Fel på gixxer, lätt fixat?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
fixa Förgasarbestyckning/synkning...
Läcker olja vid ventilkåpan, gängpaj på skruvarna (helicoil M7 alt.
M8-skruv)

Låter farligt? vad kostar detta att lämna in och få fixat?

Om du inte är livrädd för att skruva är inget av ovanstående sådär extremt svårt att göra.
Förgasarsynk krävs att man har något att synkronisera med, men med lite plastslang kan man fixa sådant själv om man vill. Sök på forumet, jag har för mig att Ulf_lundin beskrivit en rätt enkel utrustning för att synkronisera gasare. Annars kan du leta upp någon bekant med rätt utrustning för detta.

Bestyckning består i av att plocka ut förgasaren och byta munstycken, sitter normalt i flottörhuset, som tas bort med 4 skruv. Inte svårt, kan dock vara lite pilligt att få ut och tillbaka förgasarna mellan alla insugsgummin och annat.

ventilkåpsskruvarna ordnas med fördel genom att köra överdimension. Ta bort tanken(glöm inte att koppla loss soppaslangen), skruva loss ventilkåpan, ta loss de kamöverfall där gängorna är trasiga, ordna nya gängor, montera allt i omvänd ordning. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att lämna in detta, men du lär inte behöva tillbringa mer än en dag i garaget själv, så det kan nog vara värt att göra ett försök. Ta med dig någon som är mer kunnig ifall du känner dig osäker på momentena själv.

jag håller precis på och meckar med dessa saker på min gamla gixxer.

att få bort förgasarna från hojen är rätt krångligt. att plocka isär för gasarna helt och sen sätta ihop dom igen är skitenkelt.
att sätta dit förgasrna på hojen igen tror jag kommer att bli förjävla jobbigt. ska göra det idag. man kan nog dock underlätta lite för sig ifall man lossar på luftburken. då får man kanske 5mm extra utrymma ett jobba med när förgasarna ska dit mellan luftburk och insug.

att synka förgasarna kostar 400kr. dom sa att dom tar 300 ifall jag plockar av och på tanken själv utanför verkstan. inte alls dyrt med andra ord.

det där med att bygga någon slags egen synkgrej lät häftigt som fan. det måste jag kolla upp.

OKej toppen... Då fixar man det. Läcker olja vid ventilkåpan då? Om det inte bara är jängpajjade skruvar som man bytar, vad kan det då vara? Nåt alvarlish?
Det är bra om man vet vad man kanske kan komma att få lägga ut i pengar och tid i garaget... :skrämd

Är det farligt att köra runt med felen lite?

Last edited:
Med andra ord är sakerna inget som borde hindra mig om drivpaket och allt annat är OK?

När gängorna går i kamöverfallen (ventilkåpsskruvarna sitter i dem) så tätar inte ventilkåpspackningen och olja trycks ut. Man får roliga rökeffekter när man stannar vid rödljus och smetiga sidokåpor, skinnställ och stövlar. Fråga inte hur jag vet det här :rolleyes: Det är inte svårt att fixa M7-insatser, meckmomenten är bara skruva av och skruva på. Inget som hindrar köp, gängor går sönder på äldre hojar, speciellt i alu-delar. Lämnar du in det så kan det kosta hur mycket som helst, meckar du själv kostar det några timmar och en sats med M7-helicoil. Förgasarpul är inte heller några mysterier utan enbart lite noggranhet, det jobbigaste är att få dit luftburksgummina.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!