Felkod thunderace? Varvräknaren studsar på 7,5K

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Hjälper polaren med att försöka få igång en thunderace1000. Varvräknaren går upp till 7.5kvarv och stannar där i 2 sek innan den återgår till 0. Gnista finns och soppa får den men den vägrar starta. Vad betyder felkoden??
Tips tack....

Varvräknaren hoppar ju omkring så där när när styrenheten för EXUP-ventilen tycker att något är fel med den.
Enligt Haynes visar varvräknaren då först 0 i 3 sek. sen 7000 i 2,5 sek. och sen verkligt varvtal i 3 sek. Detta upprepas så länge motorn går.

Tror dock inte att den borde vägra starta pga av detta.

Har han ny och fräsch soppa i?

Nu vet jag inte om Thunderace har TPS, men om den har det så kan det vara samma problem som jag hade på min Fazer, man fick hålla på at försöka starta den i nästan en kvart innan den ville starta (men jag fick visserligen aldrig något felmeddelande p.g.a. detta).

YZF750 skrev:
Varvräknaren hoppar ju omkring så där när när styrenheten för EXUP-ventilen tycker att något är fel med den.
Enligt Haynes visar varvräknaren då först 0 i 3 sek. sen 7000 i 2,5 sek. och sen verkligt varvtal i 3 sek. Detta upprepas så länge motorn går.

Tror dock inte att den borde vägra starta pga av detta.

Har han ny och fräsch soppa i?
Japp den biten har vi hittat också. Dock står det bara det där om 3000 varv i 2 sek och inget om 7000. Som du säger borde inte Exupen ställa till såna startproblem. Vi har till och med provat med startgas utan att få nån reaktion. Gnibban ser fin ut, fuggarna är fulla med soppa, allt verkar OK utom varvräknarstudsen upp till 7,5 med jämna mellanrum. Innan den blev så här svår var den trött uppe i varv också.
Fler tips???

Edit* Jo visst har den TPS också. Varför skulle den bli svårstartad pga den? Den ska väl bara förskuta tändkurvan vid högra varvtal och konstiga gaspå/avslag.?

Jag vet faktiskt inte varför TPS'en kan göra så att hojen blir svårstartad, men jag fick tipset av en annan kille som kör samma hoj som jag (han hade samma problem som jag också). När jag beskrev mitt problem med att starta hojen för honom så sa han att det till 90% säkerhet (på Fazer-modellen) var TPS'en som var felinställd. Jag kollade då TPS'en och mycket riktigt var den felinställd, numera startar den direkt :tummenupp Problemet jag hade när jag skulle starta min hoj var att startmotorn gick, men motorn ville inte ens antyda till att tända förräns efter ca. en kvart. Han sa också att EXUP'en kan bidra till att hojen blir svårstartad.

Men jag tror inte längre att det kan vara problemet på din polares hoj, jag tittade i min servicemanual och fick då se att när varvräknaren på Fazer visar ca. 7'000 varv är det EXUP'en som klyddar :) (eftersom det är samma fabrikat på hojarna så är nog chansen ganska stor att felmeddelandena varnar vid samma fel) :)

TPSen talar om hur mkt du gasar. På förg.motorer används den infon o varvet till att justerar tändningen. Dvs. trassel m den (el urkoppling) ger fel tändinställning iaf nånstans. Borde rimligen kunna påverka startvilligheten.
/u

OK, TPS:en alltså. Tänkte bolla en teori som vi kom fram till. Han körde tydligen ganska länge med detta felmeddelande och hojen gick ju som skit. Inget konstigt med det iof om nu EXUP:en var stängd. Men kan detta ha byggd upp skit runt avgasventilerna då avgaserna inte hade nånstans att ta vägen då utblåset var stängt, med sotuppbyggnad till följd? Det gick ju inte lugnare för att den gick dåligt. Om så skulle vara fallet finns det inte nåt medel som löser sot från ventiler? Detta skulle ju kunna förklara att den är svårstartad eftersom den inte har komp. Ska testa med en kompmätare, men låter det långsökt?

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back