fel på aprilian?

Waldemar

robban
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
aprilia rs125
kan det vara kolvringarna som bränts om den gått torr i 2 min
utan två takts olja. inte mitt fel:d
men iaf till problemet det låter metalliskt.kolven går upp o ner som vanligt. dock är det så att man kan trycka ner kolven lite det är som ett glapp känns det som.. nån som vet nåt va glappet kan vara?
om den hade skurit känns det som om kolven skulle fastna i cyllen men den går upp o ner. jag kände på cyllen om det var några repor i den.det var det inte. inte heller på kolven. detta ljud som kommer när den startar är ungefär som den dunkar till varje var veven tar.kan det va någe fel på veven? lager?

Last edited:
det knackar från motorn. vi kollade kolv o allt.. kolven var dock lite sliten på toppen. Han sa att motorn var helt nyrenoverad.
Det som var lite roligt när vi skulle hämta den så provkörde en kompis den.
Och fick soppatorsk. vi åkte o hämta bensin o fyllde på o den ville inte starta.vi köpte den iaf. Den går inte igång och den knackar mycket.när vi öppna upp sadeln o kolla nerpå föggen så vi att oljekannan var urkopplad..kan det vara därför..lager sönder veven? hur som helst sa han att den va i och den funkade. Det fanns ingen två takt i tanken heller..gick den torr då? han körde i 4 min..sen sluta den funka..HJÄLP!!

MVH waldemar

låter som att den har skurit, mer exakt när är det den knackar?

2788863 det knackar från motorn. vi kollade kolv o allt.. kolven var dock lite sliten på toppen. Han sa att motorn var helt nyrenoverad.
Och fick soppatorsk. vi åkte o hämta bensin o fyllde på o den ville inte starta.vi köpte den iaf. Den går inte igång och den knackar mycket.när vi öppna upp sadeln o kolla nerpå föggen så vi att oljekannan var urkopplad..kan det vara därför..lager sönder veven? hur som helst sa han att den va i och den funkade. Det fanns ingen två takt i tanken heller..gick den torr då? han körde i 4 min..sen sluta den funka..HJÄLP!!

MVH waldemar
Det låter som att detta blir dyrt. :näsblod

Last edited:
2788863 det knackar från motorn. vi kollade kolv o allt.. kolven var dock lite sliten på toppen. Han sa att motorn var helt nyrenoverad.

MVH waldemar
Sorry grabben, utan olja låter det inte bra. :( Är nog som Rosen säger.

2789372 hade den skurit hade inte kolven gått upp o ner det gör den.!!!!
då hade den fastnat
Klart den kan gå upp och ned trots att den är skuren. Men om du nu vet att den inte är skuren kan du ju förklara vad det är?

Den behöver ju verkligen inte sitta fast för att den har skurit. Jag skulle tippa på att lagren i motorn har gått..
Säger som alla andra att det är bara att plocka isär och kolla..

aprilia

Har du lyft topp och cylinder redan?

ja det har jag

att köra utan olja verkar ju inte sådär as smart nej......skuren?:va JA!

som sagt hade de ja skulle köpa den av kopplat in det..de hade glömt det!
motorn var nyrenoverad innan o nu är den helt slut.

ja det har jag

som sagt hade de ja skulle köpa den av kopplat in det..de hade glömt det!
motorn var nyrenoverad innan o nu är den helt slut.

kopplat ut det:p

att köra utan olja verkar ju inte sådär as smart nej......skuren?:va JA!

som sagt den är inte skuren. inte en repa i cyllen o heller inte på kolven

Den behöver ju verkligen inte sitta fast för att den har skurit. Jag skulle tippa på att lagren i motorn har gått..
Säger som alla andra att det är bara att plocka isär och kolla..

bara så att vi är 100 på att det är lagren och den har inte skurit. skulle se de på kolven då o främst cyllen..

Last edited:
Varför startar du en sånhär tråd när du ska in o "rätta" dom som försöker hjälpa dig? du verkar ju redan ha klart för dej vad som är felet o hur du ska åtgärda det.. så go on..

Last edited:
Last edited:
men åsna men köper inte en hoj som inte statar.. eller ja hur mycket köpte du den för?
eller det kanske var mamma som betalade?

men åsna man köper inte en hoj som inte statar.. eller ja hur mycket köpte du den för?
eller det kanske var mamma som betalade?

Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back