fel olja!!

davvep

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sunne
Hoj
ingen hoj just nu!
hej!
har haft fel olja i hojen! en semisyntetisk bilolja från mobil1!!
har kört kanske 15 mil med oljan.
vad ska jag köra? behövs det renas nått innan jag häller i en mc olja?
sista frågan: vad ska jag ha för olja? det är en kawa zxr750- 93!!
 
börja med att tömma. förhoppningsiv har inget skadats. Byt olja till rätt sort och kör motorn varm. Ta dig en liten tur på nån minut bara så motorn hinner få upp värmen. Sen medans den är varm så tappar du ur oljan och då får du förhoppningsiv med dig det mesta av den gamla felaktiga oljan. Du kanske måste göra såhär fler ggr för att vara helt säker på att den är borta men 1ggn borde kännas ok? sen i med rätt olja igen när du tappat ur fast denna ggn tömmer du inte.
 
andersbrink skrev:
Kör vidare med den där semisyntetiska oljan och byt till en JASO-olja när det är dags för nästa oljebyte.

Fungerar biloljan med våtkoppling??
 
Pelvan skrev:
Fungerar biloljan med våtkoppling??

Slirar det inte så fungerar det. Är nog inte svårare än så. I instruktionsböckerna till många äldre hojar nämns inget annat än vanlig motorolja.
 
Last edited:
Precis som Anders säger.
Fö finns det inget i en bil-motorolja som är skadligt för en vanlig MC-motor UTOM när det gäller våtlamell.

För tre år sedan körde jag på Mobil1 "bilolja" och hade inga problem med det, det visade sej att den oljan uppfyllde JASO klassningen trots att det inte stod på förpackningen (samma oljor alltså, olika förpackningar), men det är bara oljeproducenten som vet hur det egentligen förhåller sej.

Nu går ju utveckligen framåt mot ännu mer friktionssänkande egenskaper och därför skall man i dagens läge enbart köra våtlamell med JASO-godkännd olja.

Kör med rätt olja, märker du att kopplingen vill börja slira, kör försiktigare och byt olja igen så borde det gå bra.
 
tack för svaren... ska byta olja genom att bara låta den andra rinna ur och sedan hälla i rätt olja, det räcker alltså?
 
Lyssna på Dea och Ozzian. De har rätt.
Pelvan! Du borde veta bättre vid det här laget!! :-P
Anders har delvis rätt, så länge det gäller en ÄLDRE / lägre klassad bilolja, annars hade jag inte åkt vidare.
De två senaste API klasserna på bilolja är de som innehåller MEST med de för kopplingen så förhatliga antifriktions additiven.
Men... även VISSA äldre biloljor har dessa tillsatser.

Så MITT råd: undvik biloljor ö.h.t så slipper man fundera.

Så drastisk som Philsson är och föreslår behöver du INTE vara.

Och det Dea säger är i princip samma som Anders, men:
Ska man verkligen VETA (och inte chansa) så gäller det jag sa. D.v.s: OM modern bilolja av "antifriktionstyp" används; byt direkt. Annars marineras lamellerna i dessa additiver.
För beroende på körstil så kan vissa kanske t.o.m hälla i värsta/senaste biloljan tillsammans med kräkmedel typ slick 50... och märker det inte ändå!
Kör man som en kärring så lär man inte märka om kopplingen KUNDE ha slirat ifall man andades på gasen...
Tyvärr är det såna runar som ofta säger: JAG körde på bilolja utan probs (underförstått: det går nog bra för DIG oxå) Vilket ju kanske inte är sant...

Summa summarum: Dea och Ozzian har rätt.
Men: Gör som Anders sa!!!
:lol Elementärt!
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top