Fel resistans i tändspole skadligt?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Är det skadligt för CDI boxen att köra med spolar som är 2.6 ohm istället för 3 ohm som är orginal?
Får inte igång hojen min och jag har kollat det mesta nu. Misstänker CDI boxen. Har kört med andra spolar än orginal och jag tror detta har gett mig bekymmer. :gnissla

Tvivlar på att det skulle vara så kritiskt, finns ju toleranser plus att resistansen
är temp.beroende.
Förmodligen är impedansen (växelströmsmotståndet) viktigare eftersom det är mest pulser där.
Men den är svårare att mäta och det finns säkert inga uppgifter på det heller.
CDIn är ju svår att prova. Kanske nån annan med likadan hoj kan låta dig prova din cdi på hans hoj.
Borde ju vara rätt ofarligt.
/u

Jag hade tänkt hitta nån med liknande hoj och testa. Vill utesluta felkällor.

Min vill inte starta och det är lite svårt att förstå felet.
Jag har en blackbirdmotor i en fireblade, och jag kör med firebladetändning. (Har även provat med spolar från blackbird(2.6ohm). Samma sak med dessa.)
Vet ej om denna orkar med en portad och planad blackbird med FCR41:or.
Det är gnista på alla stift, men jag vet ej om det är svag eller normal gnista. Har inga referenser att jämföra med.
Den har gått förut innan portning och planing. Dock hade den lätt för att sura stiften vid start. Detta kan ha hänt nu också, men då jag plockar ur stiften är dom torr och ser ut som ny. Har även provat med ätt begagnade stift också, med samma resultat
Den får soppa och går ej ens på startgas.
Den tänder ibland och går på ett par cylindrar, dock ej utan startmotorhjälp...
Förresten, varför ska Honda använda specialstift som kostar multum. 170 kr/st. :mad:
Men nu ska jag glömma eländet några dagar och fira midsommar.

Dubbelkolla inställning av kammar och ventilspel? Med gnista och startgas borde den tända... Bränn rent stiften och prova oxå!

Vet du om det är CDI på både Blackbird och Fireblade?

CDI använder en spänning på 200 - 400 volt för att mata primärlindningen medans en vanlig elektronisk tänding (s.k. ECU) använder 12 volt.

Spänningen till spolarna ska vara 100 volt på blackbirden, 12 volt i grundspänning.
Men jag kör med Firebladens elsystem så det borde inte spela nån roll. Den har fungerat förut dessutom.
Ska prova med en annan cdi-box, funkar inte det blir det att riva och kolla kammarna igen. Har provat med en massa tändstift och olika förgasare och tändspolar.
Hoppas på att det är cdiboxen, den är lätt att byta....

Nu är problemet löst.

2 fel. CDI box trasig, tände bara lite sporadiskt.
Sen stod avgaskammen lite fel.
Så nu går den som ett skott igen.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN