste man bygla ihop två av trådarna för att allt annat (spärra starta med växel utan koppling) ska funka.

Kolla att brytare vid stödet är OK, det brukar fara in skit under gummibälgen så att brytaren fastnar och inte går tillbaka som den ska.

Brytaren är växlande och när den bråkar upplever man det som startspärren fungerar bakvänt.

Vanligast är nog att man kopplar bort den helt men då måste man bygla ihop två av trådarna för att allt annat (spärra starta med växel utan koppling) ska funka.

Har kollat brytaren, den verkar ok (inget skit under gummibälgen). När stödet är nere tänds en röd lampa under hastighetsmätaren (den släcks när stödet fälls upp).

Några fler ideér?

verkar som att någon lekt själv med ditt elsystem tidigare.
ta bort kontakten i kopplings handaget, sitter med 2 skruvar undertill om jag inte minns fel.
Fungerar neutrallampan ? om Ja. .Se nedan
Kör utan denna funktion. Enkelt.

verkar som att någon lekt själv med ditt elsystem tidigare.
ta bort kontakten i kopplings handaget, sitter med 2 skruvar undertill om jag inte minns fel.
Fungerar neutrallampan ? om Ja. .Se nedan
Kör utan denna funktion. Enkelt.

Iof. kan det vara någon som vänt på kablarna till kopplingshandtaget, den fungerar ju omvänt.
Det skumma är att motorn inte dör när man fäller ned stödet :confused:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...