Feedback på gixxer 1000

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
ny
Sneglar på att skaffa mig en gixxer 1000 07-08 till nästa säsong. Vill höra från folk som vet hur dom är som rejsbajk.
Hur bra är orginal chassit?
Några kända / typiska fel?
Något annat att tänka på ?
Ska man välja en annan hoj för max 70 000 kr ?
:va:va:va:va:va:va

Suzukin är bulletprof när det gäller det mesta. Dock måste du ha helsystem om du skall ha Quickshifter. Inte det starkaste mellanregistret men bra topp!
Chassit är något svårare att ställa in bak, men annars är den kanon!
KÖP!

Suzukin är bulletprof när det gäller det mesta. Dock måste du ha helsystem om du skall ha Quickshifter. Inte det starkaste mellanregistret men bra topp!
Chassit är något svårare att ställa in bak, men annars är den kanon!
KÖP!

Dum fråga kanske, men varför måste jag ha helsystem för att ha QS ?

Hallå Robban!!! Så du ska tjöpa snabba varvtider?? 46:or på Falken i vår?:tummenupp

Dum fråga kanske, men varför måste jag ha helsystem för att ha QS ?

Ingen dum fråga!
Har varit 1 Suzuki som motorn har blivit skadad av, pga QS hade för lång bryttid inställd.
När motorn fick avgasknallar så gick explosionen tbx in i motorn istf ut ur avgassystemet (dvs med org system). Iofs var det en K5.

Last edited:
Ingen dum fråga!
Har varit 1 Suzuki som motorn har blivit skadad av, pga QS hade för lång bryttid inställd.
När motorn fick avgasknallar så gick explosionen tbx in i motorn istf ut ur avgassystemet (dvs med org system). Iofs var det en K5.

OK. låter ju inte så bra. Så med en rätt inställd QS så ska det va lugnt med ett system med borttagen katt och med slipon kanske ?

OK. låter ju inte så bra. Så med en rätt inställd QS så ska det va lugnt med ett system med borttagen katt och med slipon kanske ?

Slipon??? För helvitte, det duger inte!!! Du blir rökt! Direckt!! Pratade just med Hjalmarsson och han vet hur det är; har du inte 185+ hästar i Rocky 1000 så kan du lika gärna stanna hemma!!! Helsystem, kitkabelhärva, tunnare toppackning, QS, magnesiumfälgar, cartridgekit, kolfiberkåpor är ett måste för att ens kvala in!!!
Att Daniel Kubberöd vann STK 600 på Sviestad i fjol (före Spjeldnes) på en standard honda med kat och originalstötdämpare HÖR INTE HIT! Du MÅSTE ha helsystem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yes :tummenupp
Du måste ju inte ha en QS heller men det är jäkligt skönt att ha :banana

Sedan återstår ju frågan om K7 är snabbare än K5 på banan men det finns många trådar om det... :)

Last edited:
Ingen dum fråga!
Har varit 1 Suzuki som motorn har blivit skadad av, pga QS hade för lång bryttid inställd. När motorn fick avgasknallar så gick explosionen tbx in i motorn istf ut ur avgassystemet (dvs med org system). Iofs var det en K5.
Det där är väl grundproblemet med QS, och inget unikt för Suzuki. Folk ställer in för korta eller för långa tider med en massa olika problem som resultat.

Jag körde Cordonas QS på min K5:a med originalsystem i 2 år och hade inga problem alls. Första året med standardsliponet och andra året med ett Yoshi-slipon.

standardsliponet

"Standardslipon"....Finns det standardslipon??? Är det inte en ljuddämpare då? Har inte alla originalsystem "ljuddämpare"... som så fort de ersätts av en annan ljuddämpare blir ett slip-on???

Alltså: eftermarknadsljuddämpare = slip-on

Eller?

För att nu vara en som tycker att det är vicktigt med ett korrekt språkbruk!:mattias

"Standardslipon"....Finns det standardslipon??? Är det inte en ljuddämpare då? Har inte alla originalsystem "ljuddämpare"... som så fort de ersätts av en annan ljuddämpare blir ett slip-on???
Nja, slip-on är väl det man brukar kalla den sista delen lite slarvigt, det är ju egentligen ljuddämparen.

För mig är det iaf den del längst bak man brukar byta och kallar man det för slip-on så borde det heta slip-on oavsett om det sitter där från fabrik eller kommer från en eftermarknadstillverkare.

Vem vet, på den svart/vita tiden kanske hela avgassystemet satt ihop och sen, när färgen kom, så introducerade någon smart nisse slip-onet.

För att nu vara en som tycker att det är vicktigt med ett korrekt språkbruk!:mattias
Där fick du till det :hihi

Last edited:
Det där är väl grundproblemet med QS, och inget unikt för Suzuki. Folk ställer in för korta eller för långa tider med en massa olika problem som resultat.

Jag körde Cordonas QS på min K5:a med originalsystem i 2 år och hade inga problem alls. Första året med standardsliponet och andra året med ett Yoshi-slipon.

Ligger mycket i det du säger! Däremot så är motorerna grymt bra på Suzukin vad jag hört. När det strulat har jag fått förklarat att just felinställd QS + org system varit boven i dramat.

Alltså: eftermarknadsljuddämpare = slip-on

Eller?

Det kallas slip-on för att ljuddämparen har fjädrade snabbfästen och inte bultas fast som en bolt-on-ljuddämpare. Med fjädrade snabbspännen går det alltså snabbt och smidigt att bara skjuta på ljuddämparen, dvs slip-on. Har en originalburk sådana spännen är även den ett slip-on. Bultas den fast är den ett bolt-on.

Fan, todde ni racenissar hade koll på sånt! Ha ha

Vårda språket unge man, viktigt stavas endast med K ej CK:):)

Det är ricktigt att vicktigt bara stavas med ett k!:tummenupp

Det kallas slip-on för att ljuddämparen har fjädrade snabbfästen och inte bultas fast som en bolt-on-ljuddämpare. Med fjädrade snabbspännen går det alltså snabbt och smidigt att bara skjuta på ljuddämparen, dvs slip-on. Har en originalburk sådana spännen är även den ett slip-on. Bultas den fast är den ett bolt-on.

Fan, todde ni racenissar hade koll på sånt! Ha ha

Ja jävlar! Där lärde jag mig något nytt idag med!

Last edited:
Back