Fel på lambdasonden Passat 1.8 T -04

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Min Italienska älskarinna
Hur alvarligt är det att köra med bilen? I boken står det ”Lyser: När ett fel uppträder under färd som försämrar avgaskvaliteten (t ex. defekt lambdasond) Sänk hastigheten och kör försiktigt till närmsta verkstad och låt kontrollera motorn” Törs man köra några dagar/mil eller är det bara att åka till verkstaden, har ingen aning hjälp!
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
går den bra så kan du nog köra .men du borde kolla vad det är för fel så snart som möjligt
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Går den bra så går den även bra o köra med, bilar kan gå in i ett speciellt mode när lambdan går paj och fettar bladningen lite extra. Då kan dom gå lite halvkasst men det är inte direkt farligt att använda dom.
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Hade en golf 4 Gti med 1,8T som lambdan gick på. Den gick urkass emellanåt men jag tog mig 10 mil hem i alla fall.
Trots att bilen var 4 år så fixade dom det gratis. Tror det var någon avgasgaranti som var 5 år, eller om de bara tog det som goodwill.

I värsta fall kan jag tänka mig att det går ut oförbrända avgaser som skadar katalysatorn.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag körde 50 mil med en golf av nyare modell med paj lambda. Eller den var nog inte paj, tror aldrig den byttes men något nollades iaf och sen gick den bra igen.
Och som sagt så går den i nåt slags safemode och blir duktigt slö och äcklig (värre än innan, då är det illa). Men är den servad på aukt. verkstad så kommer de och hämtar bilen gratis åt dig om jag inte minns fel och så har du hyrbil i 3
dygn.
Sen är det ju bara att hoppas på att VAG sthlm är bättre än de i Örebro. Så sent som idag skulle jag lämna in en 05:ans skoda för byte av framhjulslager (eller få det bekräftat och en tid) och de hade inte tid förrän om tidigast 3-4 veckor säger de! För ett jävla hjullagerbyte! Dock efter lite tjaffs så kom den in den 1:a februari men man ska inte behöva tjata.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En lambda-sond som är totaltrasig gör ju att bilen går in i safe-mode som många säger, men om den teoretiskt sett skulle visa att bilen går för fett skulle den teoretiskt kunna magra blandningen så att motorn skär.

Eller finns det inbyggda spärrar i styrdatorerna för det?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag körde ett tag en Golf 1.6 -03 som lambdasonden gick på. Inga problem att köra den dock.

Men däremot så fick vi byta ett par tändspolar på den. Då gick det inte att köra den till verkstaden. :näsblod

Hmm... Kan det vara så att lambdasonden på VW kring de där årsmodellerna är av undermålig kvalitet? :va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag körde ett tag en Golf 1.6 -03 som lambdasonden gick på. Inga problem att köra den dock.

Men däremot så fick vi byta ett par tändspolar på den. Då gick det inte att köra den till verkstaden. :näsblod

Hmm... Kan det vara så att lambdasonden på VW kring de där årsmodellerna är av undermålig kvalitet? :va

Nej, det är snarare så att hela VW's utbud av bilmodeller är undermåliga mellan ca 72 fram till och med 06. Därefter vet jag ej, har inte kört eller ägt någon så ny.
Nädå, skapliga bilar för pengarna men med många irriterande småfel. Ibland även stora iofs, men oftast då bara automatlådorna som är de sämsta som skådat dagens ljus.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Hur uppträder din bil? Hackar den? Körbar eller går den som vanligt?

Hackar den som fan o går knappt att köra så är det en Luftmassmätare som är kass på bilen. Går den som vanligt så låter det som nåt internt fel - kanske bara en spök-kod som bara ska raderas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fick "check engine" (likn) på min hyundai..
vissa sig till slut att de va tanklocket som felade :D
fy vad konstiga bilar..
såg en ascona b från 76 på blocket som gått 7100 mil..
får bli min nästa bil :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top