Fel reg.bevis vid uppkörning, ok?

stuntrider20

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Hoj
cbr
Hypotetisk fråga:

Om man kommer till en uppkörning för A med en hoj som för tillfället är reggad på A2, men i övrigt uppfyller alla krav (vikt, effekt, volym), och till denna har med sig ett gammalt reg.bevis från när hojen var reggad på full effekt. Hur stor är chansen att det går åt skogen? Kollar de upp om uppgifterna i beviset verkligen stämmer?

MVH

När jag gjorde min uppkörning i maj kollade han reg bevis. Skulle tippa på att du inte får köra med den hojen då den är A2 reggad och han borde kolla datumet. Men man vet aldrig..

När jag gjorde min uppkörning i maj kollade han reg bevis. Skulle tippa på att du inte får köra med den hojen då den är A2 reggad och han borde kolla datumet. Men man vet aldrig..

Vilket datum är det du menar? Man ser väl inte i ett gammalt reg.bevis att det finns ett nyare och att det är inaktuellt? Är väl inte för ens vid jämförelse om man ringer och kollar? Eller missar jag något?

Jag skulle tro att det kan funka. De har aldrig dubbelkollat regbeviset om det stämmer mot registret de gånger jag kört upp.

Inspektören kollar ju uppgifterna på regbeviset ganska noggrant men han kan ju inte se om det är det senast utfärdade om han inte kollat transportstyrelsens register. Finns det ingen anledning att kolla det så gör de inte det.

Sen när går det att A2-registrera motorcyklar?
Att det går att trixa med effekten så att de uppfyller kraven för att få köras med behörighet A2 är en sak men att hojen specifikt skulle få A2 inskrivet i registreringsbeviset?

Last edited:
Tror inte provförättaren dubbelkollar, då hade de ju lika gärna kunnat kolla direkt själva så hade man sluppit ha med sig pappret.

Men i detta hypotetiska scenariot vore det ju såklart enklast att regga hojen rätt i förväg så slipper man potentiellt ha kastat ~1500 kr i sjön genom att dyka upp på körprovet med "fel" hoj.

Sen när går det att A2-registrera motorcyklar?
Att det går att trixa med effekten så att de uppfyller kraven för att få köras med behörighet A2 är en sak men att hojen specifikt skulle få A2 inskrivet i registreringsbeviset?

Vad yrar du om?

Klart det blir ändrat i regbeviset när du regbesiktar om med en strypning:fakta

Vad yrar du om?

Det han menar är att hojen inte blir A2-typad, utan bara får en effekt (och vikt/effekt-förhållande) som gör att den är laglig att framföra på A2-kort.

Vad yrar du om?

Ja men hojar har ingen A-, A2- eller A1-klassning. Det är personer som har dessa behörigheter och får bara framföra lämpade hojar men hojarna i sig har ingen klassning. Det blir ingen A2-stämpel i regbeviset.

Vad yrar du om?

Det tillkommer uppgifter i registreringsbeviset om ny (strypt effekt) och ursprungseffekt (ostrypt effekt) mig veterligt inget annat eftersom så många här så snällt upplyst oss alla om så är A1, A2 o.s.v inga fordonklasser utan förarbehörigheter. :Bugar

Jag har t.ex en hoj passande för att köra med A2-behörighet. Den är drygt 20 år gammal -och ingen i Sverige hade ens haft A2 i tankarna då- och har 0,19nn kw/kg i vikteffektförhållande. Den har inte, har aldrig haft och kommer inte heller att få-om inte några regler ändras-A2 inskrivet någonstans i regbeviset. Lika lite som Ducatin har A inskrivet i sitt. Det är vikt/effekt + maxeffekt + strypningregeln som avgör vilken behörighet som krävs för ett specifikt fordon.
Om nu inte något ändrats sedan jag läste reglerna sist?

Last edited:
Det tillkommer uppgifter i registreringsbeviset om ny (strypt effekt) och ursprungseffekt (ostrypt effekt) mig veterligt inget annat eftersom så många här så snällt upplyst oss alla om så är A1, A2 o.s.v inga fordonklasser utan förarbehörigheter. :Bugar

Jag har t.ex en hoj passande för att köra med A2-behörighet. Den är drygt 20 år gammal -och ingen i Sverige hade ens haft A2 i tankarna då- och har 0,19nn kw/kg i vikteffektförhållande. Den har inte, har aldrig haft och kommer inte heller att få-om inte några regler ändras-A2 inskrivet någonstans i regbeviset. Lika lite som Ducatin har A inskrivet i sitt. Det är vikt/effekt + maxeffekt + strypningregeln som avgör vilken behörighet som krävs för ett specifikt fordon.
Om nu inte något ändrats sedan jag läste reglerna sist?

Kul att va besserwisser? Tror nog att du förstod frågan.

Ja men hojar har ingen A-, A2- eller A1-klassning. Det är personer som har dessa...
När ändrades det?
Jag fick lära mig att det finns:

A-människor: De som ser till att saker händer.
B-människor: De som noterar att saker händer.
C-människor: De som motverkar att saker händer.

Kul att va besserwisser? Tror nog att du förstod frågan.
Nej, det gjorde jag inte. Frågan om den nu var en sådan hade som utgångspunkt något som mig veterligen inte existerar nämligen en A2-reggad hoj. Det går då liksom inte att förstå "den", Att gissa vad som kanske egentligen menas, blir ibland kvickt mer underhållande än meningsfullt. Man både bör och skall kalla saker vid deras rätta namn. Annars kan man ganska kvickt upptäcka att man fått nåt i stället för det man egentligen ville ha. Då det nu handlar körkortsbehörigheter och inte fordonsklassningar så blir en A2-reggad hoj lite av ett syntax error. Och heter det egentligen inte schmetterling?

Nu kanske jag gör förhastade gissningar men jag TROR att trådskaparen menade att när man regbesiktigar en motorcykel efter strypning så står det i registreringsbeviset vad den har för effekt och vikt och därmed att den är ok att köra på A2-kort....

Ni glider ifrån den viktigaste punkten i tråden.

Här har vi alltså en person som skall köra upp för A men vill använda en hoj som är strypt. Har den frågeställningen någonsin dykt upp på Sporthoj? Jag har aldrig sett det tidigare. Det vanliga är ju att frågan är tvärtom. "Jag skall köra upp för A2, kan jag göra det på min turbomatade supersportMotoGP-hoj som gör fuCkyoubörnouter på sexan medans framhjulet reser sig som bången på en femtonåring?"

Jag tycker stuntrider20 skall ha en eloge för att han vill köra upp med en effektsvagare hoj än han egentligen får.
:klappar

Här har vi alltså en person som skall köra upp för A men vill använda en hoj som är strypt. Har den frågeställningen någonsin dykt upp på Sporthoj? Jag har aldrig sett det tidigare. Det vanliga är ju att frågan är tvärtom. "Jag skall köra upp för A2, kan jag göra det på min turbomatade supersportMotoGP-hoj som gör fuCkyoubörnouter på sexan medans framhjulet reser sig som bången på en femtonåring?"

Jag tycker stuntrider20 skall ha en eloge för att han vill köra upp med en effektsvagare hoj än han egentligen får.

Nu uppfattar jag det dock som att strypningen är bortplockad och TS vill slippa typa om den för att kunna få fortsätta att ta del av den fördelaktiga försäkringspremien även efter uppkörningen.

Men du skall ha en eloge för att du tror så gott om folk :arsele

Nu uppfattar jag det dock som att strypningen är bortplockad och TS vill slippa typa om den för att kunna få fortsätta att ta del av den fördelaktiga försäkringspremien även efter uppkörningen.

Ja, så kan man ju också läsa inlägget. Det kanske är jag som sitter med dumstruten på... :dummer

Nu vill jag att stuntrider20 förklarar sig. :mattias

Vilket datum är det du menar? Man ser väl inte i ett gammalt reg.bevis att det finns ett nyare och att det är inaktuellt? Är väl inte för ens vid jämförelse om man ringer och kollar? Eller missar jag något?
Det tar om tekniken fungerar ca 10-15 sekunder för förarprövaren att kolla aktuell status på hojen. Denne ser då på en gång att det finns reservationer/noteringar om strypning till ngt lägre än det som behövs förr uppkörning A.

Jag antar-O.B.S antar- att det ingår i förarprövarens uppgifter att själv verifiera att provfordonet uppfyller kraven. Även om du har med ett tummat registreringsbevis. T.ex för att kunna upptäcka precis det du undrar över.

Nej, det gjorde jag inte. Frågan om den nu var en sådan hade som utgångspunkt något som mig veterligen inte existerar nämligen en A2-reggad hoj. Det går då liksom inte att förstå "den", Att gissa vad som kanske egentligen menas, blir ibland kvickt mer underhållande än meningsfullt. Man både bör och skall kalla saker vid deras rätta namn. Annars kan man ganska kvickt upptäcka att man fått nåt i stället för det man egentligen ville ha. Då det nu handlar körkortsbehörigheter och inte fordonsklassningar så blir en A2-reggad hoj lite av ett syntax error. Och heter det egentligen inte schmetterling?

Nu kanske jag gör förhastade gissningar men jag TROR att trådskaparen menade att när man regbesiktigar en motorcykel efter strypning så står det i registreringsbeviset vad den har för effekt och vikt och därmed att den är ok att köra på A2-kort....

Ja, så kan man ju också läsa inlägget. Det kanske är jag som sitter med dumstruten på... :dummer

Nu vill jag att stuntrider20 förklarar sig. :mattias

Okej, ska försöka uttrycka mig på ett förståeligt sätt.

- Uppkörning för A
- En strypt hoj (35kw)
- Hojen har kvar ett reg. bevis från tidigare då den var full effekt
- Fungerar detta att köra upp med eller är risken stor att det kollas upp om reg.beviset stämmer?

Handlar alltså bara om uppkörningen, inga premier eller något. Självklart kan man lika gärna strypa av och regga om hojen, men det är inte så det ligger till.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman