Fel rotationsriktning på mönstrat bakdäck, hur illa?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Kom hem och såg att däcket som firman monterat satt åt fel håll, är det värt att bråka om att få det ditsatt åt rätt håll? Som jag förstått det är rotationsriktningen vald pga. vattnets flöde ut från däcket. Hur stor roll tror ni det spelar med ett sådant här mönster? http://www.mawonline.com/photos/pirelli_mt60_tire_rr.gif

Kommer förmodligen köra i regn och då är det ju inte så kul med bakhjulssläpp bara sådär kanske.
Grejen är den att det satt monterat åt fel när jag köpte fälgen så de trodde väl att det var åt fel håll som var the shit.
 
Hela däcket är konstruerat för att rotera åt ett visst håll, så det är av yttersta vikt. Be verkstaden att åtgärda felmontaget.
 
Felmonterat i vilket fall, o det kan man ju inte tollerera


Tanken är att v-mönstret ska pressa vattnet åt sidorna. Sitter det felmonterat funkar det ingen vidare
 
Det skall vändas då det faktiskt är farligt. Som det skrivs ovan skall vatten, skit osv pressas utåt. Nu kommer det inåt istället!

Det finns som sagt däck som inte har någon speciell rotationsriktning, därmed finns det inget heller som indikerar detta på däcket. Men i detta fall är det solklart om det finns pilar som visar hur det skall rulla.

Firman skall fixa det snabbt!
 
Last edited:
Det där däcket är skitmjukt och kommer dessutom att slitas riktigt fort - fortare än normalt - när det sitter åt fel håll. Åk tillbaka och bråka lite, se till att få gratis kaffe o kaka för besväret, minst!
 
Sådär, lämnade in det hos Kenneths MC-service och de fixade det på momangen. Fick dessutom en burk kedjesprej på "köpet" för besväret. :tummenupp
 
Kom hem och såg att däcket som firman monterat satt åt fel håll, är det värt att bråka om att få det ditsatt åt rätt håll? Som jag förstått det är rotationsriktningen vald pga. vattnets flöde ut från däcket. Hur stor roll tror ni det spelar med ett sådant här mönster? http://www.mawonline.com/photos/pirelli_mt60_tire_rr.gif

Kommer förmodligen köra i regn och då är det ju inte så kul med bakhjulssläpp bara sådär kanske.
Grejen är den att det satt monterat åt fel när jag köpte fälgen så de trodde väl att det var åt fel håll som var the shit.


Absolut!
Sitter det åt fel håll får du ett slitage som ger lutande mönsterklackar s.k "wedging"
Och det gör däcket oroligt och spårinstabilt senare.
Dessutom dränerar det vatten mycket sämre.
Så klaga du!
 
Absolut!
Sitter det åt fel håll får du ett slitage som ger lutande mönsterklackar s.k "wedging"
Och det gör däcket oroligt och spårinstabilt senare.
Dessutom dränerar det vatten mycket sämre.
Så klaga du!

Det får man på framdäcket om det är rätt monterat oxå.
 
Även på däck med symmetriskt mönster finns det pilar för rotationsriktning.
Det beror på att däcket har en överlappande skarv och man ska inte köra så man river upp den.
 
Även på däck med symmetriskt mönster finns det pilar för rotationsriktning.
Det beror på att däcket har en överlappande skarv och man ska inte köra så man river upp den.

Stämmer detta verkligen nuförtiden?
På Diagonaldäck ja.
Men såvitt vi förstod på Michelins däcksseminarium görs både belt och cord samt stomme i ett "ändlöst" utförande numera.
 
Stämmer detta verkligen nuförtiden?
På Diagonaldäck ja.
Men såvitt vi förstod på Michelins däcksseminarium görs både belt och cord samt stomme i ett "ändlöst" utförande numera.

Det skiljer om däcken är gjutna eller gjorda på traditionellt sätt. Vet inte vilka som är gjorda si eller så, fast ska lägga på nya sulor på bilen idag så jag ska passa på att fråga däcksgubben.
 
Det skiljer om däcken är gjutna eller gjorda på traditionellt sätt. Vet inte vilka som är gjorda si eller så, fast ska lägga på nya sulor på bilen idag så jag ska passa på att fråga däcksgubben.

Inte för att vara elak, men däckgubbar vet oftast inte så mycket om däck...
Ja visst finns det de som kan, men inte medelgubben. Han vet bara att det märke HAN säljer är bäst.. För det har agenten sagt.
Det är ungefär som att fråga en mack-snucke idag om olja... ;)
Eller varför inte en El-Giganten säljare om vilken teve som är bäst och varför...
Fackkunskaper är ute idag.
Tyvärr.
 
Inte för att vara elak, men däckgubbar vet oftast inte så mycket om däck...
Ja visst finns det de som kan, men inte medelgubben. Han vet bara att det märke HAN säljer är bäst.. För det har agenten sagt.
Det är ungefär som att fråga en mack-snucke idag om olja... ;)
Eller varför inte en El-Giganten säljare om vilken teve som är bäst och varför...
Fackkunskaper är ute idag.
Tyvärr.

Nja, jag har pratat med honom idag. Förutom däckskrängare så har han en egen fabrik som gör däck av hans eget märke, ITS.
Nej, det finns ingen i den "moderna världen" som inte gjuter däcken. Däremot finns det i u-länder fabriker som gör på det gamla sättet.
Du tror väl inte jag tänkte ställa frågan till däckskrängaren i verkstan bakom Shell-macken? :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top