Fel på hastihetsmätaren vid uppkörning?

Sprah

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Suzuki 750nINAZUMA
:confused: Jag kör upp på tisdag 20/6 kl 13:15

Redan en vilopuls på 180

suck.......f-n vad nervös jag e, bluv ju inte bättre av turen i lördags inne i ängelholm, en hel del skyltar att missa samt högerregler o 30 till o från.

Gjorde även en obehaglig upptäckt på vägen till ängelholm.
Då jag låg i 90 så låg min kompis i 80 på sin mätare,
och någonstan längs väg 13, efter klippan någonstans.
Var där en massa kameror uppsatta och i närheten av dem en radar
där man såg sin egen hastighet, då höll jag ca 95 men radarn visade
83 km/h.
'
Nu till saken!

Kan jag be inspektören att typ säga till mig när jag kör i 50 km/h
så att jag kan anpassa farten efter det.......eller?

Sprah skrev:
2246562 :confused: Jag kör upp på tisdag 20/6 kl 13:15

Redan en vilopuls på 180

suck.......f-n vad nervös jag e, bluv ju inte bättre av turen i lördags inne i ängelholm, en hel del skyltar att missa samt högerregler o 30 till o från.

Gjorde även en obehaglig upptäckt på vägen till ängelholm.
Då jag låg i 90 så låg min kompis i 80 på sin mätare,
och någonstan längs väg 13, efter klippan någonstans.
Var där en massa kameror uppsatta och i närheten av dem en radar
där man såg sin egen hastighet, då höll jag ca 95 men radarn visade
83 km/h.
'
Nu till saken!

Kan jag be inspektören att typ säga till mig när jag kör i 50 km/h
så att jag kan anpassa farten efter det.......eller?

nej det kan du inte. du får kompensera själv. se till att inte köra för långsamt vid bromsprov och i konbanan så du inte blir kuggad för det. det är envägs kommunikation under själva kördelen så du får ha koll själv

LYCKA TILL! :tummenupp

Säger du att mätaren visar fel så får du åka hem igen. Du får inte köra upp på en hoj som inte klarar en kontrollbesiktning.

Lär dig själv med hjälp av varvräknaren eller hastighetsmätaren var nålen står vid typ 50, 70 osv.

Kör bakom en annan hoj. Be denna hålla 30, 50, 70, 90 och 110 på olika vägsträckor.

Sätt en lite klisterlapp på hastighetsmätaren för att ha en referens.

Så gjorde jag på min gamla VW bubbla som hade för små däck. Mätaren visade ~105 vid 90. Då satte jag en klisterlapp där så visste jag vad jag körde.

Säg absolut inget om det för då kanske han inte låter dig köra upp med cykeln pga felaktig hastighets visning fick nämligen en kråka vid min ena uppkörning 0.7 avbrutet prov pga trasig vänster backspegel från inspektören, cykeln välte nämligen under transport på kärra från mig till uppkörnings platsen

Tack för alla tipps!

:Bugar

Vet någon var man kan få den kollad, & fixad?
Hört något om TS motorsport i Åstorp, är det ett hett tips? :confused:

Låter som den är omdrevad alt har fel däck.
Montera en cykeldator, kostar 500 och tar en timme, max.

/Fredde

F-N vilken bra idé

Vilken höjdar idé, skall genast sticka o fixa en,,,,, tack!!!! :tummenupp

Prata och fråga aldrig inspektörer av något slag något i onödan, det är att be om trubbel, de kan hitta fel och problem i allt. Go o glad eller tyst! Lös det själv och visa att du kan köra!
:fatta!

Vet inte faktiskt, har du något bra förslag på ett gjämnt antal!

:fatta!
duckie skrev:
2246926 Hur många trådar om din stundande uppkörning tänker du starta egentligen?

duckie skrev:
2246926 Hur många trådar om din stundande uppkörning tänker du starta egentligen?

Sen missade jag nog läsa just den raden i regelboken som säger exakt hur många trådar man får ha, i och med att jag e ny här.....förlåt om jag trampade dig på en öm punkt......älskar dig ändå!

Hastighetsmätaren på hojjen jag körde upp på visade fel (körskolans hojj). En kille körde upp före mig på samma hojj och efteråt påpekade kontrollanten att han körde för sakta överallt, han förklarade att det berodde på mätaren och klarade sig. Kontrollanten sa åt mig att jag skulle köra 10km/h för fort på mätaren, och det gick ju fint :tummenupp

Vet inte om kontrollanten är extra snäll mot körskolehojjar, men enligt lag så är det väl typ 10%? mätaren får fela?

Jupp, här har du. Klagar han så säg att den är fullt laglig.

"Krav enligt 2 § 3

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid. Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt.

5 § Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Motorcykel av 1980 eller tidigare års modell får dock ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

6 § Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla följande villkor:

v2

v1 – v2 ≤ — + 10 km/h

20
"

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!