fel rotationsriktning på FÄLGEN

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Var på en mcbutiks jippo för ett tag sen och köpte då ett nytt framdäck som dom monterade på min zx9a. Dock så såg jag nu att dom lyckats få rotationsriktningen på fälgen fel. Däcket sitter åt rätt håll men fälgen sitter fel.

Vad är det i fälgen som har rotationsriktning?

Lorge skrev:
2149800 Var på en mcbutiks jippo för ett tag sen och köpte då ett nytt framdäck som dom monterade på min zx9a. Dock så såg jag nu att dom lyckats få rotationsriktningen på fälgen fel. Däcket sitter åt rätt håll men fälgen sitter fel.

Eller så har dom monterat däcken i fel rotationsriktning.

Lorge skrev:
2149800 Var på en mcbutiks jippo för ett tag sen och köpte då ett nytt framdäck som dom monterade på min zx9a. Dock så såg jag nu att dom lyckats få rotationsriktningen på fälgen fel. Däcket sitter åt rätt håll men fälgen sitter fel.

bromskivorna får ju dom andra beläggen

Lorge skrev:

En del fälgar har rotationsrikning i gjutningen men de absolut flesta har det inte(tror knappt man har det på gatfälgar alls) så eventuell rotationsriktning är bara för att bromspads och skivor skall matcha.

Det är bara att åka tillbaka och reklamera om det tydligt framgår av markeringar på fälgen. Det är firmans jobb att se till att det blir rätt under förutsättning att det finns markeringar som de kan se.

Åkte tillbaka nu och fick det ordnat, fick dock sitta och vänta i nästan 2 timmar! :4skrika

Men men, fick köpt mej ett par nya boots under tiden och fick mej en go tur iaf.

Boris JR skrev:
2150110 En del fälgar har rotationsrikning i gjutningen men de absolut flesta har det inte(tror knappt man har det på gatfälgar alls) så eventuell rotationsriktning är bara för att bromspads och skivor skall matcha.

Om man monterar framhjulet på fel håll på en R6:a så nyper bromsarna. Tror inte att hjulet skulle rotera om man försökte köra iväg med axeln åtdragen. :näsblod

Lorge skrev:
2151430 Nej, dom suger... men dom slipper ju ha mej som kund i fortsättningen iaf...
Det är nästan så att jag röstar för att du ska åka å lämna tillbaka stövlarna å köpa dom nån annanstans! Lite hade dom ju kunnat bjuda på iaf! Snåla, ogina typer :mad:

RRacer skrev:
2151454 Om man monterar framhjulet på fel håll på en R6:a så nyper bromsarna. Tror inte att hjulet skulle rotera om man försökte köra iväg med axeln åtdragen. :näsblod
Är det pga olika långa distanser på höger å vänster? :va

Chronic skrev:
2149822 Säkert viktigare att fälgen sitter åt rätt håll än däcket iaf.

lär ju vara viktigt att däcken sitter åt rätt håll också, så den inte hjälper till att vattenplana iatället för att förhindra det (för det lär ju inte vara ett slicks?)

Chronic skrev:
2149822 Säkert viktigare att fälgen sitter åt rätt håll än däcket iaf.
Men om det regnar så fungerar inte de vattenavvisande spåren i däcket = vattenplaning = helvete?
Såg inte din kommentar Thompson :P

Hoztic skrev:
2151523 Är det pga olika långa distanser på höger å vänster? :va

Distanserna ser likadana ut, har iofs inte mätt dem.
Hjulet ser oxå symmetriskt ut. Vetefan varför det blir så... :confused:

Inget större problem, det är ju bara att sätta dit hjulet på rätt håll! :hej

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!