Fel på Fireblades ABS system?

Haft CB1000RA samt nu VFR med ABS, inte hundra på om det är likadant system men aldrig hört något av de där missljuden vad jag kan minnas under ca 2000 mil med ABS. Alltså ventilerna i hydraulenheten kan ju säkert göra något självtest vilket låter lite vid start men det lät inge vidare när han bromsade stillastående.

Fråga Honda om det är något känt fel =)

De är nu inne på tredje året med denna ABS och jag tror nog att vi hade sett något om detta tidigare om det varit ett brett problem.

Men för egen del har jag inte hört något sånt (har iofs bara gått 30mil) och hoppas jag slipper. :gnissla

Kanske ett fel på det exemplaret. Det är inget jag har noterat på min. Det enda som jag har noterat är att man kan få en lite lustig/läskig känsla i handtaget när systemet växlar mellan brake by wire och "vanlig" funktion.

Generellt med ABS- erfarenhet från BMW:s är att det kostar att slarva med bytet av bromsvätska- ska ske vart annat år annars bäddar man för korrosionsskador...

Detta är ett stort problem som drabbar ett fåtal hojar.(även årsmodell 2010) Jag har inte märkt av någon symptom på min hoj ännu men om man mot förmodan skulle göra det så är det bara lämna in den så får Honda fixa det.

En tråd ni som har en Fireblade med C-ABS bör läsa är denna
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=69868 där finns tips och annat på vad man inte bör göra för att framkalla symptom.

Detta är ett stort problem som drabbar ett fåtal hojar.(även årsmodell 2010) Jag har inte märkt av någon symptom på min hoj ännu men om man mot förmodan skulle göra det så är det bara lämna in den så får Honda fixa det.

En tråd ni som har en Fireblade med C-ABS bör läsa är denna
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=69868 där finns tips och annat på vad man inte bör göra för att framkalla symptom.

Shajt... har nu läst igenom hela tråden på 1000rr.net och lite läskigt med han vars broms gick i botten utan att bromsa när han hade frun bakpå och de skulle stanna inför en korsning. ::död

Men som det verkar har Honda löst det med en ny ECU till ABSsystemet, så skall hålla koll på om det sker så får de fixa i sånt fall.

Shajt... har nu läst igenom hela tråden på 1000rr.net och lite läskigt med han vars broms gick i botten utan att bromsa när han hade frun bakpå och de skulle stanna inför en korsning. ::död

Men som det verkar har Honda löst det med en ny ECU till ABSsystemet, så skall hålla koll på om det sker så får de fixa i sånt fall.

Ja fy fanken, det vart nog ingen trevlig upplevelse.

Ja precis, jag pratade om detta med min återförsäljare som i sin tur pratade med Honda Sverige. Om det börjar krångla byter de i stort sett alla komponenter i ABS-systemet tills de får det att fungera som det ska.

Jag tror inte man behöver vara orolig för att få något större fel, men man kan ju hålla koll så man inte får missljudet som kommer när man pressar bromshandtaget.
Att göra skarpa u-svängar och "fram och tillbaka" väntdningar på parkeringsplatser mm. med tändningen avstängd är ju att föredra för att slippa "datorfelet" med ECUn.

Back