Fd smygläsare är nu registrerad!

Zx9 är det i alla fall nästan omöjligt med. Dotterns kille fick låna min xs 850 när han körde upp. Skillnad som natt och dag. Men jag tror att 600:an du har är lika besvärlig som 900:an.
De flesta sporthojar har för dålig svängradie för att komma runt med.

Men ställ upp koner på en parkering och testa. Enklaste sättet att veta.

Skit också..var ju nästan övertygad om Ninjan ett tag där! Kommer inte hinna prova förrän i början av semestern heller. Surt sa räven när mcn står på annan ort... :gnissla
 
Har många vänner som har försökt sig på att köra upp på diverse sporthojar och andra mer eller mindre extrema nakna hojjar som Superduke osv.

Min rekomendation är att övningsköra på körskolans hojjar och köra upp med dom. Det kostar mer från början men om du kuggar 2 gånger så är detta snabbt inräknat.

Hm. Har lite svårt för trafikskolan, anser att de mest försöker sno pengar (iaf de jag besökte när det gällde bil) därav att jag satsat på mc privat. Men det kanske är värt ett försök! :va
 
Hm. Har lite svårt för trafikskolan, anser att de mest försöker sno pengar (iaf de jag besökte när det gällde bil) därav att jag satsat på mc privat. Men det kanske är värt ett försök! :va

Jag kände precis likadant när jag tog mitt körkort för bil, däremot när jag tog mitt A-kort på "kul på hjul" (3 lektioner) var det precis tvärtom. Om alla körskolor e så bra skulle jag inte se det som något negativt att ta om kortet :näsblod

Självklart skall du köra massa privat också så du slipper ta så många lektioner men det skadar inte o finslipa på körskola !!
 
Hm. Har lite svårt för trafikskolan, anser att de mest försöker sno pengar (iaf de jag besökte när det gällde bil) därav att jag satsat på mc privat. Men det kanske är värt ett försök! :va

Jag ska bara uppgradera mitt kort från A1 till A utan begränsning vilket innebär att allt jag behöver egentligen är risk1, 2 och uppkörning. Men jag kör gärna på körskolans hoj plus att riskutbildningarna blir billigare om man är inskriven.

Jag har endast kört där en gång, och min lärare sa att jag skulle boka ett paket med 5 lektioner så kunde vi avboka om de inte behövdes men de ville ha minst 2-3 stycken till innan jag fick köra upp.. Sno mina pengar tyckte jag.

Pratade sedan med en annan lärare om min situation och han sa samma sak.. 3 dagar senare får jag ett sms om att de bokat uppkörning till mig om en vecka. En körlektion sen uppkörning. Mycket possitivt överraskad över att de trots allt inte försöker lura på mig massa lektioner jag inte behöver trots att det är det de lever på.

Självklart skall du köra massa privat också så du slipper ta så många lektioner men det skadar inte o finslipa på körskola !!

:tummenupp Faktum är att pappsen sällan har samma kunskap om hur en uppkörning ska skötas då hans körkort är 30 år gammalt. Jag körde privat först och när jag börja på trafikskolan för mitt A1 kort fick jag på fingrarna om hur jävla fel allt jag gjorde var. Hade aldrig nånsin klarat en uppkörning om jag körde som pappa lärde mig.

Så ja, en eller två lektioner är värt pengarna! :rolleyes:
 
Last edited:
Jag kände precis likadant när jag tog mitt körkort för bil, däremot när jag tog mitt A-kort på "kul på hjul" (3 lektioner) var det precis tvärtom. Om alla körskolor e så bra skulle jag inte se det som något negativt att ta om kortet :näsblod

Självklart skall du köra massa privat också så du slipper ta så många lektioner men det skadar inte o finslipa på körskola !!

Hur var de på Kul på hjul? Kinkiga med att man måste ta ett visst antal lektioner eller gick de med på att man bara tog nån enstaka för att stämma av? Helt okej pris för en lektion där tycker jag!

:tummenupp Faktum är att pappsen sällan har samma kunskap om hur en uppkörning ska skötas då hans körkort är 30 år gammalt. Jag körde privat först och när jag börja på trafikskolan för mitt A1 kort fick jag på fingrarna om hur jävla fel allt jag gjorde var. Hade aldrig nånsin klarat en uppkörning om jag körde som pappa lärde mig.

Så ja, en eller två lektioner är värt pengarna! :rolleyes:

Du har en poäng, dock känner jag mig trygg än så länge då jag inte har hört/läst något som motsäger det han redan har lärt mig :tummenupp
 
Last edited:
Hur var de på Kul på hjul? Kinkiga med att man måste ta ett visst antal lektioner eller gick de med på att man bara tog nån enstaka för att stämma av? Helt okej pris för en lektion där tycker jag!

okej ja tyckte det var ganska dyrt :P har inget o jämföra med iofs! Nej inte alls kinkiga med något eller sa att man behövde ta fler lektioner men det är ju naturligtvis olika för alla! Det beror ju på vilka förutsättningar man har o hur mkt man kört innan.

Ett tips är att öva mkt på lågfartsprovet själv innan så du slipper ödsla dyr lektionstid på sånt du kan träna på själv! Finns ju bra ställe för d i göteborg.
 
Last edited:
okej ja tyckte det var ganska dyrt :P har inget o jämföra med iofs! Nej inte alls kinkiga med något eller sa att man behövde ta fler lektioner men det är ju naturligtvis olika för alla! Det beror ju på vilka förutsättningar man har o hur mkt man kört innan.

Ett tips är att öva mkt på lågfartsprovet själv innan så du slipper ödsla dyr lektionstid på sånt du kan träna på själv! Finns ju bra ställe för d i göteborg.

Allting är ju relativt, 900 är väl inget man går runt med i bakfickan men de flesta körskolor verkar sätta ungefär samma pris, +/- 100 kr vad jag har sett hittills :P

Tyvärr är inte hojen i Gbg, och i kombo med alldeles för mycket jobb så är jag körd på att träna lågfarten under hela juli! Bortsett från risk2:ans variant då som inte var svår alls... :P
 
säger som alla andra, ta tung direkt =)
ja e liten å väger som en fjäder, jupp.. lite läskigt då å då med tanke på att tårna inte orkar hålla upp alltför mycket när man ska stanna... dock var detta inte ett problem på uppkörning, man ska ju inte ner med nå tår ändå så =D
 
Att köra t.ex. stadstrafik på en hoj är ju inga problem även om den väger 200 kg mer än dig. Med rätt balans är det inte alls svårt att tygla även den tyngsta hojen. Börjar man luta är det ju ett större problem. Så oavsett hur liten du är kan du ju lätt köra runt med en stor tung hoj.

Men på uppkörningen är jag osäker. Högfartsbanan är inga problem alls då man har farten uppe och gyroeffekten håller balansen åt dig. Men lågfartsbanan är ett helsike med en sporthoj. Att den är tung är inga problem för det är fortfarande balans som gäller, men svängradien når inte runt inom den 4meters radie man har på lågfartsbanan. Inte på R6an iallafall, vet inte hur svängradien är på en Ninjja!


Kan man vända med fullt styrutslag kuggar man väl inte, oavsett svängradie? Så fick jag det förklarat för mig iaf.

Men ja, det blir ju svårare på det hela taget.
 
säger som alla andra, ta tung direkt =)
ja e liten å väger som en fjäder, jupp.. lite läskigt då å då med tanke på att tårna inte orkar hålla upp alltför mycket när man ska stanna... dock var detta inte ett problem på uppkörning, man ska ju inte ner med nå tår ändå så =D

Sant, du får en poäng där :) Frågan är ju dock varför man inte får göra det, det är ju ingen som kommer ge dig böter för att du har satt ner foten i en vändning på litet utrymme sen? =P
 
Sant, du får en poäng där :) Frågan är ju dock varför man inte får göra det, det är ju ingen som kommer ge dig böter för att du har satt ner foten i en vändning på litet utrymme sen? =P

handlar nog om att man ska ha balans och kontroll över hojen, tänk sen när du ska glida mellan bilköer, finns det inte utrymme att vingla eller sätta ner fötter ;)
 
!

Kan man vända med fullt styrutslag kuggar man väl inte, oavsett svängradie? Så fick jag det förklarat för mig iaf.

Men ja, det blir ju svårare på det hela taget.

Vända med fullt styrutslag? Garagesvängen är borttagen! Numera är det en uppmätt bana som är likadan oavsett vilken hoj du kör upp på.
 
Vända med fullt styrutslag? Garagesvängen är borttagen! Numera är det en uppmätt bana som är likadan oavsett vilken hoj du kör upp på.

Du behöver väl vända 180 grader på lågfartsbanan? Eller är även den omformad?
 
Kan tänka mig att de blir lite roligare ostrypta ja ^^ Körde du upp på din?

Nej, dock skulle jag inte vilja göra det då vändradien är "för" stor och sittställningen är ingen fördel när man kommer till långsamma manövrar för att gå till att speglarna sitter lite långt bort ;) Det ultimata är en hoj med rakt styre och en upprätt körställning där man är rätt rak i ryggen. Att den även är lite slö och har långt kopplingsläge tillsammans med speglar på styret gör det hela enklare :yoparty
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top