FCR39 till KTM640(624kubik)

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
FCR39 till KTM640(624kubik), frågor runtikring! Ändrad 070128

Sitter i valet å kvalet om jag ska köpa en beggad FCR39a till min KTM, tror ni den blir för liten? Det är ju många som gör med Mikuni TM40 å det skilljer ju "bara" 1mm på förgasarna, sen ska väl Keihin vara snäppet vassare så det kanske kompenserar för den mm´ern? Isf går det att "borra upp" FCR39orna något?

Tacksam för snabba svar ;)

Mvh J

Last edited:
Att borra FCR39 känns dumt då det går att köpa FCR41, FCR är en betydligt bättre förgasare än en TM40 så jag hade helt klart föredragit den. Åker du med en orginal LC4 räcker de 39mm till men vid seriösare trim är 41 att rekomendera.

Blev en 39a idag.. Beggad men i helt ok skick iaf vad man kan se.. ;) Använder man trottelgivaren eller vad det heter till 625/640 ? 3:an på bilden
elkabel3.jpg

Vad är detta för gablar och mojjänger
1. Är det kabeln till SAS ventilen(vaccumtjaffset) eller vad det heter?
elkabel1.jpg

2. Måste man ha den här brytaren, finns det liknande på keihinfuggen, är det motsvarande 3:an på posten här ovan ??
elkabel1o2.jpg

Bild1: TPS används på 625/660

Bild2: Har du följt den andra kabeln du visade ang SAS du undrade över?

Bild3: Bara att demontera!!

1. Vad använder du "TPS" till?
2. Nopes ska kolla vart den går nu i veckan.
3. Man behöver inte trottellägesgivare på 640 med FCR? Ska den inte gå till CDI modulen och styra med tändning?

Nu har man lite delade meningar ;)

1. Vad använder du "TPS" till?
2. Nopes ska kolla vart den går nu i veckan.
3. Man behöver inte trottellägesgivare på 640 med FCR? Ska den inte gå till CDI modulen och styra med tändning?

Nu har man lite delade meningar ;)

Ingen som har bild på sin 625/660 förgasare? Skulle vilja se om det sitter givare osv på dessa.. ;) Annars får man ta en vända till lokala mcaffären kanske :va

Last edited:
Throttle Position Sensor

Hittade en liten text ang TPS:
Gasspjällslägesgivaren (Throttle Position Sensor, TPS) håller fordonsdatorn informerad om önskat gaspådrag. Datorn använder denna information till att ändra tändningsförställning och bränsleluft blandning när motorbelastningen ändras.
Problem med denna givare kan ge fel svar vid acceleration (som dålig accelerationspump i en förgasare) eller andra driftproblem.

Så nja det kanske fungerar utan TPS?
Tog en bild men tyvärr dåligt ljus!

Bifogat

• TPS FCR41mx.jpg
    TPS FCR41mx.jpg
    67.1 KB · Visningar: 115
Iom att det inte finns insprutning på en 640 så spelar TPS mindre/ingen roll.

Iom att det inte finns insprutning på en 640 så spelar TPS mindre/ingen roll då mig veteligen inte finns någon TPS orginal på dom.

Så det spelar mindre roll för våra hojar Långa farbrorn? Du har ju en 660 med TPS likaså jag fast ja har en 625 utan insprutning!

Så det spelar mindre roll för våra hojar Långa farbrorn? Du har ju en 660 med TPS likaså jag fast ja har en 625 utan insprutning!

TPS kom -03 på dom.

Dessutom har tex TM40 ingen TPS på sig,och det verkar ju iaf fungera utmärkt på dom som jag har monterat.

Last edited:
Hmm intressant läsning, vad handlar det här "Aha du borde han inte ha nå problem!" Förklara gärna så jag kan "köpa" eran förklaring :)

TPSen kan jag alltså "skrota" plocka bort, jag behöver inte använda den på min 640? Fattar jag rätt? Kommer fuggen jobba rätt då?

Plocka bort kabel osv eller bara "inte koppla in" ? :va

Last edited:
Hmm intressant läsning, vad handlar det här "Aha du borde han inte ha nå problem!" Förklara gärna så jag kan "köpa" eran förklaring :)

TPSen kan jag alltså "skrota" plocka bort å inet använda på min 640? Fattar jag rätt? Kommer fuggen jobba rätt då?

Gissar på att han syftar på min edit om TM40:ian,flera väljer att byta till den på tex 640/Duke.

Den har ingen TPS så det fungerar uppenbarligen utmärkt utan.

Last edited:
Jo men TM40ian kanske jobbar på annat sätt än K-39an? Eller fattar jag rätt om att jag kan helt sonika strunta i att koppla in den där kabeln(bild, NR3) å fuggen ska funka kanon iaf?

Om det nu inte sitter någon TPS på 640 så kommer den såklart att funka utan det efter förgasarbytet också.På SXC -03 sitter det vakumförgasare(lika som 640)på USA modellen och den har en annan tändbox än europamodellen med FCR.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg