Fel på mätare efter däckbyte

Pilif

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Suzuki Sv650s -05
Hej!

Har precis bytt framdäck och när jag nu skulle ut och köra en runda märkte jag att trippmätaren rörde sig lite väl snabbt. Körde en sträcka på ca 1,6 mil och hojen visade ca 16 mil.

Kändes som jag fick på allt rätt osv, kan mätaren där nere inte bara sitta på ett sätt?

Hojen är en sv650s- 00.

Mvh
Filip

Last edited:
Tilläggas bör kanske att hastighetsmätaren fungerar korrekt. Kan det vara så lätt som att jag fått på "mätaren" fel eller skulle inte hastighetsmätaren heller fungera då?

Är det vajer? Isf antar jag att det bara går en enda vajer upp till instrumentet. Isf kan det ju inte visa rätt hastighet men fel på trippen. Säker på felet? :va Låter väldigt mysko. :3freak

Nu kände jag mig rejält korkad så gick ut för att ta en titt. 16.0 kan väl inte tolkas som något annat än 16 mil? Tidigare har talet efter punkten visat Km och talet innan mil, som det brukar, inte sant? Dvs. det borde stått 1.6 efter att kört 16 km. :huvet

Hastighetsmätaren är analog men väg- och tripmätaren är digital, kan detta ha något med saken att göra?

Mvh
Filip

Nu kände jag mig rejält korkad så gick ut för att ta en titt. 16.0 kan väl inte tolkas som något annat än 16 mil? Tidigare har talet efter punkten visat Km och talet innan mil, som det brukar, inte sant? Dvs. det borde stått 1.6 efter att kört 16 km. :huvet

Hastighetsmätaren är analog men väg- och tripmätaren är digital, kan detta ha något med saken att göra?

Mvh
Filip

16 km är nog vad det betyder. 0:an räknar väl 100-tal meter?

Om Sv'ns mätare är uppbyggd som den på banditen dvs analog med lcd för vägsträcka mm är totala körsträckan i hela kilometer 16 = 16 km, Trippmätare 1 och 2 i km med hundratalmeter efter decimalpunkten(amerikansk standard vi kör med decimalkomma) dvs 16.0 = 16 km.

Mvh
Filip

Finns väl ingen utanför Sverige (Norden?) som har begreppet mil = 10km.

Mao visar din mätare km och ingenting annat.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda