Fel däckprofil

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
Hej!!
Är en nybörjare inom motocykel världen. Har precis satt på mina nya däck som jag köpt, men vad jag upptäckte när jag monterat dit fram däcket var att det var mindre mindre avstånd mellan skärmen och däcket. Konstaterad då att jag av mistag beställt profil 120/70. I service boken står det att det ska vara 120/60. Det är nu ca 1 cm mellan däcket och skärmen fram, har provkört lite och inte märkt att det "slagit" i eller liknande ännu men borde jag byta till det rätta profilen eller tror ni att jag kan köra runt så här? Har en Yamaha R6.

MVH
Colou5

var de inte nån som hade pajat skärmen på en r6 el r1 el vad de va pga det :va har för mig det från nån tråd..
däcket blir väl kanske utvidgat när de e varmt o går fort men om den blir de så mycke vet jag ej. :va

Har r1-6or 60 profil?
Alla andra "sportiga" (och även mindre sportiga) cyklar har väl just 70 profil?

colou5 skrev:
2449036 Står i instruktionsboken/serviceboken att framdäcket har 120/60 som standar.

ok!*

*bara "ok!" var för kort då det tydligen måste vara 5 tecken i ett inlägg...

Jag hade 2 st 170 och 1 st 160 profil på min gamla R6:a och det var inga som helst problem. tar det inte i (och det verkar det ju verkligen inte göra med 1 cm marginal) så är det bara att tuta och köra.

FUBAR skrev:
2449739 Jag hade 2 st 170 och 1 st 160 profil på min gamla R6:a och det var inga som helst problem. tar det inte i (och det verkar det ju verkligen inte göra med 1 cm marginal) så är det bara att tuta och köra.

Okey, känns ju lite bättre nu=) Men 1 cm marginal e ju inte så mycket, tänkte mest på om man kör i något gupp eller liknade och skärmen rör på sig lite. Men har kört hela dan nu och det gick ju bra så det ska väl funka. Känns ju inge kul att behöva köpa ett nytt däck igen.

//colou5

går som sagt att flytta upp skärmen efter lite jobb står nog i den andra tråden :) kör med 70 profil den blri mycket stabilare att köra och lättare att hitta däck med

Blomquist #14 skrev:

Jag svarar som i den tråden du länkat till:

Byt om du inte vill sabba skärmen!

"Byt till 120/60 17" som det skall vara. Det finns en anledning till att det är den specifikationen som anges i manualen.

1. För att hojen inte ska kännas som du beskriver.
2. Så att den inte äter upp framskärmen.

Jag har själv gjort samma misstag och försökte höja skärmen, men det spelar ingen roll eftersom däcket expanderar ju snabbare du kör pg a centifugalkraft & uppvärmd luft i däcket.

Mitt råd är att du byter däck!"

X-up skrev:
2449788 Jag svarar som i den tråden du länkat till:

Byt om du inte vill sabba skärmen!

"Byt till 120/60 17" som det skall vara. Det finns en anledning till att det är den specifikationen som anges i manualen.

1. För att hojen inte ska kännas som du beskriver.
2. Så att den inte äter upp framskärmen.

Jag har själv gjort samma misstag och försökte höja skärmen, men det spelar ingen roll eftersom däcket expanderar ju snabbare du kör pg a centifugalkraft & uppvärmd luft i däcket.

Mitt råd är att du byter däck!"

Jag körde med både 60 och 70 profil och måset säga att hojen blev betydligt bättre med 70 profilen

och fick medhåll av Jerker på Bike

Ska du höja framskärmen och inte vill pyssla med original så har jag en ny liggandes.

Gottis skrev:
2449797 Jag körde med både 60 och 70 profil och måset säga att hojen blev betydligt bättre med 70 profilen

och fick medhåll av Jerker på Bike

Håller med, föredrar också 70-profil, men vill man inte "dremla" upp hålen på skärmen så är det klokast i att byta till 60-profil.

70 eller 60-profil spelar ju inte så stor roll för gatkörning, men på bana är det ju en annan femma.

X-up skrev:
2449804 Håller med, föredrar också 70-profil, men vill man inte "dremla" upp hålen på skärmen så är det klokast i att byta till 60-profil.

70 eller 60-profil spelar ju inte så stor roll för gatkörning, men på bana är det ju en annan femma.

Men ni som hade 70 profil höjde ni framskärmen eller körde ni på som vanligt?

colou5 skrev:
2449813 Men ni som hade 70 profil höjde ni framskärmen eller körde ni på som vanligt?

Jag ville inte fila upp hålet på min fina orginalskärm, så jag bytte däck till ett 120/60 i stället.:) Men vill du inte byta ditt nya däck så kan du ju som sagt fila upp hålen så att du kan höja upp skärmen till korrekt avstånd igen!

Men vad du än gör så fortsätt inte att köra, för stenar som fastnar i däcket kommer skrapa mot insidan & när du kör fort så skrapar däcket emot när det expanderar.

Last edited:
Jag tror det spelar roll vilket typ av däck man har. Vissa är rundare och följer skärmen men andra är spetsigare och kan ta i skärmen.

Det var inte mycket marginal efter jag slängde på 70 profil på ninjan (org 60) men eftersom supercorsorna är plattare fram än de spetsiga metzelers z-1 jag hade innan gick det bra att köra. Jag var beredd att höja framskärmen i och med bytet men till min förvåning så såg jag att det inte behövdes.

/a

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back