Fel Huvudmunstycke KTM Lc4 Sm-01??

steelbeam

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
allt sålt, men en mini nu iaf.
Ja skulle lägga upp en bild på det oxå men lyckas ej (har bilden i litet format på hd:n, men får inte upp den) Något tips??

Men men kompisen köpte ett 160 huvudmunstycke til sin Lc4 SM -01:a och nu när vi skulle byta så ser det inte alls lika dant ut som orginalmunstycket? (142,5 stod det på) !! 160 stycket är avlångt och 6-kantig medans orginal stycket var betydligt kortare och rund med vanlig spår på "hatten" Har han alltså fått hem fel munstycke ifrån Claessons el är vi helt fel ute när vi skall byta ( Lossat på bulten under flotörhuset) sitter ej den där? Ligger alltså på en bild på 160 munstycket, men får ej upp den...

jo den sitter bakom locket som sitter på flottörhuset. Lite bökig att se men det går. pröva att gänga i det. kommer inte ihåg hur mitt såg ut på 640 men jag tror det funkar. kolla på stiftet sen när ni har haft igång hojen lite.

Last edited:
motardnisse skrev:
jo den sitter bakom locket som sitter på flottörhuset. Lite bökig att se men det går. pröva att gänga i det. kommer inte ihåg hur mitt såg ut på 640 men jag tror det funkar. kolla på stiftet sen när ni har haft igång hojen lite.

Ok, men gängar man i det i botten så sticker det ut så pass mycket att "locket" under flottörhuset inte går på. Det skiljer typ 5mm på det gamla och det nya munstycket på längden!!

steelbeam skrev:
Ja skulle lägga upp en bild på det oxå men lyckas ej (har bilden i litet format på hd:n, men får inte upp den) Något tips??

Men men kompisen köpte ett 160 huvudmunstycke til sin Lc4 SM -01:a och nu när vi skulle byta så ser det inte alls lika dant ut som orginalmunstycket? (142,5 stod det på) !! 160 stycket är avlångt och 6-kantig medans orginal stycket var betydligt kortare och rund med vanlig spår på "hatten" Har han alltså fått hem fel munstycke ifrån Claessons el är vi helt fel ute när vi skall byta ( Lossat på bulten under flotörhuset) sitter ej den där? Ligger alltså på en bild på 160 munstycket, men får ej upp den...

Det 6-kantiga är fel munstycke. Mikuni har två varianter.
Du ska ha ett likadant som sitter orginal.

Misstänker att de ser ut så på alla Mikuni CV och de 6-kantiga på trottelförgasarna. Någon som vet mer exakt?

steelbeam skrev:
Ok, men gängar man i det i botten så sticker det ut så pass mycket att "locket" under flottörhuset inte går på. Det skiljer typ 5mm på det gamla och det nya munstycket på längden!!

Aha!!! jadå är det helt fel munstycke. missförstod när du bara sa avlångt och icke att det inte gick att skruva på locket. kanske har dom förväxlat vakuumförg med flatside eller nåt sånt? vad vet jag?? TomK här på forumet brukar vara insatt i en del förgasare

Last edited:
Det är fel munstycke. Mikuni CV, TM och flera andra (inkl. Dell'Orto PHM för 620 t.ex.) ska ha de mindre och runda munstyckena. När jag tänker efter, så har jag nog inte en enda fugge liggandes med andra typer av munstycken... :rolleyes: :)

Ok, Tackar för svaren :tummenupp , blir att byta det då.. Men om man inte har kapat upp luftburken, bara tagit dän "snorkeln" skall man ha munstycke 157,5 då?? ( Tror att jag har läst det någon stans)

Alla moderna Mikuni CV och flatslides med original emulsionsrör ska använda sig av de stora runda av typen N601.

Lilla sexkantiga med "fel" gängor brukar oftast vara Dyno-crap.

steelbeam skrev:
Ok, Tackar för svaren :tummenupp , blir att byta det då.. Men om man inte har kapat upp luftburken, bara tagit dän "snorkeln" skall man ha munstycke 157,5 då?? ( Tror att jag har läst det någon stans)

Nja, det tänker jag inte ens svara på :) Du ska plocka bort locket på burken istället och bestycka enligt det. Gissar på 160-munstycke då eller möjligen 162,5 (jag hade 165 på Duken, men den har större filterburk). Finns andra som har 640LC4 SM som nog har rätt storlek aktuellt i huvudet...

Lyft nålen ett hack också - från original.

Det vanligaste är väl att utgå från 165 och sedan prova nåt steg upp och ned.

De (Ragge på Lelles) hävdar förvisso att det ska vara 170 på
-03, men min går bäst med 165.
Men det kan hända att jag får byta till större sen när jag även
plockar bort sidan på luftburken (har bara monterat bort toppen
ännu).

Det är nog lite olika beroende på vilket exemplar det är också.

Munstycken är billiga och lätta att byta; bara att prova sig fram. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...