Fel på tändningslåset?

Aikstilen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2014
Hoj
08 Yamaha R1
Tjena behöver lite hjälp

är ägare av en Yamaha R1 2008 och har aldrig haft några problem med hojen tills igår kväll!
skulle ut och starta den för en liten tur men det går inte att vrida om nyckeln? har provat med båda svarta nycklarna men det går inte.. styrlåset får jag i & ur ibland men tändningen är helt omöjlig. någon av er som vet vad som kan vara fel eller hur jag ska gå till väga? tacksam för svar:Bugar

Är låset trögt eller helt fast?
Kan någon ha petat i något skräp?
I första fallet är det nog bara att försöka smörja låset.

körde in den direkt i garaget när jag kommer hem och det är bara jag som har tillgång dit så ingen har varit i närheten av hojen.. har smörjt med låsolja och då blev det lite lättare att få i styrlåset men blev inge lättare att få på tändningen :huvet

Vrid nyckeln fram och tillbaka några gånger så oljan kan sprida sig lite i mekanismen?

Vrid nyckeln fram och tillbaka några gånger så oljan kan sprida sig lite i mekanismen?

har gjort det också.. funderar på om man ska blåsa med kompressorn men vet inte hur känsliga grejerna är? spelar det någon roll vilken låsolja man använder?

Sliten mekanism.

Har du använt bägge nycklarna eller bara en?
Om du använt bägge så testar du om röda funkar, funkar den är nycklarna slitna, om inte den funkar så är det nog låset som är slitet, har låset varit torrt så kan det käka nycklar.

Testa att när du satt i nyckeln att trycka den framåt/bakåt när du försöker vrida, är ett spår som centrerar nyckeln längst ner som kanske är slitet och då hamnar inte blecken rätt och det kärvar.

Cylindern finns väl som reservdel, är en enkel konstruktion så det är inga problem att byta själv heller om det är skrot.

okey då är det nog låset som är slitet för har provat med båda svarta och den röda.. tror du att det kan beror på att det har kommit in vatten i låset? för jag tvättade den i lördags och det var igår(söndag) som inte skiten funka? det ska väl finns någon lås/smörjolja som typ heter WP eller WD som typ löser det eller är jag helt ute å cyklar nu?

Tja, kan ju testa med någon spray, själv har jag kört med ASSAs låsspray i mina cylindrar som bråkat både på kåken och fordonen och den verkar ju funka utan framtida problem då jag haft den lääänge...köpt hos en låssmed.

Är väl något bleck som hängt sig lite, kanske spolat in lite skit med så försök att spraya och gegga runt med nyckeln så kanske det släpper, annars går det ju alltid att dela låset, är ju lixom ingen "avrinning" i botten på låset så det som kommer in stannar allt som oftast där......

okey då är det nog låset som är slitet för har provat med båda svarta och den röda.. tror du att det kan beror på att det har kommit in vatten i låset? för jag tvättade den i lördags och det var igår(söndag) som inte skiten funka? det ska väl finns någon lås/smörjolja som typ heter WP eller WD som typ löser det eller är jag helt ute å cyklar nu?

Helst ska man köra med låsolja med grafit i. Jag har för mig att dom har någon sådan variant på OKQ8 bland annat.
Dom vanliga låssprayerna är bara skit. Det är mest isopropanol i dom och det är inte bra till något annat än möjligen tina ett fruset lås. Det är ju samma sak som i fönsterputs liksom.
Undantaget möjligen dom med PTFE i men jag tror tyvärr att dom flesta av komponenterna i dom snabbt dunstar ur låset.
Grafit är "the shit"

Om det är för att du tvättade hojen och det kommit in fukt som gjort att det kärvar så borde det gå att få ordning på det men är låste slitet så är det nog bara att byta.
Men om det kommit plötsligt så misstänker jag att det är fukt som gjort det och då borde det släppa om det får bli fyllt med låsolja som får lösa upp allt onödigt.
Ett slitet lås borde ha varit lite småbråkigt ett tag innan det ger upp helt.

Helst ska man köra med låsolja med grafit i. Jag har för mig att dom har någon sådan variant på OKQ8 bland annat.
Dom vanliga låssprayerna är bara skit. Det är mest isopropanol i dom och det är inte bra till något annat än möjligen tina ett fruset lås. Det är ju samma sak som i fönsterputs liksom.
Undantaget möjligen dom med PTFE i men jag tror tyvärr att dom flesta av komponenterna i dom snabbt dunstar ur låset.
Grafit är "the shit"

Om det är för att du tvättade hojen och det kommit in fukt som gjort att det kärvar så borde det gå att få ordning på det men är låste slitet så är det nog bara att byta.
Men om det kommit plötsligt så misstänker jag att det är fukt som gjort det och då borde det släppa om det får bli fyllt med låsolja som får lösa upp allt onödigt.
Ett slitet lås borde ha varit lite småbråkigt ett tag innan det ger upp helt.

va precis till OKQ8 och köpte grafit olja så nu blir det till att prov det när jag kommer hem! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT